Benzin
enjektörlerinin pozitif elektrik beslemesi, enjeksiyon sistemi röle tarafından
ecu kontrolünde yapılır, enjektörlerin çalışmasını sağlayan tetikleme
sinyaliyse, ecu tarafından negatif (eksi hat) üzerinden gerçekleştirilir.
ENJEKTÖR ARIZA BELİRTİLERİ (BENZİN
ENJEKTÖR ARIZASI NASIL ANLAŞILIR?)
*Enjektör
arızasında motorda (ilgili silindirde) tekleme meydana gelir.
*Motor
vuruntulu çalışır.
*Motor
gücünün düşmesi, yakıt tüketiminin artması, hızlanmada kesiklik, dalgalı
rölanti, motor yüke bindiğinde titreme-güçte kesiklik.
*Enjektörün
elektriksel arızaları ECU-OBD sistemi tarafından teşhis edilebilir, bu durumda
enjektör arızasıyla ilgili arıza kodları OBD sistemine kaydedilir ve motor
arıza lambası yanar.
*Enjektörün
mekanik arızaları, ECU-OBD sistemi tarafından algılanamaz, örneğin enjektörün
kirlenmesi, tıkanması, enjektör iğnesinin sıkışıp kalması, açık kalması, kapalı
kalması vb. Bu durumda enjektör arızası sebebiyle motorda meydana gelen yanma
bozulacağı için (zengin karışım veya fakir karışım), bu anormal durum başka sensörlerdeki anormal sinyallerle veya motorun vuruntulu çalışması veya tekleme
yapması şeklinde kendini belli eder. Örneği oksijen sensörü sinyallerinde
anormallik görülür, bunu belirten arıza kodları kaydedilir. Motor teklemesi
görülür ve ilgili arıza kodları hafızaya kaydedilir. Yakıt sistemi arızasıyla
ilgili arıza kodları hafızaya kaydedilir. Hava yakıt oranı (AFR) ile ilgili,
zengin karışım veya fakir karışım arızaları oluşur ve ilgili obd arıza kodları
sisteme kaydedilir.
*Enjektör
damlatma sızdırma yapıyorsa, egzozdan beyaz duman atar.
ENJEKTÖR
ARIZASININ SEBEPLERİ
*Enjektör
ile ECU arasındaki tesisatta ve sokette; temassızlık, korozyon, kopukluk, kısa
devre, şasiye kaçak olması.
*Enjektör
içindeki bobinde (sargıda) kısa devre olması; bu durumda direnci ölçüldüğünde
standart değerden düşük çıkacaktır. Sargısı kısa devre yapan enjektör daha
yüksek akım (amper) çeker.
*Enjektör
sargılarında kopukluk olması; bu durumda direnç ölçümünde sonsuz değer (hiçbir
değer okunmaz).
*Enjektörün
kirlenmiş, tıkanmıştır, açılmıyor yani püskürtme yapmıyordur.
*Enjektör
kirlenmiştir, iğnesi tam kapanmıyordur ve damlatma-sızdırma yapıyordur.
*Enjektör
kirlenmiştir, iğnesi zor çalışıyordur, yüksek akım çekiyordur.
*Enjektörün
iğne ve yay gibi mekanik parçaları zarar görmüştür, çalışıyor ama
sızdırma-damlatma yapıyordur.
ENJEKTÖR
ARIZASININ ÇÖZÜMÜ – ENJEKTÖRÜN ELEKTRİKSEL VE MEKANİK KONTROLLERİ
*Araç bilgisayarlı diyagnostik cihazına bağlanır ve Diyagnostik Tekniği Adımları uygulanır. İlgili tüm arıza kodları tespit edilir ve bu arıza kodlarına göre ilerleme yapılır.
*Çalışmayan
enjektör tespit edilmesi için motor rölantide çalıştırılır. Sırasıyla benzin
enjektörlerinin elektrik soketleri çıkarılır ve motorun tepkisi izlenir. Soket
çıkarıldığında rölanti bozulmalıdır. Rölanti bozulmuyorsa, soketi çıkarılan o
enjektör veya enjektör tesisatı arızalıdır.
