Bir mil üzerinde dönen dişli veya çarkın, sadece tek bir yönde serbestçe dönmesi isteniyor, aksi yöndeyse dişli veya çarkın sabit kalması (frenlenmesi) isteniyorsa, göbek kısmında tek yönlü kavrama mekanizması kullanılır. Böylece dişlinin kendiliğinden kilitlenmesi veya dönmesi zahmetsizce sağlanmış olur. Bu mekanizmanın yapısı basit ve çok işlevseldir. Örneğin dişliyi durdurmak için çok diskli hidrolik fren mekanizması kullanılmasına gerek kalmaz. Tek yönlü kavramanın kullanılması için, amaca uygun bir tasarımın olması gerekir.
Örneğin bisikletlerin arka teker göbeğinde de bir tek yönlü kavrama mekanizması kullanılır. Arka tekerlek ileri yönde serbestçe dönerken, geri yönde döndüğünde pedalı da döndürür. Bir başka ifadeyle, pedalı ileri yönde döndürürseniz, arka tekerlek de döner, ama geri yönde çevirirseniz boşa döner.
Tek yönlü kavrama, tek yönde kilitlenerek tork aktarımı yaparken, diğer yönde serbest olarak döner ve tork aktarımı yapmaz. İç ve dış bilezik arasında bulunan özel biçimli sıkıştırma parçaları, bir yay kafesinde yataklanmıştır. Yay kuvveti dolayısıyla sürekli olarak iç ve dış bileziğe bastırılırlar.
Yorumlar
Yorum Gönder