P0235 Turbo Basınç Sensörü Arızasının Kontrolleri ve Çözümü
Turbo
basınç sensörün arıza sebepleri ve arıza kodları bir önceki bölümde açıklanmıştır, bu sebepler
incelenerek arızanın çözümüne gidilebilir, devamında ise aşağıdaki arıza
kontrol ve çözüm adımları yerine getirilebilir.
Turbo Basınç sensörü soketinde 3 veya 4 tane pin (uç) bulunur.
*Şasi (-),
*Basınç sinyal
çıkış ucu, ECU’ye gönderilen sinyal voltajı.
*Sıcaklık
sinyal çıkış ucu, ECU’ye gönderilen sinyal voltajı.
Turbobasınç sensörünün besleme voltajı 5 volttur. Basınç arttıkça, turbo basınç sensörün
sinyal voltajı da artar.
Normalde
turbo basınç sensörleri 3 pinlidir ve sadece turbo basıncını ölçerler. Fakat
yaygın olarak turbo basınç sensörleri 4 pinlidirler, hava basıncıyla birlikte,
havanın sıcaklığını da ölçebilirler, sensörün yapısında sıcaklık sensörü de
bulunur ve bu sensör için ilave 1 pin daha gelir.
Kontrol 1
Mutlaka
Diyagnostik Tekniği adımları sırasıyla uygulanmalıdır. Arıza kodlarının doğru
okunduğundan ve halen daha geçerli olduğundan emin olunmalıdır. Daha sonra
Diyagnostik test cihazından parametre (anlık değerler) okuma menüsüne
girilmelidir ve turbo basınç sensörünün sinyal değerleri ekrandan okunmalı, motor
çalışırken bu değerlerin değişip değişmediği kontrol edilmelidir.
Kontrol 2
Değişken
kanatçıklı turboda, kanatçık açısını değiştiren aktivatörün (elektronik
donanımın) çalışıp çalışmadığı kontrol edilir. Bunun için turbo
gözlemlenebilir, motor çalışmıyorken kanatçıkları hareket ettiren bağlantı kolu
gözlemlenir, daha sonra motor çalıştırılır ve bu bağlantı kolunun hareket edip
etmediğine bakılır, motora gaz verip bırakılır ve kolun hareketi yine
gözlemlenir. Hiç hareket yoksa değişken kanakçık aktivatörü arızalı demektir.
Diğer kontrol yöntemi ise, diyagnostik test cihazının kullanılmasıdır.
Diyagnostik cihazı çalıştırılır ve bilgisayardan parametre (anlık değerler)okuma menüsünden turba kanatçık açısı verisi seçilir, motor çalışırken gaz
verip bırakılır ve bu değerin değişip
değişmediği gözlemlenir, değer hiç değişmiyorsa; turbo değişken kanatçık
aktivatörü (elektroniği) arızalıdır (donanımın kendisi veya soket-kablo
hatlarında kopukluk-kısa devre olabilir).
Kontrol 3
Turbo basınç sensörünün soketine 5 volt elektrik beslemesinin gelip gelmediği kontrol
edilir.
*Kontak
kapatılır.
*Sensörün
soketi sensörden çıkartılır.
*Kablo
hattındaki dişi soketten, +5 volt gelen pin ucu tespit edilir.
*Multimetrenin
pozitif ucu, soketin +5 volt elektrik gelen pin ucuna, multimetrenin negatif
ölçüm ucu şasiye (motorun metal yüzeyine) tutulur. Ölçülen değer yaklaşık 5
volt olmalıdır, aksi halde sensöre elektrik gelmiyor demektir; bu kablo
hattında kopukluk-temassızlık var mı kontrol edilir.
Kontrol 4
Turbo
basınç sensörünün tesisatında, şasi (negatif) hatta kopukluk olup olmadığı
kontrol edilir.
*Kontak kapatılır.
*Kontak kapatılır.
*Sensörün
soketi sensörden çıkartılır.
*Kablo
hattındaki dişi soketten, eksi ucun bağlı olduğu pin ucu tespit edilir.
*Multimetre
sesli kontrol konumuna alınır. Multimetrenin bir ucu eksi pin ucuna, diğer ucu
motorun metal yüzeyine tutulur, sesli ikaz gelmelidir; sesli ikaz gelmiyorsa bu
hatta kopukluk vardır. Direnç ölçümüyle de aynı kontrol yapılabilir, ölçülen
direnç 1 ohm’dan az olmalıdır; direnç hiç ölçülmüyor veya sonsuz değer
okunuyorsa, bu hatta kopukluk var demektir.
Kontrol 5
Turbo
basınç sensöründen ECU’ye giden sinyal hattında kopukluk olup olmadığı kontrol
edilir.
*Kontak
kapatılır.
*Sensör
soketi çıkartılır.
*Sensör
kablosundaki dişi sokette, sinyal hattının geçtiği pin tespit edilir.
*Kontrol;
sensöre takılan dişi soketteki sinyal ucu ile, ECU’ye takılan soketteki sinyal
ucu arasında yapılır. Sensör tarafındaki sinyal ucuna bağlı kablonun rengi
takip edilerek, ECU tarafındaki soketteki bağlı pin ucu tespit edilir.
