P0325 Arıza Kodu Vuruntu Sensörü Arızası P0326 P0327 P0328 P0332 P0333

P0325 arızası meydana geldiğinde, sensörün gönderdiği voltaj sinyali belirli bir süre (saniye) boyunca düşük demektir. P0327 arızası meydana geldiğinde, sensörün sinyal voltajı 0,5 volt veya daha azdır. P0328 arıza meydana geldiğinde, sensörün sinyal çıkış voltajı 4,5 volt veya daha fazladır. Vuruntu sensörünün doğru çalışabilmesi için motor bloğuna uygun torkta sıkıca bağlanmış olması gerekir. Öncelikle (Bkz: Vuruntu Sensörü) Vuruntu sensörüyle ilgili arıza kodları şöyledir ve aşağıdaki kontrol yöntemleri bu kodlar için de kullanılabilir: P0325 P0326 P0327 P0328 P0329  P0330 P0331 P0332 P0333 P0334 
Vuruntu sensörü motor bloğunda bulunur ve motorda meydana gelen vuruntuyu algılayarak ECU’ye bildirir. (Bkz: Vuruntu Nedir?) Sıralı tip motorda 1 adet bulunru (Sensör 1); V motorlarda iki adet bulunur (Sensör 1, Sensör 2). Bazı 4 silindirli sıralı motorlarda da 2 adet vuruntu sensörü bulunabilir. Vuruntu sensörünün yapısı piezoelektrik elemandan meydana gelir; piezoelektrik eleman, darbe ve titreşim meydana geldiğinde, voltaj üretir. Eğer motorda vuruntu meydana gelirse, vuruntu sensörü tarafından ECU’ye voltaj sinyaliyle bildirilir, ECU de motorun ateşleme zamanlamasına rötar verir (ateşleme zamanlamasını geciktirir) veya ateşleme avansını azaltır, böylece vuruntuyu önler. Motorun normal çalışma titreşimlerini ECU vuruntu sensörüyle algılar, bu normal çalışma titreşimlerini (sinyallerini), sensörün düzgün çalışıp çalışmadığını kontrol etmek için kullanır. 

P0325 ARIZA KODU

P0325  Arızasının Sebepleri

*Vuruntu sensörünün kablo tesisatında kısa devre veya kopukluk vardır.
*Sensör montajı gevşektir, gevşemiştir veya takılırken cıvatası yeterince sıkılmamıştır.
*Vuruntu sensörü arızalıdır.
*ECU arızalıdır.
 

P0325  Arızasının Belirtileri

*Motorda çekişin düşmesi ve performansın azalması. Fakat bazen motorda hiçbir arıza hissedilemeyebilir.

P0325  Arızasının Çözümü

Öncelikle mutlaka Diyagnostik Tekniği adım adım uygulanır. Yukarıda belirtilen arıza sebepleri tek tek kontrol edilmelidir, sensörün tesisatı, soketi, sensörün montajı dikkatle kontrol edilmelidir ve sorun varsa giderilmelidir. Araç diyagnostik cihazınabağlanmalı ve diyagnostik tekniği uygulanmalıdır, varsa başka arıza kodları, bunlarla mantıksal ilişkiler kurulmalıdır. Örneğin krank mili, eksantrik mili, su sıcaklık, hava kütle ölçer (MAF) sensörlerinde bir arıza meydana gelmişse, bu arızayı zincirleme tetiklemiş olabilir. Diğer arıza kodları ve ilgili sensörler öncelikli kontrol edilmelidir.
Diyagnostik test cihazıyla, hata anında durum tespiti yapılmalı, hatanın gerçekleştiği andaki tüm sensör verilerini okuma için “freeze frame data” “dondurulmuş veri çerçevesi” okuması yapılabilir, böylece hata anına geri dönülüp yorum yapılabilir.
 
Sensörün sağlam olup olmadığı, direnç değerinin ölçülmesiyle kontrol edilebilir. Katalogda o sensörün olması gereken direnç değeri aralığı verilmiştir. Bir multimetreyle sensörün direnci ölçülür ve katalog değeri uyup uymadığına bakılır, uymuyorsa sensör arızalıdır ve değiştirilir. Sensörde iki adet pin  bulunur, multimetre (ohmmetre) uçları bu pinlere tutulur. Örneğin 120 - 280 Kilo ohm aralığında olmalı (katalog değerine bakınız). 

Vuruntu sensörü hattının kısa devre kontrolü:
*Kontak açık. Motor çalışmıyor.
*Sensöre takılan soket çıkarılır.
*Kablo tarafındaki sokette voltaj ölçümü yapılır. Sırayla multimetrenin bir ucu soketteki bir pine, diğer ucu şasiye tutulur. Sonra multimetrenin ölçüm ucu soketteki diğer pin ucuna tutulur, diğer uç yine şasiye tutulur. Hiç voltaj değeri okunmamalıdır, voltaj değeri okunuyorsa kısa devre vardır, tesisat değiştirilmelidir.

Vuruntu sensörüyle ilgili diğer arıza kodları:
P0325 1. nolu Vuruntu Sensörü Devresinde Arıza (Blok 1 veya Tek Sensörde) 
P0326 1. nolu Vuruntu Sensörü Devresinde Bozuk Sinyal veya Bozuk Çalışma (Blok 1 veya Tek Sensörde) 
P0327 1. nolu Vuruntu Sensörü Düşük Sinyal (Blok 1 veya Tek Sensörde) 
P0328 1. nolu Vuruntu Sensörü Yüksek Sinyal (Blok 1 veya Tek Sensörde) 
P0329 1. nolu Vuruntu Sensörü Kesintili Sinyal (Blok 1 veya Tek Sensörde) 
P0330 2. nolu Vuruntu Sensörü Devresinde Arıza (Blok 2) 
P0331 2. nolu Vuruntu Sensörü Devresinde Bozuk Sinyal veya Bozuk Çalışma (Blok 2) P0332 2. nolu Vuruntu Sensörü Düşük Sinyal (Blok 2) 
P0333 2. nolu Vuruntu Sensörü Düşük Yüksek Sinyal (Blok 2) 
P0334 2. nolu Vuruntu Sensörü Kesintili Sinyal (Blok 2)

Yorumlar

  1. Mazda 3,2009,1.6,16,valf motor arıza lanbası yandı usataya gitdim çihaza bağladı ve söndürdü.arıza kodu(P0328 vuruntu sensörü 1 yüksek (sıra 1) olarak görüldü usa lanbayı söndürdü bişey olmaz dedi,24 saat sonra alanba yine yandı bu konuda bana yardımçı olurmusunuz araza zarar verirmi. bilğilendirirseniz şimdiden çok teşekkür edirim .

    YanıtlaSil
  2. Herkese merhaba; 2009 2011 T250 kasa aveo 1.4 için bu sensör arızalı ise motor ışığı yakmaz servis klavuzunda belirtiyor. lakin rölantide bozukluk tekleme hafif gaz verir gibi tepkileri ileri atma gibi varsa bu sensörü değiştirin. syg.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder