Otomatik Şanzıman Giriş Devri Sensörü Nedir? Nasıl Çalışır? Arızası Belirtileri Nelerdir?

Otomatik Şanzıman Devir Sayısı Sensörleri

Otomatik şanzımanda, çeşitli dişli ve parçaların devir sayılarını ölçmek için devir sensörleri kullanılır.  Sensör çeşitleri şanzıman tasarımına göre değişiklik gösterir. ECU, devir sayılarından hesaplamalar yaparak bilgiler elde eder ve buna göre şanzımanı yönetir.

Örneğin:

Motor devir sayısı / türbin devir sayısı= Konvertördeki kayma miktarı

Türbin devir sayısı / çıkış devri sayısı = şanzıman tahvil oranı (dişli oranı)

Şeklinde hesaplamalar yapılır.  Her vites kademesinin tavhil (dişli) oranı zaten belli olduğundan,  o an hangi viteste olduğu hesaplanabilir, bilgiye göre ecu kontrol yapabilir.

Devir sensörü çeşitlerinden bazıları:

Türbin devir sayısı sensörü

Planet taşıyıcı veya güneş dişli devir sayısı sensörü

Çıkış devri devir sayısı sensörü

Devir Sayısı Sensör Tipleri:

Manyetik (Endüktif) Tip Devir Sensörü: Voltaj beslemesi yoktur, yapısında doğal mıknatıs bulunur ve manyetik alan değişimiyle oluşan analog voltaj sinyali ECU'ye iletilir.

Hall Effekt (Hall Etkili) Tip Devir Sensörü:  Bu tip sensörde besleme voltajı vardır, yapısındaki yarı iletken plaka ile voltaj (dijital-kare dalga) sinyalleri ECU'ye gönderilir.  Sensörün önünde mıktnatıs kutuplarına sahip sinyal çarkı döner. Modern şanzımanlarda bu tip sensör kullanılır. 

Otomatik Şanzıman Giriş Devri Sensörü

Otomatik şanzımanın giriş milinin devir sayısını ölçen sensöre, şanzıman giriş devri sensörü denir.

Şanzımanın giriş devri, motor devrine eşit değildir, çünkü tork konvertöründe kayma meydana gelmektedir (konvertör kilidi devrede olmadığında). Şanzıman giriş devri sensörü, şanzıman giriş milinin devir sayısını, yani aynı zamanda bu mile bağlı olan konvertör türbin çarkının devir sayısını ölçmektedir, sensör sinyalleri şanzıman ecu’ye gönderilir ve şanzıman yönetimi için kullanılır.

Otomatik şanzıman giriş devri sensörü sinyali şu işler için kullanılır:

*Vites geçişlerinin denetimi ve yönetimi

*Konvertör kilitleme mekanizmasının ayarlanması

*Park kilidi kontrolü

*Vites seçme elemanlarının doğru çalışıp çalışmadığının kontrolü

*Motor devri ve şanzıman çıkış devrinin hesaplanmasıyla, şanzıman aktarma oranın kontrolü

Şanzıman giriş devri sensörü genellikle hall efect tipi bir sensördür ve şanzıman giriş miline takın konumda bir sinyal dişlisinin önünden dönerek geçmesiyle çalışır. Bu sinyal dişlisi, şanzıman dişlilerinden biri de olabilir, bu dişli her zaman giriş miliyle aynı devirde dönüyor olabilir, veya hep sabit bir oranda yavaş-hızlı dönüyor olabilir, ecu bunu bilir ve bu sinyalden giriş devrini hesaplar.

Otomatik Şanzıman Giriş Devri Sensörü Arızası

Şanzıman giriş devri sensörü arızalandığında;

*ECU arıza kaydı oluşturur.

*Şanzıman acil durum kullanım moduna geçer, vitesi 4’e alır.

*Park kildi devre dışı.

*Konvertör kilit mekanizması devre dışı kalır.

*Sport ve manuel mod devre dışı kalır.

Bağlı olduğu üst konu: Otomatik Şanzıman Elektronik Kontrol Ünitesi (ECU)

Ana konu: Otomatik Şanzıman 

İlgili konular:

Motor ECU

Tüm Sensörler 

Temel Elektrik Bilgisi

Yorumlar