Aracın OBD siteminde bulunan ECU’lere bağlı sensor ve
elektronik donanımlarda veya motorun çalışmasında bozulmaya sebep olan mekanik
arızanın belirlenmesinde, Diyagnostik arıza kodları (DTC) kullanılır. Arıza
kodları OBD sisteminde hafızaya kaydedilir. Bu arıza kodları gösterge panelinde
motor arıza lambasının (MIL) yanmasına da sebep olabilir. Motorlu araçlarda
arızanın doğru olarak teşhis edilmesi, sorunun doğru olarak çözülmesini sağlar.
Bu sebeple “Diyagnostik Tekniği” adımlarından biri olan Freeze Frame Data
(dondurulmuş veri çerçevesi) okuması yapmak önemlidir. İşlemin detayları
aşağıda video açıklamayla birlikte bulunmaktadır. (Bkz: OBD Arıza Kodları Listesi)
Freeze Frame Data (dondurulmuş veri çerçevesi) kavramını,
arıza anında durum tespiti, arıza anında sistem verilerinin kaydedilmesi şeklinde
de açıklayabilir. Örneğin bir arıza (suç) meydana geldiğinde, olay yeri
inceleme gibi kanıtların incelenmesine benzetilebilir.
Araçta bir arıza meydana gelip, bir arıza kodu hafızaya
kaydedildiğinde, o sisteme bağlı tüm sensörlerin gönderdiği sinyaller bir veri
olarak dondurularak kaydedilir, buna hata anında durum tespiti de
denebilir. Sistemdeki sensörlerin
verileri, tam o arızanın meydana geldiği sırada ekran görüntüsü gibi dondurulup
kaydedilir.
Araçta bir arıza meydana gelip, bir arıza kodu hafızaya
kaydedildiğinde, o sisteme bağlı tüm sensörlerin gönderdiği sinyaller bir veri
olarak dondurularak kaydedilir, buna hata anında durum tespiti de
denebilir. Sistemdeki sensörlerin
verileri, tam o arızanın meydana geldiği sırada ekran görüntüsü gibi dondurulup
kaydedilir.
Hata (arıza) anında dondurulan bu veriler, ilgili arıza
kodunun yorumlanmasında, arızanın sebebinin araştırılmasında, hangi
donanımlarla ilgili bir arıza olduğunun belirlenmesinde ve arızanın giderilmesi
konularında yardımcı olur. Bu veriler incelenerek, arıza meydana geldiğinde
motorda veya sistemde hangi değişiklikler meydana gelmiş, motorun çalışması
bundan nasıl etkilenmiş görülebilir.
Arızayla ilgili dondurulmuş veri çerçevesi
kaydedildiğinde, arıza hafızası okuma ekranında, ilgili arıza kodunun yanında,
dondurulmuş veriye atıf yapan kar-buz simgesi görülür. Bu simgeye
tıklandığında, o arıza kodunun dondurulmuş veri çerçevesi görüntülenir.
Videoda da görüleceği üzere, örnek bir arıza kodu ve
dondurulmuş veri çerçevesi okuması aşağıda açıklanmıştır.
Bu örnek verileri kısaca yorumlarsak, bu arıza meydana
gediğinde:
*Araç duruyormuş, hız 0
*Motor rölantide çalışıyormuş RPM 772 dev/dk
*Motor su sıcaklığı 50 derece, yeni çalıştırılmış.
*O sırada gaz pedalına basılmıyormuş.
*Motor çalıştığından itibaren 417 saniye geçmiş.
Dikkat: MAF sensöründe arıza meydana geldiği andan
itibaren, bu sensörün verilerinin nasıl aniden saptığı görülmektedir.
Saniyede 9 gram hava girerken, bir anda 139 gram hava
girdiği sinyali geliyor, oysa motor devrinde hiç bir değişim yok. Bu sensörün
gönderdiği sinyal hatalıdır. ECU de zaten bunu algılayıp arıza lambasını yakmış
ve hata kodunu hafızaya almıştır.
<-- Ana konu ve daha fazla bilgi için (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
(Bkz: OBD Arıza Kodları Listesi)
Yorumlar
Yorum Gönder