*Enjektörün
çalışma sesinin dinlenmesi. Marş yapılırken veya motor rölantide çalışıyorken,
bir steteskop (dinleme aleti) ile ilgili enjektörün çalışması dinlenir. Bu
sırada diğer enjektörlerin çalışma sesi, duyulup, arızalı enjektörün çalıştığı
hükmüne varılmamasına, yani seslerin karışmamasına dikkat edilmelidir. Enjektör
çalışırken (tık tık veya çıt çıt) şeklinde ses çıkarır. Diğerlerinde bu ses
geliyor fakat şüphelenen enjektörde gelmiyorsa; bu enjektörün kablo tesisatı
arızalıdır veya enjektörün kendisi arızalıdır. Dinleme aleti yoksa, bir
tornavidayla da dinleme yapılabilir; tornavidanın ucu enjektöre tutulur, sapı
ise kulağa tutulur ve enjektörün çalışma sesi dinlenir (dikkatli olunmalıdır).
Dinleme yapılamıyorsa, motor çalışırken enjektöre parmak değdirilir ve çalışma
titreşimi hissedilmeye çalışılır, çalışan enjektörde hafif bir titreşim
hissedilir.
ENJEKTÖR
VE TESİSATTA YAPILAN ELEKTRİKSEL KONTROLLER
*Kontak
kapalı, enjektör soketi çıkarılmış. Multimetreyle tesisat tarafındaki iki pinli
dişi soketten gerilim ölçümü yapılır, sıfır volt okunmalıdır. Gerilim
okunuyorsa kısa devre var demektir.
*Kontak
açık, motor çalışmıyor, enjektör soketi çıkartılmış. Multimetreyle tesisat
tarafındaki iki pinli dişi soketten, pozitif (+) uçlu pin ile akünün eksi kutbu
(veya şasisi) arasında gerilim ölçümü yapılır. Akü gerilimine yakın bir voltaj
değeri okunmalıdır. Gerilim yoksa, kabloda kopukluk veya enjeksiyon rölesinde
(tüm enjektörlerde durum aynıysa) arıza var demektir.
* Kontak
açık, motor çalışıyor, enjektör soketi çıkartılmış. Multimetreyle tesisat
tarafındaki iki pinli dişi soketten, pozitif (+) uçlu pin ile yine soketteki
negatif pin arasında gerilim ölçümü yapılır. Akü gerilimine yakın bir voltaj
değeri okunmalıdır. Gerilim yoksa, kabloda kopukluk veya enjeksiyon rölesinde
(tüm enjektörlerde durum aynıysa) arıza var demektir.
*DİRENÇ ÖLÇME: Kontak
kapalı, enjektör soketi çıkarılmış. Enjektörün direnci ölçülür. Multimetre direnç (ohm) ölçüm konumuna alınır. Ölçüm uçları enjektörün iki adet elektrik bağlantı
ucuna (pinine) tutulur. O enjektöre ait referans (standart) direnç değeri
okunmalıdır. Örneğin 13- 16 ohm gibi. Standart değerden düşük direnç okunması,
enjektör sargılarının yandığı anlamına gelir.
Yüksek direnç değeri temassızlık
anlamına gelir. Hiç değer göstermiyorsa (sonsuz direnç gösteriyorsa) sargıları
kopmuş demektir. Katalog direnç değeri bilinmiyorsa, sağlam olduğuna emin
olunan aynı enjektörün direnci ölçülerek bu değer referans alınabilir.
*Enjektörün
tesisat tarafındaki dişi soketindeki eksi (şasi) hattında kopukluk olup
olmadığına bakılır. Kontak kapalı, soket çıkarılmış halde. Soketteki eksi pin
ile şasi arasında kopukluk kontrolü (direnç ölçümü) yapılır. Kopukluk
olmamalıdır.
*ECU
tarafındaki soket ile enjektör tarafındaki soket uçlarından eksi hatta
kopukluk, kısa devre olup olmadığı kontrol edilir.
