Piston Nedir? Ne İşe Yarar? Piston Görevi Nedir?
Motor pistonları,
yanma sonucu oluşan basıncı krank miline ileterek dönüş hareketinin meydana gelmesini
sağlar. Pistonlar, motorda gücün oluşmasını sağlayan ilk ve en önemli parçadır.
Yanma odasında meydana gelen patlama sonucu oluşan yüksek sıcaklık ve basınç
piston kafasına etki eder. Piston kafasına etki eden basınç, piston sayesinde
itme kuvvetine dönüştürülür. Bu itme kuvveti, piston pimi (perno) ve biyel kolu
(piston kolu) ile krank miline iletilir. İtme hareketi (düzgün-doğrusal
hareket), krank-biyel mekanizmasıyla dairesel (dönüş) harekete dönüştürülerek
aktarma organlarına ve tekerleklere iletilir.
Böylece pistonda başlayan hareket, tekerleklere kadar iletilmiş olur, tekerleklerin dönerek yeri itmeye çalışmasıyla da, aracın kendisi ileriye hareket etmeye başlar. Piston, silindir duvarına temas etmeden, silindir ile piston arasında boşluk bırakılarak çalıştırılır. Boşluk; segmanlar ve yağ filmi ile kapatılır.
Böylece pistonda başlayan hareket, tekerleklere kadar iletilmiş olur, tekerleklerin dönerek yeri itmeye çalışmasıyla da, aracın kendisi ileriye hareket etmeye başlar. Piston, silindir duvarına temas etmeden, silindir ile piston arasında boşluk bırakılarak çalıştırılır. Boşluk; segmanlar ve yağ filmi ile kapatılır.
Pistonlar
yüksek sıcaklığa ve basınca maruz kaldıklarından, dayanıklı (mukavim) olmak
zorundadır. Isıyı iyi iletip çabuk soğuyabilmelidirler. Yine pistonlar çok hızlı
hareket edip çok hızlı hareket yönlerini değiştirdiklerinden, hafif olmak
zorundadırlar. Pistonda oluşan ivmelenme 25000 m/s² ‘yi bulunur. Piston hafif
olmalı ki, atalet (eylemsizlik) kuvveti
de düşük olsun. Yanma sırasında silindir içerisinde benzinli motorda sıcaklık
2500 derece, dizel motorda ise 2000 derece olarak gerçekleşir. Benzinli motorda
iş zamanında bir pistona etkiyen basınç 50-180 bar’dır. Pistonlar genellikle
alüminyum alaşım (yaygın) veya çelikten imal edilirler.
Tek cümlede çok kısa tanımlanırsa, yanma sonucu oluşan basıncı hareket enerjisine
dönüştürüp krank miline iletir, motorun çalışmasında 4 zamanın meydana
gelmesini sağlar, silindir içerisinde alt kısımda sızdırmazlık sağlar.
Pistonların
görevi sadece iş üretmek değil, aynı zamanda dört zamanlı motorda, dört zamanın
meydana gelmesini sağlamaktır. Pistonun alt ölü nokta (AÖN) ile üst ölü nokta
(ÜÖN) arasında yaptığı her harekete “zaman” denir. AÖN ile ÜÖN arasındaki mesafeye “kurs” veya “strok”
denir. 4 silindirli bir motorda bir piston iş zamanında güç üretiyorken, o
sırada diğer pistonlar “emme”, “sıkıştırma”, “egzoz” zamanlarını
gerçekleştirmektedir. Yani motorda bir piston iş üretirken, diğer 3 piston bu
gücün kullanıcısı olarak diğer zamanları gerçekleştirmektedir.
Pistonlar,
emme zamanında silindir içerisine hava&hava-yakıt karışımının emilmesini
sağlar. Sıkıştırma zamanında, silindire alınan hava veya hava-yakıt karışımını
sıkıştırır. Egzoz zamanında ise yanmış gazları egzoz supaplarının açtığı
kanaldan dışarı süpürürler.
Pistonlar,
silindir kapağı ile birlikte silindirde sızdırmazlık meydana getirirler. Üst
kısımda silindir kapağı, alt kısımda ise pistonlar; silindirin iş yapılan
kısmında sızdırmaz bir ortam sağlarlar. Sızdırmazlık için silindir kapağında silindir
kapak contası, pistonlarda kompresyon (sıkıştırma) segmanları bulunur.
Pistonun Görevleri
*Silindir
içerisinde yanma basıncını hareket enerjisine dönüştürerek krank miline iletir.
Piston, ısı enerjisini hareket enerjisine dönüştürür.
*AÖN ve ÜÖN
arasında hareket ederek, 4 zamanlı motorda 4 zamanın meydana gelmesini sağlar.
*Silindir
içerisinde (yanma odasında) sızdırmazlık sağlar. Sızdırmazlık içim piston
üzerinde 2 adet kompresyon (sıkıştırma) segmanları bulunur. Segmanlar aynı
zamanda pistondaki sıcaklığın silindirlere geçmesini ve pistonun soğumasını da
sağlar.
(Bkz: Piston Pimi Kaçıklığı)
Bölüm: 1 - 2 - 3
Ana konu (Bkz: Tüm Motor Parçaları)
Yorumlar
Yorum Gönder