Elektrikli Araç Avantajları ve Dezavantajları Nelerdir?

Elektrikli Araçların Avantajları

*Karbondioksit (CO2) emisyonu yoktur. Elektrikli araçlar sürüş sırasında karbondioksit yaymazlar, eğer bataryalarının şarjında kullanılan elektrik de yenilenebilir enerjiden sağlanırsa, tamamen emisyonsuz (sıfır emisyon) olabilirler.
*Kalkıştan itibaren yüksek tork (çekiş kuvveti). Elektrik motorlarının tork karakteristikleri (tork-devir grafiği) mükemmeldir. İlk hareketten itibaren maksimum tork üretirler. Bu sebeple elektrikli araçların hızlanmaları, aynı güçteki içten yanmalı motorlu araçlardan çok daha iyidir.
*Sessiz – gürültüsüz çalışma. İçten yanmalı motorlara göre  son derece sessiz çalışan elektrik motorları sayesinde elektrikli araçların gürültü emisyonları çok düşüktür. Yüksek hızlarda sadece lastik ve rüzgar sesi duyulur.
*Enerjiyi verimli kullanma (Batarya şarj/deşarj verimi %90).
*Araçların ve altyapının yaygınlaşmasıyla, gelecekte sıfır emisyonlu bölgeler (şehirler) ilan edilebilecek.
*Elektrik motorları çok sağlamdır ve çok az bakım gerektirir. Sadece mekanik aşınmalar meydana gelebilir. Elektrikli araçların tahrik sistemlerinin bakım maliyeti çok düşüktür.
*Elektrik motorları çok verimlidir (%96-%99). İçten yanmalı motorlarda verim %35-%40 civarındadır.
*Güç ünitesi ve aktarma organları çok daha basittir. Araçta vites kutusu, debriyaj, manifoldlar, partikül filtresi, yakıt tankı, marş motoru, alternatör, bujiler vb. parçalar yoktur.
*Araç fren yaptığında veya gaz pedalından ayak çekildiğinde, aracı hareket ettiren elektrik motoru, bir alternatör gibi çalışarak elektrik üretir ve bataryayı şarj eder. Frenleme anında üretilen elektriğe, rejenaratif frenleme denir.
*Aracın bataryası evde veya park halindeyken enerji dolumu yapılabilen her yerde şarj edilebilir. Şarj istasyonları yaygınlaştıkça, bu işlem daha da kolaylaşacaktır. Şarj dolum uçlarında standart uygulamaya gidilecektir.
*Enerji sadece kullanım sırasında bataryadan çekilir ve tüketilir. İçten yanmalı motorların aksine, araç duruyorken (örneğin kırmızı ışıkta), elektrik motoru hiç çalışmaz ve elektrik kullanmaz. Elektrik motoru, tampon tampona trafikte de çok verimlidir.
*Elektrikli araçlarda bir şanzıman (vites kutusu) bulunmaz, sadece elektrik motorunda tek kademeli bir dişli kutusu (redüksiyon dişlisi) ve diferansiyel vardır. Bunların dışında yağ kullanılan bir parçası yoktur.

Elektrikli Araçların Dezavantajları

*Aracın ağırlığı çok fazla (bataryalardan dolayı).
*Üretim maliyeti fazla. Satış fiyatları pahalı.
*Şarj süresi çok uzun. Bataryanın mevcut şarj durumuna ve güç kaynağının kapasitesine de bağlı olmakla birlikte, bataryayı şarj etmek uzun sürmektedir. Evde şarj daha uzun (8-10 saat) zaman almaktadır.  3 fazlı (trifaze) yüksek akımlı hızlı şarj istasyonlarında bu süre daha kısadır (1-2 saat).
*Menzil az. Batarya tasarımından ve büyüklüğünden dolayı sınırlı bir menzile sahiptir. İyi olan örneklerinin menzili 350-500 km arasında değişmektedir.
*Şarj istasyonlarının sayısı ve yollarda bulunabilme imkanı sınırlıdır. Bu durumun iyileştirilmesi için devletler çalışmalar yapmakta ve teşvik etmektedir.
*Gidilecek yerin mesafesi, aracın menzilinden daha fazlaysa, sürücü şarj işlemi için plan yapmak zorundadır.
Üst konu: (Bkz: BEV Tam Elektrikli Araçlar)
Ana konu: (Bkz: Elektrikli Araç Çeşitleri

Yorumlar