Piston Kafası (Piston Başı)
Pistonun en üst
kısmını oluşturur, silindir kapağıyla birlikte yanma odasını meydana getirir.
Yanma meydana geldiğinde oluşan basınç, piston kafasına etki eder. Piston
kafasına etki eden yüksek basınca karşı dayanıklılığın artması için, piston
kafasının iç kısmına takviye kolları yerleştirilmiştir. Piston kafası; düz,
eğik, genelde dizel motorlarda iç bükey (çanak) şeklinde olabilir. Örneğin bazı
benzinli motorlarda emilen havanın türbülans yapması ve hava-yakıt karışımının
daha homojen olması için, piston kafası eğik yapılır.
Piston kafasında, piston ÜÖN’deyken çarpmaması için enjektör ve/veya supaplar için özel oyuklar bulunabilir.
Piston kafasında, piston ÜÖN’deyken çarpmaması için enjektör ve/veya supaplar için özel oyuklar bulunabilir.
Segman Bölgesi ve Segmanlar
Kompresyon
(sıkıştırma) ve yağ segmanlarını barındıran bölümdür. Genellikle 2 adet
kompresyon segmanı (üstte) ve 1 adet yağ segmanı altta olmak üzere toplam 3
segman bulunur. Bazı dizel motorlarda, pistonlarda 4 segman bulunabilir, 2 kompresyon, 2 yağ; 2. yağ segmanı aşağıda
piston eteğinde bulunur. Bazılarındaysa 3 kompresyon 1 yağ segmanı bulunur.
Kompresyon Segman Yuvası
Pistonun
segman bölgesinde, en üst kısımda bulunur. Pistonun çevreleyen oyuk kısıma
kompresyon segmanları geçirilir.
Yağ Segmanı Yuvası
Yağ
segmanının geçtiği yağ segman yuvası, segman bölgesinin alt kısmında bulunur.
Eğer 2 adet yağ segmanı bulunuyorsa, 2. yağ segmanı piston eteğinin alt
kısmındadır. Yağ segmanı yuvasında delikler bulunur, bu deliklerden geçen yağ,
pistonun iç kısmına doğru akar.
Piston Eteği
Segman
bölgesinin alt kısmı ile, pistonun en alt kısmını oluşturan bölgedir. Silindir
içerisinde hareket eden pistona, etek bölgesi klavuzluk eder. Piston etek boyu
arttığında, pistonun yalpalaması azalır. Pistonun etek bölgesi özel
malzemelerle kaplanarak aşınmalar azaltılır. Etek şekillerine pistonlar: Dolu Etekli Pistonlar, Çentikli Etekli
Piston, Kesik Etekli Piston
Piston Pimi Yuvası (Perno Yuvası)
Pisten
eteğinde bulunan delik kısımdır. Piston pimine (pernoya) yataklık eder. Pistona
etkiyen kuvvet, yuvadan piston pimine, piston piminden de biyel koluyla krank
miline iletilir. Pim yuvasında yağ delikleri bulunur, bu deliklerden yağ giriş
yaparak yağlamayı sağlar.
Piston Pimi (Piston Pernosu)
Biyel kolu
ile piston birbirine bağlayan pime piston pimi denir. Pim ile piston yuvası
arasında, piston pimi burcu bulunur, bu parça pime yataklık eder.
Piston Malzemesi
Motorlarda kullanılan pistonların malzemeleri, genellikle alüminyum alaşımdır. Daha önceleriyse dökme demir, dökme çelik, krom nikelli çelik pistonlar kullanılmıştır. Alüminyum alaşımı pistonlar hafiftir (atalet kuvveti daha azdır), ısıyı daha iyi iletirler (daha çabuk soğurlar). Bununla birlikte alüminyum alaşım pistonların ısıl genleşme katsayısı daha fazla olduğundan, piston ve silindir arasında bırakılan boşluk, dökme demir pistonlara göre daha fazladır. Alüminyum alaşım pistonların dış yüzeylerine özel kaplama yapılarak, aşınmaları azaltılır ve yağlama özelliği arttırılır.
PİSTONUN YAPISAL ÖZELLİKLERİ
Motorda
meydana gelen yanma (patlama) sonucu oluşan yüksek yanma basıncı, pistona etki
ederek hareket ettirir. Piston kafasına etki eden basınç, piston pimi ve biyel
koluyla krank miline aktarılır ve dönme hareketi elde edilir. Pistonlar, motor
bloğundaki silindirle içerisinde hareket ederler. Silindirlerin şekli tam
olarak daireseldir (yuvarlaktır). Pistonlar ise tam olarak dairesel (yuvarlak)
değildir, çok az oval şeklindedir (Oval Pistonlar).
Piston Ovalliği (Piston Kafasının Ovalliği)
Alüminyum
alaşım pistona yukarıdan bakıldığında, pistonun tam olarak dairesel olmadığı
görülür. Piston, piston pimi ekseni doğrultusunda daha dar, piston pimine dik
eksende ise daha geniş bir yapıya sahiptir. Piston yanma odasında çalıştığından
çok fazla sıcaklığa maruz kalır ve bir miktar genleşir. Piston piminin geçtiği
kısımda daha fazla malzeme vardır, bu sebeple piston pimi ekseni boyunca
genleşme miktarı daha fazla olur. Motor ısındığında meydana gelen bu daha fazla
genleşmeyi karşılayabilmek için, piston pimi ekseni boyunca piston kafası daha
dar bir ölçüye sahiptir. Yani pistona yukarıdan bakıldığında çok az oval bir
görüntü meydana gelir.