-Elektriksel test yapılır, çektikleri akım (amper) ölçülür. Örneğin 0,8 amper gibi. Tüm enjektörler aynı amperde akım çekmelidir. Bir enjektörün çektiği akım çalıştıkça artıyorsa, o enjektörün bobini yanmış demektir. Veya daha baştan yüksek akım çekiyorsa, yine o enjektör bobini yanmış demektir.
-Enjektörün püskürtme testi (debi) tesit yapılır. Enjektörler ölçülü bir kaba püskürtme yaparlar, her enjektör eşit miktarda püskürtmeli. Az püskürten enjektör tıkanmış olabilir, temizlenmelidir. Çok fazla püskürten enjektörde, kirlilik sebebiyle iğnenin tam kapanmaması söz konusuysa, temizlik işlemiyle sorun giderilebilir, mekanik arıza varsa, değiştirilmesi gerekir.
-Enjektörlerde damlatma-sızıntı kontrolü yapılır, 1 dakika boyunca yakıt basıncı gönderilir ve enjektör memesinden yakıt damlayıp damlamadığı beyaz bir kağıtla test edilir. Damlatma-sızdırma yapan enjektör sebebiyle motor beyaz duman atar, silindir-piston-buji-supaplarda karbon-kurum birikimi görülür.
*Enjektör yakıt hattından sökülerek motordan ayrılır. 12 volt gerilim verilerek çalışıp çalışmadığı dinlenebilir.
Yakıt
(Benzin) Basıncının Düşme Sebepleri
*Yakıt (benzin) filtresi tıkanmıştır, değiştirilir.
*Yakıt
galerisinin (rail borusunun) üzerinde “basınç regülatörü” varsa, bu
bozulmuştur, değiştirilir.
*Yakıt pompası arızalıdır, değiştirilir.
*Benzin
enjektörleri damlatma yapıyordur.
*Motor
stop edildikten sonra yakıt basıncı aniden düşüyorsa, depodaki elektrikli yakıt
pompasında bulunan çek valf açık kalmış demektir. Valf veya pompa komple
değiştirilir.
Yakıt
(Benzin) Basıncının Yükselme Sebepleri
*Yakıt
galerisinin (rail borusunun) üzerinde “basınç regülatörü” varsa, bu
bozulmuştur, değiştirilir. Regulatör sıkışıp kalmış olabilir ve açılmıyordur.
Regülatör emme manifoldu vakumuyla çalışır, buna bağlı vakum hortumu delinmiş
kopmuş olabilir, bu durumda diyaframlı regülatör çalışmaz. Hortum kontrol
edilir, gerekirse değiştirilir.
*Basınç
regülatöründen yakıt deposuna giden yakıt borusu tıkanmış olabilir, temizlenir
veya değiştirilir.
Benzin enjektöründe dikkat edilmesi gereken noktalar:
*Benzin enjektörü düşürülmemeli, mekanik darbe almamalıdır.
*Benzin enjektörünün içine yağ veya su girmemelidir.
*Enjektör takılırken, O-ringi bir miktar ince yağ veya benzin ile yağlanmalıdır. (Motor yağı, şanzıman yağı, fren yağı kullanılmaz)
*Enjektör, benzin galerisine (yakıt galerisi-rail) takılırken, sağa-sola döndürülerek yerine oturtulmalıdır, bu sırada O-ring’e zarar verilmemeli, pürüzsüzce yerine takılmalıdır. Takarken sıkışıyor veya dönmüyorsa, söküp kontrol edip tekrar takılmalıdır.
*Daha önce kullanılmış O-ringler asla tekrar kullanılmaz, söküldüğünde yeni O-ringler takılmalıdır.
İlgili OBD arıza kodları:
Mükemmel anlatmış teşekkürler
YanıtlaSilÜstat eline sağlık, tam olarak böyle bir sorun yaşıyorum. Müthiş anlatmışsın.
YanıtlaSilEline yüreğine sağlık Teşekkürler.
YanıtlaSilYazanın ellerine sağlık. Çok güzel bir anlatım olmuş.
YanıtlaSilMerhaba 1.6 fsı golf 5 aracımda p2150 arıza kodu (Enjeksiyon valfi beslemesi B şaseye doğru kısa devre Statik ) arızası veriyor. Ne yapmamız gerekiyor.
YanıtlaSil