*Kablo
hattındaki iki soketteki ilgili pinler arasında multimetre (ohmmetre) direnç
ölçümü yapılır; multimetrenin ölçüm ucundan biri sensöre takılan soketteki
pine, multimetrenin diğer ucu ise ecu’ye takılan soketteki pine tutulur,
ölçülen direnç 1 ohm’dan az olmalıdır. Sonsuz direnç okunursa kablo hattında
kopukluk var demektir. Yine multimetrenin sesli konumu kullanılarak aynı
kontrol yapılır, multimetre sesli ikaz vermelidir, aksi halde kopukluk var demektir.
Kontrol 6
Turbo
basınç sensörünün çalıştırılarak kontrol edilmesi. Bu kontrolde basınç sensörü
motordan sökülerek ayrı olarak
çalıştırılır. Sensörün sonda şeklindeki ucuna bir hortum bağlanır. Sensör
soketine multimetrenin uçları bağlanır; + sinyal çıkış ucuna multimetrenin
kırmızı + bağlantı ucu, eksi uca ise multimetrenin siyah – bağlantı ucu
tutulur. Sensöre bağlanan hortumdan basınçlı hava uygulanır ve multimetredeki
voltaj değişimi gözlemlenir. Uygulanan basınç değiştikçe, voltaj değeri 0 – 5 volt
arasında değişmelidir. Hiç voltaj değişimi olmuyorsa sensör arızalıdır,
değiştirilmelidir.
Kontrol 7
Değişken
kanatçıklı turboda, kanatçık açısı; eski tip turbolarda pnömatik olarak
ayarlanır. Bir basınç tüpüne uygulanan basınç/vakum ile, kanatçıkların açısını
değiştiren mekanizmaya hareket veren itme kolu hareket ettirilir. Bu tip bir
turboda: basınç tüpünün sağlam olup olmadığı, itme kolunun sağlam olup olmadığı
ve serbestçe hareket edip edemediği, basınç tüpüne bağlı olan hava hortumunun
çıkmış-yırtılmış-çatlamış olup olmadığı kontrol edilmelidir.
Yeni nesil
araçlardaki turbolarda, değişken kanatçık mekanizması bir elektrik motoruyla
direkt olarak çalıştırılabilir. Bunun dışında yine bir selenoid valf ile
kumanda edilen basınç tüpü de kullanılıyor olabilir, üreticiler bu iki
yöntemden birini tercih ederler. Bu tür bir sistemde değişken kanatçık elektrik motoru veya basınç tüplü sistemde selenoid valfi kontrol edilmelidir.
Değişken
kanatçığı çalıştıran elektrik motoru veya bağlantı kablo-soket hattı arızalı
olabilir.
Elektropnömatik
sistemdeyse, basınç tüpüne giden havayı kumanda eden selenoid valf (turbo
basınç kontrol valfi) arızalı olabilir (Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi Arızası); bu valfe bağlı olan ince hava
hortumları çıkmış-kopmuş-tıkanmış-çatlamış olabilir. Bu selenoid valf
arızalanmış olabilir.
Kontrol 8
Değişken
kanatçıkların mekanik olarak hareket edebildikleri kontrol edilmelidir. Çeşitli
sebeplerle değişken kanatçık mekanizması sıkışmış olabilir; itme kolu
sıkışmıştır veya kanatçıklar aşırı kurum-karbon birikintisi sebebiyle hareket
edemez hale gelmiş olabilir. Bunu kontrol etmek için bağlantı kolu el ile
ittirilerek hareket edip etmediği gözlemlenebilir. Turbonun mekanik olarak
kontrol edilmesi uygun olacaktır.
Önceki bölüm: P0235 P0236 P0237 P0238 P0239 P0240 P0241 P0242
Bölüm 1 - 2
(Bkz: Turbo Basınç Sensörü)
Önceki bölüm: P0235 P0236 P0237 P0238 P0239 P0240 P0241 P0242
Bölüm 1 - 2
(Bkz: Turbo Basınç Sensörü)
konuyu çok genişletilmiş olarak araştırıp yazmışsınız tebrikler başarılarınız daim olsun ve ayrıca teşekkür ederim
YanıtlaSilellerinize sağlık
YanıtlaSilMethabalar
YanıtlaSilSensörü soketi çıkarılarak test edilebilir mi
16 tdci aracında ivmelenme veya sabit güçte anlık silkeleme ve çekişte dengesizlik oluyordu.
Map sensörünün soketini çıkardım
Silkeleme ve çekişte değişkenlik bitti. Bu sensörün bozuk olduğunu gösterir mi
1,9 kedi TDI yolda gıderken bir anda gaz yemiyor ve kontak acip kapattıktan sonra düzeliyor sonra gene aynısını yapıyor cok zorlarsan motor arıza lambasını yakıyor
YanıtlaSilÇÖZÜM BULABİLDİNİZ Mİ ?
SilAynı sorun benim 1.6 fokus dada var bir çözüm bulabilirsiniz mi.
SilFiat doblo ayni problem cozebildinizmi?
SilVnt Şi sıkışıyor arabanın turboyu sökün tamirini yaptırın arızanız geçer
SilLodgy 110 luk..araç turbo basınc sensörü arızalı gösteriyor.motor ışığı yakıyor.sonra arada kendi kendine sönüyor...
YanıtlaSilSelamlar, bu işlem ve adımların kontrolünü kime veya nereye yaptırmamız gerekir? Elektrikçi mi yoksa turbocu mu? Malum servisler pek ilgilenmiyor.
YanıtlaSilCitreon c4 aracim var aracta silkelenme ve stop etme sorunu var acaba turbo basinc sensoru ile bir baglanti kurabilirmiyiz
YanıtlaSil