Maf Sensörü (Hava Akış Sensörü) Arıza Belirtisi Nelerdir? Nasıl Anlaşılır?




Maf Sensörü (Hava Akış Sensörü) Arıza Belirtisi Nelerdir? Maf Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?

Maf sensörü (hava kütle ölçer) arızalandığında;
* Motor rölanti devrinde dalgalanma (düzensiz rölanti)
* Motorun hızlanmada kesiklik yapması, zayıf hızlanma
* Motorun zor çalışması 
* Motorun zengin karışımla çalışmasına (yakıt artar, katalitik konvertör tıkanabilir, oksijen sensörü arıza lambasını yakabilir) sebep olabilir. Ya da fakir karışımla çalışmasına (yine motor arıza lambası yanabilir) sebep olabilir. Aşırı zengin karışım egzozda çiğ benzin kokusuna sebep olabilir.
* Bazı araçlarda maf sensörünün soketi çıkarıldığında motor stop etmektedir ve tekrar çalışmaktadır. Böylece  bağlantı kopmasından motorun çalışmayacağı sonucu da çıkarılabilir. Bazı araçlardaysa sinyal kesilse bile motor çalışmaya devam edebilir, ECU; hafızasındaki yedek verilere göre motoru sınırlı güç modunda çalıştırmaya devam eder. Bu durum ECU yazılımıyla ilgilidir.

(Not: Maf sensörü, hava akış ölçer, debimetre, hava akışmetre; tümü aynı parçanın farklı isimleridir)

Maf sensörü soketi çıkarılırsa (bağlantı koparsa) motor stop edecektir ve çalışmayacaktır (bazı araçlarda çalışabilir, ecu yazılımına bağlıdır bu durum).
Maf sensörü sağlam olmasına rağmen, hava emiş hattında (manifold ve hava emiş boruları vb.) hava kaçağı (vakum kaçağı) varsa, veya maf sensörü kirlenmiş – yağlanmışsa, veya hava filtresi tıkalıysa yine yukarıdaki arızaları gözlemlemek mümkündür.
Daha fazla bilgi için bakınız: MAF Sensörü Nedir Nasıl Çalışır?


(Maf sensörü ve ECU - Corolla dizel) 

Maf  Sensörünün (Hava Akış Sensörünün) Yapısal Özellikleri

Yeni nesil araçlarda, sıcak film tipli ve geri hava akışını tespit edebilen maf sensörleri kullanılmaktadır. Ayrıca emilen havanın sıcaklığını da maf sensörü ölçer.  Besleme voltajı 5 volttur fakat ısıtıcı devrenin besleme voltajı 12 volttur.

Emilen havanın sıcaklığını ölçen maf sensörü 5 pinli, sadece emilen havanın miktarını ölçen; sıcaklığını ölçmeyen tip ise 4 pinlidir.

Maf sensörü soket bağlantı  pinler:
1. Pin: Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT sensörü) ucu
2. Pin: 12 volt + ısıtıcı besleme ucu
3. Pin: Şasi (eksi) ucu
4. Pin: 5 volt + Sensör referans besleme voltaj ucu
5. Pin: MAF sensörünün çıkış sinyal ucu

Maf Sensörü Arıza Kontrolleri

Bir multimetre (voltmetre) ile maf sensörünün sinyal çıkış voltajı ölçülüp kontrolleri yapılabilir.
Voltmetrenin + ucu, sensrün sinyal çıkış ucuna, eksi ucu şasiye tutulur.

Kontak açık, motor çalışmıyorken, sinyal çıkış voltajı: 5 volt
Motor rölantide çalışıyorken sinyal çıkış voltajı: yaklaşık 1 - 1,5 volt
Motor 3 bin – 4 bin devirdeyken yaklaşık: 1,5 – 2 volt
Motor çalışıyorken tam gaz (gaz kelebeği sonuna kadar açık) yapıldığında, sinyal çıkış voltajı yaklaşık 4,7 volt olmalıdır.

NOT: Firma katalog değerleri baz alınmalıdır.



Yorumlar

  1. Aracım 2013 dizel Hyundai i30. Uzun zamandır ilk çalışmada rölanti dalgalanması ve gaza sabit basarken daha çok 1500 devir civarı başlayıp 2000devire kadar olmak üzere ard arda anlık kesilmeler meydana geliyor.Serviste depodan enjektörüne kadar herşeye bakıldı.Sonunda maf sensörünün fişini çıkarıp bi süre kullandım motor 3000 deviri geçmedi arıza lambası yaktı ama problemleri yaşamadım.
    Serviste tekrar kontrol ettiler başka araçtan denediler yine kesilmeyi yapmış.Dolayısıyla MAF sensöründen değilmiş.Acaba bağlantılı olarak neyden kaynaklanabilir bu problem?
    Cevabınız için şimdiden teşekkürler..

    YanıtlaSil
  2. Salam benim arac 2010 model chevrolet aveo motor soguken zorla calısyor rönslti dalgslanmadı olyor motor duracak gibi araba titryor kontagı kapatıp tekrar calısfırdıgımda araba sorunsuz calısıyor motor sıcakken ilk kontaga calısyor sorunun nerden kaynaklandıgımı bulamadık yardımcı olurmusunuz simdiden Allah razı olsun

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html