Ovallik ve boşluk değerleri üretici tarafından belirlenir ve katalog değerlere uygun olmalıdır. Aksi halde piston silindire sürtebilir ve sıkışabilir.
Ovallik ve boşluk değerleri üretici tarafından belirlenir ve katalog değerlere uygun olmalıdır. Aksi halde piston silindire sürtebilir ve sıkışabilir.
Piston Konikliği
Silindir
içerisinde çalışan pistonun en fazla sıcaklığa maruz kalan kısmı, en üstte
kalan piston kafasıdır. Piston kafası, perno yuvası ve piston eteğine göre daha
fazla ısınır ve sıcaklığı daha yüksektir. Daha fazla ısınan malzeme daha çok
genleşir. Eğer piston eteğinin çapı ile piston kafasının çapı eşit olsaydı,
piston kafası daha fazla genleşip silindir yüzeyine sürterdi. Bunu önlemek için
piston kafası, piston eteğinden daha dar üretilir. Piston kafası çapı, piston
eteği çağından daha küçüktür. Soğuk pistona yandan bakıldığında çok az konik
bir yapı sergiler, buna piston konikliği denir. Motor ısındığında, piston
kafası daha fazla genleştiğinde, pistonun kafası ve eteğinin ölçüsü eşitlenmiş
olur.
Piston Montaj Boşluğu
Piston
soğukken, yani motor çalışmıyorken, piston ile silindir arasındaki boşluğa
montaj boşluğu denir. Motor çalıştığında ve piston ısındığında genleşeceğinden,
montaj boşluğu ortadan kalkacaktır.
Piston Hareket Boşluğu
Motor
ısındıktan sonra pistonun da çalışma sıcaklığı artmış olacaktır, piston
genleşecektir. Pistonun ısındıktan sonra, yani genleştikten sonra, silindir ile
arasındaki boşluğa, hareket boşluğu denir. Piston ile silindir arasında, bir
yağ filmi oluşabilecek kadar boşluk olmalıdır.
Yanal İtme Kuvveti
Piston-biyel-krank
mekanizmasında hareket gerçekleşirken, çeşitli yönlerde kuvvetler meydana
gelir. Kuvvetler her zaman dikey yönlü olmamaktadır. Örneğin sıkıştırma
zamanında krank-biyel, pistonu yukarı iterken, piston eteği silindirin dönüş
yönüne göre karşı yüzeyine yaslanmaktadır. Bu yaslanmaya sebep olan yanal
kuvvettir, buna “küçük itme kuvveti” denir. İş zamanındaysa çok daha büyük bir
kuvvet oluşur ve piston diğer silindir yüzeyine doğru yaslanır, buna sebep olan
kuvvete “büyük itme kuvveti” denir.
Küçük Dayanma Yüzeyi
Sıkıştırma
zamanında piston ÜÖN’ye çıkarken dayandığı silindir yüzeyine “küçük dayanma
yüzeyi” denir. Büyük dayanma yüzeyinin tam karşısındaki yüzeydir. Buna, “küçük
yaslanma yüzeyi” de denir.
Büyük Dayanma Yüzeyi
İş zamanında,
piston ÜÖN’den AÖN’ye inerken yaslandığı silindir yüzeyine, “büyük dayanma
yüzeyi” denir. Buna, “büyük yaslanma yüzeyi” de denir.
Piston Vuruntusu
Piston
silindir içerisinde sürekli yön değiştirerek hareket eder. Yön değişim alt ölü
noktada (AÖN) ve üst ölü noktada (ÜÖN) gerçekleşir. Piston, sıkıştırma
zamanında yukarıya ÜÖN’ye çıkarken, iş zamanında aniden yön değiştirerek
aşağıya (AÖN’ye) doğru çok büyük hızla hareket eder. Bu yön değiştirme hareketi
sırasında, yanal kuvvetlerin yönü de değişir. Sıkıştırma zamanında küçük
dayanma yüzeyine yaslanan piston; iş zamanında silindirin karşı iç yüzeyindeki
büyük dayanma yüzeyine yaslanır. Pistonun bu yön değiştirmesi sırasında
gerçekleşen hareketi, piston eteğinin silindir duvarına çarpmasına sebep olur,
buna “piston vuruntusu” denir. Piston vuruntusu özellikle motor soğukken daha
fazla oluşur ve motor ısındıkça azalır. Piston vuruntusunun azaltılması için
piston pimi eksenine kaçıklık verilmiştir.
Piston Pimi Kaçıklığı
(Bkz: Piston Pimi Kaçıklığı)
Bilgi için teşekkürler. Benim merak ettiğim bir husus var. Kompresyon segmanı veya yağ sekmanı her iki seğmanda da segmanın çalıştığı piston yatağında 0,010 mm ve uç kısmında 0,25mm açıklık(ölçülerde hata varsa kusura bakmayınız) olmasına rağmen motor yağı yanma odasına neden kaçmıyor yada yanma sonucu oluşan egzoz gazı motor yağı tarafına neden geçmiyor?
YanıtlaSilsegmanlar pistona monaj edilirken ağız ağıza gelmeyecek şekilde 360 derece 120 şer dereceye bölünerek takılır dolayısıyla segman çalışırken de döndüğü için her yağ bir kanal bulup da aşağıya yani piston tepesine geçmez. Honlama derinliği bir miktar yağ da tuttuğu için segmanlar yağlanır ve aşırı derece de aşınmaz. Yağ yakmadığı düşünülse de her motor bir miktar yağ yakar, önemli olan bakım aralığında öngörülen şekilde yağ yakmasıdır.
YanıtlaSil