P0136 Arıza Kodu Açıklaması-Oksijen Sensörü Devresi Arızası
P0136 Oksijen Sensörü Devresi Arızası Blok 1 Sensör 2 (Oxygen Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)) Katalitik konvertörden sonraki oksijen sensöründeki arızayı belirtir. P0130 arıza koduyla yakından ilişkilidir. Öncelikle bakınız:
Araçlarda
oksijen sensörleri iki bölgede çalışır ve temelde iki çeşide ayrılabilir.
1)Egzoz
manifoldu ile katalitik konvertör arasındaki alana “upstream” denir.
Egzoz
manifoldu ile katalitik konvertör arasında bulunan sensöre SENSÖR 1 denir. Burada
bulunan sensör 1, motorun hava-yakıt karışımının ayarlanmasını sağlayan oksijen
sensörüdür. Katalitik konvertörden önceki kısma "pre-cat" veya "Pre-Catalytic Converter" de denir.
2) Katalitik
konvertörden sonraki alanda, konvertör ile susturucu arasında kalan bölgeye
“downstream” denir. Burada bulunan sensöre, SENSÖR 2 denir. Burada bulunan
“oksijen sensörü 2” katalitik konvertörün çalışma performansını denetler.
Hava-yakıt karışımının ayarlanmasıyla direkt olmayan, dolaylı bir ilişkisi vardır.
Katalitik
konvertörde (üç yollu katalitik konvertör); egzoz gazında bulunan
karbonmonoksit (CO), hidrokarbon (HC), Nitrojen oksit (NOx) gibi zararlı egzoz
gazları temizlenerek dışarı atılır. Motorda yakılan hava-yakıt karışımı, ideal
oran (stokiyometrik oran (14,7 hava/1 yakıt)) ve ideal orana yakın değerlerde
olduğunda, yani lambda değeri “1” e yakın olduğunda; katalitik konvertörün bu 3
zararlı gaz emisyonunu temizleyebilme verimi en yüksek olur, bunun için
hava-yakıt oranı ECU tarafından hassas olarak ayarlanır. Elektronik kontrol
ünitesi (ECU), katalitik konvertörün tam verimle çalışmasını sağlamak amacıyla,
hava-yakıt karışımı oranını tam doğru ayarlayabilmek amacıyla, katalitik
konvertörden sonraki ikinci oksijen sensörünün sinyallerini kullanır. Bu sensör,
Blok 1 Sensör 2 şeklinde ifade edilir. Bu sensör de çalışırken sıcak olması
gerekir, yapısında bir elektrikli ısıtıcı bulunur. Sensörde ısıtıcı
kullanılmasının amacı, egzoz gazı henüz yeterince sıcak olmadığı durumlarda,
örneğin motora emilen havanın az olması durumunda, sensörün çalışabilmesi için
gereken sıcaklığa ulaşması içindir. Buna “ısıtılmış oksijen sensörü” (heated O2 Sensor
– HO2) denir.
İkinci
oksijen sensörü, katalitik konvertörden sonra, yani katalitik konvertörün
çıkışında bulunur. Katalitik konvertörden çıkan egzoz gazındaki oksijen
yoğunluğunu ölçer ve ECU’ye bildirir.
Motora
alınan hava-yakıt karışım oranı fakir olduğunda, yani karışımda çok hava, az
yakıt olduğunda, egzoz gazındaki oksijen yoğunluğu da fazla olur. Bu durumda
katalitik konvertörden sonraki ikinci oksijen sensörü, ölçtüğü oksijen
yoğunluğuna bağlı olarak, düşük voltaj sinyali gönderir, örneğin 0,45 volttan
da az. Bunun anlamı motor fakir karışımla çalışıyor demektir.
