Can bus
hattında bir ana hat ve bu ana hatta bağlı olan ve ECU sayısı kadar alt can bus
hatları mevcuttur. Alt can bus hatları, bir gateway (ağ geçidi) kontrol
ünitesiyle ( ana merkez ECU- main body ECU) , birbirlerine be ana can bus
hattına bağlıdır. OBD soketinde uçları bulunan hat uçları (can high ve can
low), ana can bus hattıdır ve diğer tüm ECU’ler ve can bus hatlarıyla
bağlantılıdır. Konu anlatımında ana can bus hattı işlenmektedir.
Eğer
sadece belirli bir ECU’ye ait can bus hattının kabloları kontrol edilecekse,
tesisatta bu hatların bulunması gerekir, yerleri araçlara göre değişiklik
gösterir.
Can Bus
sisteminde bir arıza meydana geldiğinde, örneğin ana can bus hattına bağlı bir
ECU ile iletişim koptuğunda, genellikle bu arıza bir arıza (DTC) koduyla OBD sistemine kaydedilir ve arıza teşhis cihazının bağlanmasıyla okunabilir. Eğer
OBD soketine bağlı olan kablo hattında kopukluk olursa, doğal olarak arıza
kodları okunamayacaktır. Nadiren de olsa bazı durumlarda CAN bus hattı ve bağlı
tüm ECU’lerin hatlarında titreşimden kaynaklanan geçici iletişim arızaları oluşabilir,
bu durunda yolda giderken bir çok arıza lambasının (motor arıza, ESP, ABS arıza
lambası gibi) yandığı görülebilir, bu bir geçici anlık kesintiyse, sürüşte bir
problem olmayacaktır, birkaç kez marş-stop yapınca, belirli bir süre geçince,
arıza lambalarının söndüğü görülebilir. Bu arıza kalıcı bir arızaysa,
sistemlerin çalışmasında bozulma görülecek ve arıza lambaları yanmayacaktır.
Kesin teşhis, cihaza bağlandığında görülür.
Ana can
bus hattının iki ucunda 120 ohm’luk direnç bulunur. Bu hat sonu dirençleri
sayesinde, Can high ve can low hatlarında farklı voltajlar oluşur. Bu dirençler
ana can hatttında Can high ve Can low kablolarına paralel olarak
bağlandıklarından, devrenin ortalama direnci 60 ohm olur.
Ana can
bus hattına, bir çok ECU ile bağlantıyı sağlayan alt can bus bağlantıları
vardır. Buna “alt can bus hattı denir. Örneğin; Motor ECU, Şanzıman ECU, ABS
ECU gibi üniteler, kendi can bus hatlarıyla ana can bus hattına bağlanırlar.
Bazı alt can bus hatları “tek kablolu” olabilir. Alt can bus hattı kabloları
bir merkezi kontrol ünitesine (Gateway’e) bağlıdır.
Ana can
bus hattı OBD soketine iki pin ile bağlıdır ve bu uçlardan direnç ve voltaj ölçümü yapılarak arıza teşhisi yapılır. İlk önce sistemle ilgili sigorta ve
röleler kontrol edilmeli, daha sonra CAN BUS sistemindeki kontrollere
geçilmelidir. Eğer alt can bus
hatlarında bir arıza varsa, bunun kontrolü (direnç ve voltaj) OBD soketinden
yapılamaz.
Can
bus hattında görülen arızalar ve sebepleri genellikle şunlardır:
*Can bus
hattında kopukluk. Kopukluk sadece bir ECU bağlantısındaysa, sadece o ECU ve
sistemi etkilenir. Ana can bus hattındaysa tüm sistem etkilenir. Kopukluk OBD
soketina bağlanan can bus hattındaysa, arıza teşhis işlemi yapılamaz.
