Otomatik Şanzımanda Park Kilidinin Çalışması ve Parçaları

Park kilidi, otomatik şanzımanlı araçlarda, araç park edildiğinde el frenine ilave olarak, hareket etmesine karşı emniyete alır. Park kilidi, vites kutusu çıkış milini mekanik olarak kilitleyerek, tekerleklerin hareket etmesini önler.

Manuel şanzımanlı araçlarda park edildiğinde, vites konumu 1’e (veya geri vitese) alınır, böylece aracın hareket etmemesi için motor freninden yararlanılmış olur.

Tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlı araçlarda böyle bir durum mümkün değildir, çünkü tork konvertörü bir sıvı kavrama olduğundan, yani motor ve şanzıman mekanik  olarak bağlı olmadığından, motor freninden bu şekilde yararlanılamaz.  Ayrıca bir park kilidi gereklidir.

Park kilidi mekanizması, vites kolu P konumundayken devreye girer ve çıkış milinin kilitler. D, R, N konumlarında, vites kolu mekanizması park kilidi mandalını geri çekilmiş halde tutar.

Otomatik şanzımanlarda, park kilidi dişlisi, çıkış miline kamalı geçmeyle geçirilmiştir. Vites P konumuna alındığında, kilit mandalı, park kilidi dişlisine bastırılır ve dişlinin boş dişine oturur.

Kilit mandalı bazen park dişlisinin diş kısmına denk gelebilir, bir yayla itilen kilit mandalı, araç biraz hareket ettiğinde yerine oturacaktır.



Yüksek hızda giderken vites kolu yanlışlıkla P konumuna alınırsa ne olur?

Yüksek hızda giderken yanlışlıkla vites P konumuna getirildiğinde, kilit mandalı biçimi nedeniyle, hızla dönen park dişlisi tarafından dışa doğru itilir ve kilitlenme önlenmiş olur. Yine de şanzıman yazılımında geçiş engellemesi yoksa, yine de kilitleme riski vardır.

Düşük hızda giderken vites kolu yanlışlıkla P konumuna alınırsa ne olur?

Düşük hızda giderken yanlışlıkla P konumuna geçirilirse, kilit mandalı, kilit dişlisine geçerek çıkış milini kilitleyebilir. Bu durumda şanzımanın çıkış mili aniden duracaktır, bu sırada oluşan aracın büyük kütle ataleti; şanzıman, şaft, diferansiyel ve akslarda aşırı yüklenmelere sebep olur ve bu parçaların tahrip olmasına neden olabilir. Araç hareket ederken P konumuna almamaya dikkat edilmelidir. Not: Elektronik vites modülü olan araçlarda, bu durumu önleyen özel yazılımsal tedbirler olabilir.

(Yazılımsal bir engel yoksa, düşük hızda giderken yanlışlıkla P konumuna geçilirse, kilitleme gerçekleşebilir ve şanzımana zarar verir)

Vites P Konumunda Park Kilidinde Takılı Kalırsa Ne Yapmak Gerekir?

Aracın aküsü bittiğinde, fren pedalı sensörü (fren müşürü) arızalandığında veya başka bir arıza sebebiyle vites kolu P konumunda takılı halde kilitli kalabilir. Bu arıza durumunda, vites kolunun P konumundan ayrılabilmesi için, vites kolunun hemen yakınında, yanında kontak anahtarının takılabileceği bir delik – yuva bulunur. Kontak anahtarı buraya takıldığında, vites kilidi devreden çıkacaktır. P konumundaki vites kilidinin açılmasının çok farklı yöntemleri olabilir, bu marka ve modele göre değişebilir. Doğru yöntemi bulmak için, aracın modeliyle internetten arama yapılması, aracın kullanıcı el kitabının internetten bulunması veya varsa torpido gözündeki kullanıcı el kitabına bakılması yöntemleri kullanılabilir. Kullanıcı el kitabında mutlaka gerekli açıklama vardır.

İlgili konu: Planet Dişli Seti

Yorumlar