Motor Radyatör Fanı Nedir? Çalışma Prensibi - Elektrik Devresi

Elektrikli Motor Radyatör Fanı Nedir? Çalışma Prensibi - Elektrik Devresi

Radyatör peteğini soğutan vantilatörlerde kayış kullanımına son verilmiştir. Vantilatör yerine artık elektrikli motoruyla çalışan soğutma fanları kullanılır. Elektrikli soğutma fanı, güçlü bir elektrik motorundan dönüş hareketini alarak çalışır.

Elektrikli radyatör fanının çalışması; tek kademeli, 2 kademeli veya kademesiz (sürekli değişken hızda olabilir). Eski nesil motorlarda radyatör fanlarının çalışması, bir fan müşürü ile anahtarlanmıştır. Bu araçlarda henüz elektronik kontrol ünitesi (ECU) kullanılmadığından, sistemin çalışması bu şekilde düzenlenmiştir. Fan müşürü suyun sıcaklığına göre açılıp kapanabilen (ON-OFF) bir anahtar görevi görür. Suyun sıcaklığı belirli bir değeri aşarsa, fan müşürü ON konumuna geçer ve radyatör fanı çalışarak soğutmayı hızlandırır. Fan müşürü, fanı çalıştıran fan rölesini kumanda eder, rölenin kumanda ucuna elektrik göndererek rölenin ON konumuna geçmesini sağlar. Röle, fanın elektrik motoruna giden elektrik devresini kapatarak elektrik beslemesi yapar ve fanın çalışmasını sağlar.

 

2000’li yıllardan itibaren ECU (elektronik kontrol ünitesi) kullanılmaya başlanmıştır ve radyatör fanı ecu kumandasında çalışmaktadır. Motor soğutma suyu sıcaklık sensörü (hararet sensörü), sıcaklığı ecu’ye sürekli bildirir, sıcaklık belirli bir değeri aştığında (örneğin 90 derece), ecu fan rölesine sinyal göndererek fanı çalıştırır. Bu sistemlerde fan müşürü bulunmaz, gerek yoktur.

Daha yeni nesil sistemlerde ise, ecu kumandasında pwm sinyaliyle radyatör fanlarının hızı istenen hızda (kademesiz) olarak ayarlanabilmektedir.

Üst konu: Eski tip (Bkz: Motor Vantilatörü)

(Bkz: Motorun Hararet Yapması ve Su Eksiltmesi)

Ana konu (Bkz: Motor Soğutma Sistemi)

 

Yorumlar