Motora
alınan hava-yakıt karışımı, stokiyometrik orana göre zengin olduğunda, yani az
hava çok yakıt olduğunda, egzoz gazındaki oksijen yoğunluğu azalır. Katalitik
konvertörden sonraki oksijen sensörü, ECU’ye hava yakıt karışım oranının zengin
olduğunu bildirir. Bunun için gönderdiği voltaj sinyali değeri 0,45 volttan
daha fazla olacaktır. Hava yakıt karışım oranı ideal veya ideale (stokiyometrik
orana) yakın bir değere geldiğinde, oksijen sensörünün voltaj sinyali hızlı bir
şekilde buna göre değişecektir.
Elektronik
kontrol ünitesi (ECU), katalitik konvertörden çıkan egzoz gazı yapısının zengin
mi fakir mi olduğuna karar vermek için, ikinci oksijen sensörünün sinyallerini
kullanır, böylece yakıt enjeksiyonunu hassas bir şekilde ayarlar.
Motor
kontrol ünitesi (ECU) sıcak motorda ve kullanım sırasında, katalitik
konvertörün ve oksijen sensörünün düzngün çalışıp çalışmadığını test eder.
Bunun için kısa bir süre için hava yakıt karışımını zengin veya fakir hale
getirir ve oksijen sensörünün sinyallerini değerlendirir. Buna göre sensör ve
katalitik konvertörün arızalı olup olmadığını denetler, eğer arıza algılarsa
DTC arıza kodunu hafızaya kaydeder ve arıza lambasını yakar.
P0136 OKSİJEN SENSÖRÜ DEVRESİ ARIZASI (BLOK 1 SENSÖR 2)
Katalitik
konvertörden sonraki (ikinci) oksijen sensörünün voltaj çıkışı anormal bir
değer aldığında P0136 arızası oluşur. Örneğin belirli kullanım periyotlarında
voktaj çıkışı 0,2 voltun altına düşmüyor veya 0,59 voltun üzerine çıkmıyorsa.
Bu arıza V motorlu araçlarda ikinci bloktaki ikinci oksijen sensörü için gelen; "P0156 Oksijen Sensörü Devresi Arızası (Blok 2 Sensör 2)" ile tamamen aynıdır.
P0136 ile P0156 arıza olarak aynı arızadır.
P0136 Arızasının Belirtileri
*Motor arıza lambası yanar.
*Motor
zengin karışımla çalışır.
*Yakıt
tüketimi artar.
*Motor
performansı azalır, çekiş düşer.
*Egzozdan
siyah duman veya kötü kokulu duman atar.
P0136 Arıza Kodunun Sebepleri
*Arızalı
oksijen sensörü.
*Arızalı
oksijen sensörü tesisatı: kablo soketlerde kopukluk gevşeme korozyon.
*Sensör
tesisatında kısa devre veya kopukluk.
*Oksijen
sensörünün ısıtıcı devresi arızalı.
*Egzoz
hattında kaçak var. Çatlak-delik-gevşeklik.
*Katalitik konvertör arızalı.
*Katalitik konvertör tıkanmış.
Arıza teşhisi ve kontroller ve arızanın çözümü hakkında daha fazla teknik bilgi için mutlaka bakınız: ilgili OBD arıza kodları: P0130, P0133, P0134,
Yukarıda sayılan arıza sebeplerindeki donanım ve sistemlerin kontrolleri yapılmalıdır.
*Birinci
oksijen sensörü bozuk (başka arıza kodları varsa bunlar da değerlendirilmeli).
*Egzoz
hattında (manifoldda, konvertör giriş veya çıkışında) gaz kaçağı var;
delik-çatlak-gevşeklik vb.)
Arızanın Çözümü
İlk önce diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanmalıdır. (Bkz:Diyagnostik Tekniği)Arıza teşhisi ve kontroller ve arızanın çözümü hakkında daha fazla teknik bilgi için mutlaka bakınız: ilgili OBD arıza kodları: P0130, P0133, P0134,
Yukarıda sayılan arıza sebeplerindeki donanım ve sistemlerin kontrolleri yapılmalıdır.
Ana konu (Bkz:Diyagnostik Tekniği)
(Bkz:Tüm OBD Arıza Kodları)
Yorumlar
Yorum Gönder