P0134 Oksijen Sensörü Devresinde Hiçbir Aktivite Tespit Edilemedi (Blok 1 Sensör 1)
Kapalı devre
yakıt sisteminde oksijen sensörü, hava-yakıt karışımını her zaman stokiyometrik orana yakın tutarak, katalitik konvertörün çalışma verimini en iyi düzeyde
tutmaya çalışır. Böylece egzoz emisyonlarının artması önlenir ve kontrol
altında tutulur. Oksijen sensörü, egzoz gazındaki oksijen miktarını ölçer ve bu
bilgiyi ECU’ye gönderir. ECU, bu sinyal bilgisini kullanarak hava-yakıt oranını
ayarlar. Oksijen sensörünü gönderebileceği voltaj sinyal aralığı 0 – 1 volt
arasındadır. Sensör çıkış voltajı 0,4 volttan daha düşükse; hava-yakıt karışımı
FAKİR demektir. Çıkış voltajı 0,5 volttan daha yüksekse; hava-yakıt karışımı
ZENGİN demektir. Motor sürekli fakir karışımla çalışıyorsa veya sürekli zengin
karışımla çalışıyorsa, bunun nedenleri araştırılmalıdır.
Motor
ısınıp, kapalı devre yakıt sistemi devreye girmesine rağmen, yani motor
çalıştıktan belirli bir süre geçmesine rağmen (örneğin motor devri 1400 rpm’i
geçmiş, motor suyu sıcaklığı 40 dereceden fazla, araç hızı 40km/h ve fazlası
gibi), oksijen sensöründen gelen voltaj sinyali hiç ZENGİN olmuyorsa, yani
oksijen sensörü çıkış voltajı 450 milivoltu (4,5 voltu) geçmiyorsa; ECU bunu
bir arıza olarak yorumlar, motor arıza lambası yanar, hafızaya P0134 arıza kodu
kaydedilir. V motorlardaki ikinci bloktaki sensör için; " P0154 Oksijen
Sensörü Devresinde Hiçbir Aktivite Tespit Edilemedi (Blok 2 Sensör 1)" arızası kaydedilir. P0154 ile P0134 arızaları içerik olarak aynıdır, sadece blokları farklıdır.
P0134 arıza
koduyla beraber başka arıza kodları da okunuyorsa, bu arıza kodlarıyla
neden-sonuç ilişkisi kurulabilir ve birlikte değerlendirme yapılabilir.
Arıza teşhisi ve kontroller ve arızanın çözümü hakkında daha fazla teknik bilgi için mutlaka bakınız: ilgili OBD arıza kodları: P0130, P0133, P0136
P0134 Arızasının Sebepleri:
*Oksijen
sensörü kablo-tesisatında kopukluk, kısa devre, temassızlık-kirlilik-korozyon.
*Oksijen
sensörünün ısıtıcı devresi bozuk.
*Röle arızalı.
*Emme manifoldu-hava emiş sisteminde kaçak var.
*Karterhavalandırma sisteminde (PCV) arıza var. Valf bozuk veya hortum çatlak-yırtık
vb.
*Enjektör
arızalı.
*Egzoz
hatında kaçak var. Kırık, çatlak, delik vb.
*ECU
arızalı. elam
P0134 Arızasının Belirtileri:
*Motorun
çekişi düşer, yakıt artar.
*Egzozdan siyah duman atabilir. Çürük yumurta kokusu duyulabilir.
P0134
OKSİJEN SENSÖRÜ ARIZASI KONTROLLERİ
A)İlk yapılması gereken işlem mutlaka Diyagnostik tekniği adımlarını uygulamaktır.
B) Sensör
kablo-soketlerinde kopukluk veya kısa devre olup olmadığı kontrol edilir.
C)Araç
diyagnostik test cihazına bağlanıp parametre okuma (anlık sensörverilerinin
okunması) işlemi yapıldığında, oksijen sensörünün voltaj çıkış sinyalinin hep
0,1 volttan (100 milivolt) daha düşük olduğu görülüyorsa; oksijen sensörü
tesisat kabloları-soketlerinde kısa devre veya kopukluk vardır.
