12 volt
gerilimle çalışan oto elektrik tesisatın kopukluk kontrolü, bir lamba elektrik
devresi üzerinden anlatılacaktır. Örneğin far, stop veya park lambası hiç
yanmıyorsa, olası kopukluk ihtimali için yapılması gereken kontroller
şunlardır:
Lamba
Hiç Yanmıyorsa, Devrede Kopukluk Varsa
Sebepleri ve Kontrolleri:
*Ampul
patlamıştır (ampul kesmiştir). Bu, ampul gözle incelenerek kontrol edilebilir,
içindeki flaman teli kopmuşsa ampul patlamış demektir. Yenisi takıldığında
yanıyorsa sorun çözülmüştür.
*Yerine
yeni ampul takılarak deneme yanılma yapılır, yeni ampul de yanmıyorsa veya eski
ampulün sağlam olduğu test edilerek veya gözlenerek belirlenmişse, aydınlatma
tesisatında; sigorta atmış olabilir (nedenleri araştırılmalıdır), kablo hattında kopukluk vardır, rölesi bozulmuş olabilir (aynı-benzer röle ile deneme
yanılma yapılarak kontrol edilebilir. Röle sağlam, sigorta sağlamsa, kopukluk
veya kablo soketinin yerinden çıkması veya sokette aşırı temassızlık-korozyon
oluşmuş olabilir. Lamba duyu çok fazla oksitlenip yalıtkan hale gelmiş
olabilir, eğer öyleyse oksitlenme temizlenmeli-kazınmalıdır.
*Tesisatta
sigorta, röleden sonra veya önce bulunabilir, seri bağlı olduğundan bunun bir
önemi yoktur. Rölenin 87-87a ucuna veya 30 (1) ucuna bağlı hatta sigorta
bulunur.
*Sigorta
sağlam, lamba yanmıyor. Sigortaya elektrik geliyor mu kontrol edilir, kontak
açık, lamba anahtarı ON konumunda, sigortanın akım girişi olan bacağına
(yuvasına) multimetrenin (voltmetrenin) artı ucu tutulur, diğer uç şasiye
tutulur, multimetre 12 volt göstermeli. Kontrol lambası (seri lamba) ile aynı
kontrolde kontrol lambası yanmalıdır. Kontrol lambası yanmıyor veya multimetre
0 volt gösteriyorsa, sigortaya akım gelmiyor demektir.
*Röle
sağlam, sigorta sağlam, tesisatta kopukluk kontrolü yapılır. Akü kutup başları sökülmelidir, tesisatta elektrik olmamalıdır. Bu kontrol için bir
multimetre (avometre) kullanılır, multimetre sesli konuma alınır, tesisatta tek
bir kablo hattı belirli noktalardan kontrol edilir, her defasında multimetre ötmelidir.
Ötmüyorsa, uçların tutulduğu kablo aralığında kopukluk var demektir.
* Yanmayan
lambada kısa devre olması da olasıdır, tesisatta kısa devre varsa sigorta
mutlaka atmış olmalıdır, yeni sigorta takıldığında da sigorta hemen atıyorsa,
kısa devre olduğu söylenebilir. Kısa devre kontrolünde kontak ve şalter
kapalıyken, multimetre sesli konuma alınır, yanmayan ampul soketinin artısına
ve şasiye tutulur, ötüyorsa kısa devre var, ötmüyorsa kısa devre yoktur. Kısa
devrenin olduğu alanın daraltılması için, tesisat üzerinde adım adım
ilerlenerek kontroller yapılır.
(Bkz: Elektrik Devresinde Kısa Devre Kontrolü)
(Bkz: Elektrik Devresinde Kısa Devre Kontrolü)
Ana konu (Bkz: Temel Elektrik Bilgisi)
Allah sizden razı olsun dostum. Hiçbir yerde bulunmayan bilgiler sadece sizde. Gerçekten çok değerli paylaşımlarda bulunuyorsunuz kolay gelsin.
YanıtlaSilHocam tesisatta yani sokette kisa devre kontrolünü nasıl yapabiliriz ? Tam açıklar misiniz anlamadım ben
YanıtlaSilMerhaba, kısa devre kontrolü
SilOtotamircıyim.elektrikbilkilerini buradan gördüm emeyigecenarkadaşlardan.allahrasiolsun
YanıtlaSil