*Can bus
hattında kısa devre. Hattaki kısa devre üç şekilde olabilir. Can bus hattındaki
iki kablonun birbirine temas ederek kısa devre yapması, kablolardan birinin
şasiye (eksiye) kısa devre yapması, kablolardan birinin artı hatta (B+’ya) kısa
devre yapması. Tüm kısa devreler multimetreyle kontrol edilebilir. Ayrıca OBD
sisteminde arıza kodu da oluşacaktır. Kısa devre, tüm sistemi etkileyebilir.
*Ana can
bus hattı ile ECU’leri birbirine bağlayan kablolarda kopukluk. Kopukluk
genellikle kablo-soket fişlerinin çıkması şeklinde görülür. Örneğin ABS ECU’sünün
soketindeki ilgili can bus kablosu-pini yerinden çıkmış, temassızlık yapmış
olabilir.
Can Bus
Hattında Gerilim (Voltaj) Değişimleri ve Voltaj Ölçümleri
Can bus
hattını oluşturan iki adet kabloda,
tahrik sistemi bus bilgisinin (data bus) çekinik veya baskın olması
durumuna göre voltaj değişimi görülür.
Çekinik
durumdayken,;
motor güç
ünitesi can bus bilgisi gerilimi yaklaşık 2,5 volttur.
Can bus
hattı baskın durumuna geçtiğinde;
Can high
hattında gerilim 1 volt artar ve 2,5 + 1 volt= 3,5 volt olur.
Can low
hattında gerilim 1 volt azalır ve 2,5 – 1 volt= 1,5 volt olur.
Sonuç
olarak çekinik durumdayken Can hatları arasında geirilim farkı 0 volt olur,
çünkü her ikisi de 2,5 volttur.
Baskın
durumdayken can hatları arasındaki gerilim farkı 2 volt olur, 3,5 – 1,5 = 2 volt.
Bu
gerilimleri hesaplayıp gözlemleyebilmek için, CAN BUS hattındaki Can high ve
Can low kablolarında multimetre ile gerilim ölçümü yapılması gerekir.
Can Bus
Hattında Voltaj Ölçümüyle Arıza Kontrolü (CAN Hattı Kontrolleri)
Aracın OBD
bağlantı soketinden CAN High (Can yüksek) ve CAN Low (Can düşük) kablo uçları
kullanılarak gerilimleri ölçülebilir.
OBD
soketinde:
CAN High
ucu 6 nolu pin.
CAN Low
ucu 14 nolu pindir.
Voltaj
(gerilim) ölçümleri, 6 ve 14 nolu uçlarla, şasi uçları arasında yapılmalıdır.
Kontak
açık (ON) olmalıdır.
CAN
High Hattı Voltaj Kontorlü: Multimetrenin
pozitif ölçüm ucu 6 nolu pine, multimetrenin eksi ölçüm ucuysa, 4 veya 5 nolu
şasi pinlerine tutulur. Kontak açık, yaklaşık 2,5 volt olmalıdır.
CAN Low
Hattı Voltaj Kontorlü: Multimetrenin
pozitif ölçüm ucu 14 nolu pine, multimetrenin eksi ölçüm ucuysa, 4 veya 5 nolu
şasi pinlerine tutulur. Kontak açık, motor çalışmıyorken okunan değer yaklaşık
2,5 volt olmalıdır.
Can Bus
Hattın Direnç Ölçümü (Can Bus Hattı Direnç, Kopukluk, Kısa Devre Kontrolü)
Can bus
hattında kopukluk, kısa devre ve şasiye kaçak olup olmadığı, hattın direnci
ölçülerek belirlenebilir. Bunun için bir multimetre (ohmmetre) kullanılarak,
aracın OBD soketinden direnç ölçümü yapılır. Sistemde kesinlikle elektrik olmamalıdır
bunun için kontak 1 dakikadan uzun süredir kapalı olmalıdır, bu sırada araçtaki herhangi bir elektrikli
donanım çalıştırılmamalı, aracın kapıları açılıp kapatılmamalıdır, aksi halde can hattında bir sinyal oluşacak
ve bu da direnci değiştirecektir. Eğer
direkt can bus sistemine bağlı bir ECU’nün alt can bus hattında (kablo uçları
bulunup) bir kontrol yapılacaksa, örneğin konfor can hattı gibi, kontak kapalı
olsa bile enerjilidir, bu durumda akü kutup başı söküldükten sonra ölçüm yapılır).