D) Motor
normal çalışma sıcaklığına getirilir ve rölantide çalışıyor halde tutulur. Diyagnostik
test cihazıyla aktör testi yapılarak arızanın tespiti yapılabilir. Aktör
testi=aktivatörtesti=donanımların bağımsız olarak çalıştırılması. Bunun için
diyognostik programında aktör testi seçilir, buradan enjektör püskürtme testi
seçilir; buradan enjektörlerin yakıt püskürtme hacimleri elle müdahale edilerek
değiştirilir. Bu değişim yapılırken, aynı anda parametre okuma (gerçek
değerlerin okunması) işlemi yapılır, enjeksiyon hacmi değiştirilirken, oksijen sensörünün çıkış voltajı hiç değişmiyorsa, oksijen sensörü arızalı demektir.
Örneğin; enjeksiyon miktarı +%25 arttırıldığında, oksijen sensörü 0,5 volttan
daha fazla voltaj üretmeli. Enjeksiyon miktarı yaklaşık %10 - %15
azaltıldığında, oksijen sensörü 0,4 volttan daha az voltaj üretmeli. Aksi
durumlarda, sensör arızalıdır.
Not: Bu test
sırasında hem birinci oksijen sensörü (bu yazının konusu olan sensör, katalitik
konvertörden önceki 1. Sensör); hem de ikinci sensör (katalitik konvertörden
sonraki sensör) hiçbir tepki vermiyorsa, yani her iki sensörde de hiçbir voltaj
değişimi görülmüyorsa; bu durumda motor çok aşırı zengin veya fakir karışımla
çalışıyor olabilir (enjektör arızası, yanlış yakıt basıncı, egzoz hattında
delik-çatlak-kaçak olabilir).
E) Sensör
sağlamsa ve çalışıyorsa devam edecek kontroller şöyle olmalıdır. Motor normal
çalışma sıcaklığında (75-80 derece) olmalı. Diyagnostik test cihazıyla anlık
değerler okuma (aktüel değerler-parametre okuma) bölümüne girilir. Buradan
birinci oksijen sensörü seçilir (O2 sensor Bank1 Sensor1), bu sensörün çıkış
voltajı anlık olarak okunur. Yapılması gereken işlem:
*Motor devri
arda arda gaz pedalına basılarak, 3 kez aniden 4000 devire getirilmelidir. Bu
sırada sensör voltajı okunmalıdır; sensör voltajı en az bir kez 0,45 volt ve
üzerine (zengin karışım) çıkmalıdır. Eğer sonuç bu şekildeyse problem yoktur,
arıza kodu silinir ve arızanın
tekrarlanıp tekrarlanmadığı gözlemlenir.
Sonuç bu
şekilde olmuyorsa, yani, 0,45 voltun üzerine çıkmıyorsa, karter havalandırma sistemi (PCV) hortumu kontrol edilmelidir.
Hortumdansa değiştirilir onarılır. Hortumdan değilse:
*Oksijen
sensörü ısıtıcı devresi arızalı olabilir, sensör tarafındaki soket kısmından
katalog değerlerine göre direnç ölçümleri yapılır ve oksijen sensörünün ısıtıcı
devresinin sağlam olup olmadığı kontrol edilir. Bozuksa, sensör değiştirilir;
sağlamsa:
*Oksijen
sensörünün ısıtıcı devresini kumanda eden röle kontrol edilmelidir. Bozuksa
değiştirilir; değilse:
*Oksijen
sensörü ile ECU arasındaki kablo-soket bağlantısı kontrol edilir, kopukluk
olmamalıdr. Kopukluk varsa giderilir; kablo sağlamsa:
*Motorda
tekleme olup olmadığına bakılır, bunun için diyagnostik test cihazı kullanılır.
Parametre (anlık değerler okuma) bölümünden ateşlemede tekleme olup olmadığına
bakılır. Tekleme varsa, giderilmelidir.
Tekleme yoksa:
Tekleme yoksa:
*Motorun
hava emiş sisteminde kaçar olup olmadığına bakılır. Hava filtresinden emme manifolduna kadar tüm hatta kaçak (vakum
kaçağı) olmamalıdır. Kaçak varsa onarılır, yoksa:
*Yakıt
basıncı kontrol edilir. Yakıt basıncı normalse:
*Enjekörler
kontrol edilmelidir. Enjeksiyon miktarları doğru olmalıdır. Sorun enjektörler
değilse:
*Egzoz
hattında kaçak kontrolü yapılmalıdır. Çatlak-kırık-gevşeme vb. giderilmelidir.
Egzoz hattı sağlamsa:
*Oksijen
sensörü değiştirilir, arıza kodları silinir, yol testine çıkılıp tekrarlanma
durumu gözlemlenir.
Ana konu (Bkz: Oksijen Sensörü)
Ana konu (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
Yorumlar
Yorum Gönder