Gateway Nedir? CAN BUS Sisteminde Gateway Ağ Geçidinin Görevi Çalışması

Motorlu araçlarda birçok elektronik kontrol ünitesi (ECU) bulunur. Bu kontrol üniteleri birbirlerine CAN BUS hatlarıyla bağlıdır ve bu hat üzerinden bilgi alış verişinde bulunurlar. Araçta tek bir CAN BUS hattı yoktur.
Bir “Ana CAN BUS Hattı” vardır. Tüm alt can bus hatları, bu ana can bus hattına bağlıdır.
Bir çok “Alt CAN BUS Hattı” vardır. Alt can bus hatlarına birden çok ECU bağlanır.
Çalışma önemi ve hızına göre CAN BUS hatları çeşitlere ayrılmıştır. Örneğin:
Konfor CAN BUS hattı
Motor-Tahrik CAN BUS hattı
Multimedya-Navigasyon  CAN BUS hattı gibi.
Farklı Alt CAN veri yolları birbirlerine direkt olarak bağlanamaz çünkü:
*Gerilimleri (voltajları) farklıdır.
*Veri iletim hızları farklıdır.
*Direnç düzenleri farklıdır.


Her elektronik kontrol ünitesi grubu, kendi (alt) CAN BUS hattıyla birbirine bağlanmıştır. Farklı alt CAN BUS hatlarını ve Ana Can BUS hattını birbirine bağlayan devreye  GATE WAY (AĞ GEÇİDİ) denir.  Gateway için, gateway elektronik kontrol ünitesi, merkezi elektronik kontrol ünitesi gibi isimler de verilir.  Tüm ECU’ler ve CAN BUS hatları, gateway ünitesine bağlıdır. OBD Soketi gateway’e bağlıdır.
Farklı Can bus hatları arasında meydana gelen veri aktarımının paylaşılabilmesi için, bu can bus (veri yolu) hatlarının birbirine bağlanması gerekir ve farklı veri yolları arasında bir dönüştürme işleminin gerçekleştirilmesi gerekir.  Gateway bu dönüştürme işini yapar. Araçtaki tüm elektronik kontrol ünitelerine ait bilgiler, ağ geçidinin (gateway’in) kullanımına açık haldedir.
Gateway’in ana görevi, farklı hızlarda çalışan iki sistem arasındaki bilgi alışverişini sağlamaktır. Örneğin konfor Can hattının hızı 100kBt/sn’dir, Tahrik Can hattının hızıysa 500kBit/sn’dir. 
Gateway Nerededir?
*Ayrı bir kontrol ünitesi olarak,
*Gösterge tablosunda,
*Merkezi elektrik kontrol ünitesinde
olmak üzere araçlara göre farklı yerlerde olabilir.
OBD sisteminde arıza teşhis soketi de Gate way’e bağlıdır.
BÖLÜM:1-2-3-4-5-6

Yorumlar