Bir “Ana
CAN BUS Hattı” vardır. Tüm alt can bus hatları, bu ana can bus hattına
bağlıdır.
Bir çok
“Alt CAN BUS Hattı” vardır. Alt can bus hatlarına birden çok ECU bağlanır.
Çalışma
önemi ve hızına göre CAN BUS hatları çeşitlere ayrılmıştır. Örneğin:
Konfor CAN
BUS hattı
Motor-Tahrik
CAN BUS hattı
Multimedya-Navigasyon CAN BUS hattı gibi.
Farklı Alt
CAN veri yolları birbirlerine direkt olarak bağlanamaz çünkü:
*Gerilimleri
(voltajları) farklıdır.
*Veri
iletim hızları farklıdır.
*Direnç
düzenleri farklıdır.
Her
elektronik kontrol ünitesi grubu, kendi (alt) CAN BUS hattıyla birbirine
bağlanmıştır. Farklı alt CAN BUS hatlarını ve Ana Can BUS hattını birbirine
bağlayan devreye GATE WAY (AĞ GEÇİDİ)
denir. Gateway için, gateway
elektronik kontrol ünitesi, merkezi elektronik kontrol ünitesi gibi isimler de
verilir. Tüm ECU’ler ve CAN BUS hatları,
gateway ünitesine bağlıdır. OBD Soketi gateway’e bağlıdır.
Farklı Can
bus hatları arasında meydana gelen veri aktarımının paylaşılabilmesi için, bu
can bus (veri yolu) hatlarının birbirine bağlanması gerekir ve farklı veri
yolları arasında bir dönüştürme işleminin gerçekleştirilmesi gerekir. Gateway bu dönüştürme işini yapar. Araçtaki
tüm elektronik kontrol ünitelerine ait bilgiler, ağ geçidinin (gateway’in)
kullanımına açık haldedir.
Gateway’in
ana görevi, farklı hızlarda çalışan iki sistem arasındaki bilgi alışverişini
sağlamaktır. Örneğin konfor Can hattının hızı 100kBt/sn’dir, Tahrik Can
hattının hızıysa 500kBit/sn’dir.
Gateway
Nerededir?
*Ayrı bir
kontrol ünitesi olarak,
*Gösterge
tablosunda,
*Merkezi
elektrik kontrol ünitesinde
olmak
üzere araçlara göre farklı yerlerde olabilir.
OBD
sisteminde arıza teşhis soketi de Gate way’e bağlıdır.
BÖLÜM:1-2-3-4-5-6
Yorumlar
Yorum Gönder