Otomatik Şanzıman Yağı (ATF) Sıcaklık Sensörü Nedir? Ne İşe Yarar?

Otomatik Şanzıman Yağı (ATF) Sıcaklık Sensörü

Şanzıman yağı sıcaklık sensörü, otomatik şanzıman yağının sıcaklığını ölçer. Yağ sıcaklık sensörü bir NTC dirençten meydana gelir; sıcaklık arttıkça NTC direncin direnç değeri azalır, sıcaklık azaldıkça direnç değeri artar, bu direnç değişimi voltaj sinyaline dönüştürülür ve ecu tarafından sıcaklık bilgisi olarak yorumlanır.


Bu sensör elektrohidrolik ünitede veya şanzıman karterinde bulunur. Yağın sıcaklığı, viskozitesini etkiler; düşük sıcaklıkta yağ kalınlaşır, yüksek sıcaklıkta yağ incelir. Şanzıman ecu, yağın sıcaklığına bir uyarlama işlemi yaparak, hidrolik elemanların çalışmasının sıcaklığa bağlı olmadan gerçekleşmesini sağlar. Şanzımandaki çok diskli hidrolik kavrama ve fren mekanizmalarına gönderilen basınçları, onların çalışma kaliteleri bozulmayacak şekilde uyarlar; düşük sıcaklıklarda basıncı biraz yükseltir, yüksek sıcaklıklarda basıncı biraz düşürür, sonuçta hidrolik mekanizma aynı kalitede çalışmış olur.

Şanzıman yağının (atf’nin) sıcaklığı ecu tarafından sürekli kontrol edilir. Şanzıman yağının aşırı ısınması, yağın (atf’nin) ömrünü azaltır ve çabuk bozulmasına sebep olur. Ayrıca modern otomatik şanzımanlarda, şanzıman ecu, hidrolik ünite kısmında atf yağının içinde çalışmaktadır. Yağın aşırı ısınması, şanzıman ecu’nün zarar görmesine sebep olabilir.

Sonuç olarak yağın sıcaklığı, belirli bir değerin üzerine çıkarsa, şanzıman ecu çeşitli tedbirler uygular. Örneğin yağ sıcaklığı 120 derecenin üzerindeyse, bu aşırı ısınmadır (katalog verilerine bakınız). Örneğin motor gücünü kısıtlamak olabilir. Daha ciddi yüksek sıcaklıklar oluşursa, şanzıman acil durum moduna geçerek, acil durum vites kademesinde (örneğin 4. vites), sınırlı hızda aracın servise götürülmesine müsaade edecek şekilde çalışacaktır.

Bağlı olduğu üst konu: Otomatik Şanzıman Elektronik Kontrol Ünitesi (ECU)

Ana konu: Otomatik Şanzıman 

İlgili konular:

Motor ECU

Tüm Sensörler 

Temel Elektrik Bilgisi

Yorumlar