Burada ana can bus hattı için açıklama yapılmıştır.
Can Bus
Hattın Direnç Ölçümü (Can Bus Hattı Direnç, Kopukluk, Kısa Devre Kontrolü)
OBD
Soketinde:
Can High
hattı 6 nolu pine
Can low
hattı 14 nolu pine bağlıdır.
Multimetre
direnç konumuna (200 ohm) getirilir. Ölçüm uçlarından biri OBD soketinin 6 nolu
pinine, diğer ölçüm ucu 14 nolu pinine tutulur. Ölçülen direnç değeri 53 – 66 ohm arasında olmalıdır. Ölçülen
direnç 250 ohmdan daha fazlaysa kablolarda temassızlık-kopukluk vardır.
Ölçüm
sonucu: Hiç direnç değeri okunmuyorsa, hatta kopukluk vardır. Düşük direnç
okunuyorsa kısa devre vardır. Yüksek direnç okunuyorsa temas-iletkenlik sorunu
vardır.
2017 insignia gs aracım var. Araç hiçbir arıza yokken bir anda afl, park yardımcısı, esc, fren, servo direksiyon, şarj v.s 40, 50 tane arıza verdi. Arızalar serviste silindi. Yine arızaları birkaç gün kullandıktan sonra veriyor. 3 aydır böyle ve araç artık vitesi park kanumuna al arızası da verdiğinden çalışmıyor. Zorla uğraşarak çalıştırıyoruz bu sefer gaz yemiyor veya aracın sayaçları acayip haraketler yapıyor. Getaway modülünü değiştirdik sorun devam ediyor. Konnektörden direç ölçümü yaptım. 111.6 ohm çıkıyor. ECU daki orta soketi çıkarıyom. Direnç değeri 120 ohm oluyor. Acaba sorun ana canbus hattındamıdır, yoksa ECU damıdır. ECU soketindeki canbus uçlarını bilmediğimden ölçemiyorum. Yardımcı olursanız seviniri şimdiden teşekkür
YanıtlaSilSorunu cozdunuzmu
SilKia Sportage 2 var ESP off ve kızdırma bujisi ışığı yanıyor ustalar bulamıyor ABS ESP modül motor beyni sanzuman beyni hepsi sağlam tesisat kontrolleri sağlam ESP evi bakacaz dediler
YanıtlaSilBende de aynı sorun var
Sil2012 Corsa d tam otomatik aracım var u2100 u2106 can bus arızası tcm ile motor beyni iletişimi yok diyor fakat hiçbir arıza lambası yakmıyor sadece obd bağlandığında çıkıyor sebebi nedir acaba
YanıtlaSilHocam arızayı çözebildiniz mi aynı sorun bende de var
YanıtlaSilBu yazıyı emek verip yazandan Allah razı olsun.
YanıtlaSilEmeğinize sağlık.
2012 golf 6 aracım sabahları çalışıyor kendiliğinden geri stop ediyor sürücü yardımcı sistem tuşu arızalı deyip
YanıtlaSilHemen frenler abs esp arızaları veriyor önceden akü kutup başını sökünce veya kitleyip biraz bekleyince çalışıyordu şuan hiç çalışmıyor güneştekin tek marşta çalışıyor ama araba soğukken özellikle sabahın ilk saatlerinde asla çalışmıyor böyle bi sorun yaşayan var mı
Aynı arıza benim aracımda da vardı Gateway da olduğunu tespit ettik modülün gelmesini bekliyoruz değişim yapılacak
SilSorununuz çözüldü mü peki
Sil