Kurum Sebebiyle Oluşan Motor Arıza Belirtileri:
*Rölantinin bozulması, sarsıntılı çalışması, rölanti dalgalanması
*Motor performansının azalması, çekişin düşmesi
*Yakıt tüketiminin artması
*Zararlı emisyonların artması
*Hızlanmada kesiklik
*Motorun kara duman atması
*Sabahları motorun zor çalışması
Motorda biriken kurumlar sebebiyle hiç çalışamayan motorlar gözlenmiştir ve kurum temizleme işleminden sonra motor çalışmaya başlamıştır.
Motor kurum temizleme (Carbon Clean) için iki yöntem vardır:
1)Yakıt deposuna kurum temizleyici katkı maddesi koymak. Temizleyici madde depoya ilave edilir ve araç bu şekilde kullanılır. Ne kadar yakıta ne kadar temizleyici madde konacağı ürünün üzerinde belirtilmiştir. Kötü katkıların motor parçalarına ve sızdırmazlık elemanlarına zarar verebileceği unutulmamalıdır.
2)Cihazla temizlik. Özel kurum temizleme cihazıyla motorda detaylı Carbon clean (kurum temizleme yaptırmaktır). Bunun için kaliteli firmaların makineleri ve kimyasalları kullanılabilir.
Özellikle dizel motorlarda sık görülen arızalardan biri motorun supaplarında, piston kafasında, enjektörlerde kurum (karbon) birikmesi-kirlenmesi, parçalarda sakızımsı bir tabakanın oluşmasıdır. (Bkz: Dizel Enjektör) (Bkz: Benzin Enjektörü) Bu kurum birikmesine karbon birikmesi de denir. Carbon clean işlemi benzinli motorlara da yapılabilmektedir. Supaplarda oluşan kurum birikmesi motorun rahat hava (nefes) alamamasına sebep olabilir. Motorda biriken kurum tabakası sebebiyle; supaplar tam oturamayıp motor kompresyon kaçırabilir, supaplar aşırı ısınıp (ısıyı silindir kapağına atamayıp) supap erimesi (yanması) görülebilir, ejektörlerde tıkanma meydana gelebilir. Enjektör memelerindeki delikler tıkanabilir, yakıtın püskürtme açısı bozulabilir.
Carbon clean (kurum temizleme) cihazında araçtan parça sökülmez, solvent içermeyen deterjan bazı kimyasallar kullanılır. Cihazdaki yakıt-temizleyici kimyasal karışımı, aracın yakıt sistemine bağlanarak temizleme işlemi gerçekleştirilir. Yumuşatılarak çözülen kurumlar yanma odasında yakılır. Kurum temizleme işlemiyle motorun hareketli parçalarının yanı sıra egzoz hattında (oksijen sensörü, katalitik konvertör, dizel partikül filtresinde) biriken kurumların da temizlenmesi sağlanır. Kurum temizleme işlemine ilave olarak, EGR kurum temizliği, gaz kelebeği temizliği, emme manifoldu kurum temizliği işlemleri de yapılmaktadır.
Karbon temizleme işlemi bittikten sonra 100-200 km daha bu temizleme işlemi ve etkisi motor çalışırken devam eder. Karbon-kurum temizleme işlemi yetkili servislerde de periyodik olarak veya bir arıza durumunda yapılmaktadır. Mekanik veya elektronik başka bir arıza yoksa, kurum kaplanmış motorun temizlenmesiyle motor performansı artar, rölanti devri düzelir, yakıt ekonomisi iyileşir. Özellikle dizel motorlu araçlarda belirli aralıklarla yapılması önerilir.
Yorumlar
Yorum Gönder