Otomatik Şanzıman Yağı Nedir Ne Zaman Değişir - ATF Şanzıman Yağının Özellikleri Görevi

Otomatik Şanzıman Yağı Nedir Ne Zaman Değişir - ATF Şanzıman Yağının Özellikleri Görevi

Otomatik şanzıman yağı (atf); tork konvertöründe; kuvvet aktarımının yapılmasında, kumanda elemanlarının çalışması için elektrohidrolik ünitede,  mekanik şanzıman parçalarının yağlanması ve soğutulmasında kullanılan, özel  bir yağdır.

Otomatik şanzıman değişiminde mutlaka üreticinin önerdiği özelliklerdeki (katalogda yazan) yağ kullanılmalıdır.

Otomatik Şanzıman Yağının (ATF),  tork konvertöründe kuvvet aktarımı yapar, vites kumanda elemanlarını çalıştırır ve vites değişimini sağlar, şanzıman parçalarını yağlar ve soğutur.

Otomatik şanzıman yağı - atf

Otomatik şanzıman yağı ne zaman değiştirilir?

Otomatik şanzıman yağı (atf) genellikle uzun süre ve kilometreler kullanılmaktadır, fakat bu durum marka ve modele göre değişir. Kesinlikle modelin servis kataloğunda belirtilen periyotlarda değişimleri yapılmalıdır. Bunun için araç el kitabına (pdf dosyasına) bakılması veya yetkili servise sorulması gerekir. Üreticinin belirttiği aralıklarda ve belirtilen miktarda (litre), orijinal yağ kullanılmalıdır.

Örneğin otomatik cvt şanzımanlı bir corolla modelinde, ilk değişim için 80 bin km, daha sonra ise 40 bin km’de bir otomatik şanzıman yağının değiştirilmesini önermiştir. 

Otomatik Şanzıman yağlarını karakteristik özellikleri şöyle sıralanabilir:

Ø ATF (Automatic Transmission Fluid) ismiyle anılır.

Ø Vişneçürüğü rengindedir. (Bazıları sarı renkli olabilir),

Ø Kötü kokuludur.

Ø İçerisinde kükürt ve asit barındırmaz.

Ø Sentetiktir.

Ø Yüksek ısıya ve yüksek basınca dayanıklıdır.

Ø Akışkandır.

 

Otomatik Şanzıman Yağının (ATF) Görevleri:

*Kuvvet aktarımı: Tork konvertöründe motor torkunu pompadan türbine aktarır.

*Isının atılması: Tork konvertöründe daha çok ısı oluşur. ATF yağı bu ısıyı yağ soğutucusuna taşır.

*Yağlama: ATF yağı tüm hareketli parçaları yağlar. Özellikle milleri ve planet dişli setindeki dişlileri.

*Aşıntıların taşınması: Otomatik şanzımandaki kavrama/balata setlerinde oluşan balata aşıntılarını filtresine taşır. Metal aşıntılarıysa, karterdeki mıknatısa taşınır.

*Hassas sürtünme katsayılarının oluşturulması: Kavrama/fren mekanimasındaki balatalı diskler için hassas sürtünme katsayıları oluşturur.

*Vites değişimlerinin yapılması: Kavrama/fren mekanizmalarındaki piston bölmelerinde basınçlı olarak çalışarak, vites değişimlerinin gerçekleşmesini sağlar.

Otomatik Şanzıman Yağından (ATF) Beklenen Özellikler:

*Sabit sürtünme katsayısı

*İyi yağlama özellikleri

*Isıl dayanıklılık

*Sıcaklık davranımı (sıcaklık değişiminde viskozite ve ısıyla genleşmenin değişmesi)

Otomatik Şanzıman Yağının (ATF) Çalışması

Planet dişli setlerinden çıkan otomatik şanzıman yağı, gövdeden geçerek, elektrohidrolik ünite üzerinden yağ karterine akar.

Otomatik şanzıman yağı - atf

Otomatik şanzımandaki dişliler dönerken, yağ, dönen parçalar tarafından dışa doğru (şanzıman gövdesine) savrulur, buradaki kanallardan yağ karterine akar.

Otomatik şanzıman yağı - atf

Şanzımana üreticinin belirttiği özelliklerde ve miktarda yağ konulur. Karterin üst kısmında, aşırı yağ dolumu durumunda kapanacak şekilde yapılmış bir şamandıra bulunur. Şanzımana fazla yağ konulduğunda, şamandıra kapanır, fazla yağın şanzımanın dişli grubuna geçmesini engeller, böylece dönen parçaların yağın içine dalması ve yağın köpüklenmesi engellenmiş olur. Dişli grubunda yağ köpürürse, bu köpükler hava tahliyesiyle dışarı atılır. (Dikkat: Yağ köpüğü kolayca tutuşabilir.)

Otomatik şanzıman yağı - atf

Otomatik Şanzıman Yağ Seviyesi

Otomatik şanzımanda yağ seviyesi kontrol edilirken, motor çalışıyor olmalıdır, bu sırada tork konvertörü ve hidrolik elemanlar yağ ile doludur, bu sırada karterde kalan yağın seviyesine bakılır.

Yağ seviye kontrolünde yağın sıcaklığı belirli bir sıcaklıkta olmalıdır. Yağ, sıcaklıkla genleştiğinden bu sıcaklık önemlidir, katalog değerine bakılır. Karterde kalan  yağın miktarı sıcaklıktan çok etkilenir. Karterdeki yağın miktarı; hangi vites kumanda elemanına hangi basınçla yağ gönderildiğine ve tork konvertöründeki yağın basıncı ve sıcaklığına bağlı olarak değişir. Tork konvertörü yağın büyük bir bölümünü içerir, ama bir genleşme hacmi sunmaz, yani sıcaklıkla genleşme ancak karterdeki hacim sayesinde karterde oluşur, bu sebeple sıcaklık çok önemlidir.

Yağ seviyesinin kontrolü için bazı şanzımanlarda yağ seviye çubuğu vardır. Bazılarında gösterge tüpü vardır.

İlgili konu: Planet Dişli Seti

Yorumlar