Araç Neden Hararet Yapar? Motor Neden Su Eksiltir?


Araç Neden Hararet Yapar? Motorda Neden Hararet Yükselir?


Motor soğutma suyu (devirdaim pompası) arızalanırsa, motor hararet yapacaktır. Devir daim pompasının değiştirilmesi gerekir. Motor suyu devir daim pompası değiştirilmesine rağmen veya pompa sağlam olmasına rağmen motor hararet yapıyorsa, bunun sebebi su hattının hava yapmış olması olabilir, motor suyuna hava karışırsa motor yeterince soğutulamaz ve hararet yapar. Motor suyu değiştirildiğinde veya soğutma sisteminde bir parça değiştirildiğinde (su pompası, radyatör, hortumlar vb.) sistem hava yapar, motor suyunun havasının alınması gerekir.

Soğutma suyu yetersiz olması da klasik hararet yapma sebeplerindendir. Ayrıca soğutma suyuna antifiriz konmaması da aracın hararet yapmasına sebep olabilir; antifiriz donma sıcaklığını düşürür (donmayı zorlaştırır); kaynama noktasını da yükseltir (suyun kaynamasını zorlaştırır).
Motorun hararet yapmasının sebebi, silindir kapak contasının yanması olabilir, egzozdan beyaz duman atar (çünkü yanma odasına su girer ve egzozdan su buharı çıkar), motorda sızıntılar gözlemlenebilir, çekiş düşer.


Motorun hararet yapmasının diğer sebepleri, termostatın bozulması (termostat açmaması – termostatın kapalı halde sıkışıp kalması), radyatörün tıkanması, fanın bozulması, fan müşürünün bozulması (eski nesil araçlarda), soğutma suyu sıcaklık sensörünün bozulması (yeni nesil araçlarda) su boru hatlarında tıkanıklık olması, motor bloğu veya silindir kapağındaki su kanallarında tıkanıklık olması, silindir kapak contasının yanması, silindir kapağında veya motor bloğunda çatlak oluşması, sıcaklık sebebiyle silindir kapağının zamanla eğilmesi olabilir.
Termostat yanlış sıcaklık değerinde açılıyorsa motor hararet yapabilir (termostatın sıcaklık ayarının bozulması). Termostat söküldüğünde üzerinde açılma sıcaklığı yazar, örneğin 82 oC derece.
Termostat açık kaldığında (açık kalıp sıkıştığında ve tekrar kapanmadığında), motor soğukken (ilk çalıştırmalarda) motor çok geç ısınacaktır. Bunu sebebi motor su kanallarındaki suyun motor soğukken bile radyatörden geçiriliyor olmasıdır. Termostat çalışsaydı, su soğukken radyatöre geçişi kapatacak, motor kanallarındaki (su ceketleri) suyun kendi içinde devir daim yapmasıyla motorun daha çabuk ısınması sağlanacaktı.
Motor soğutma suyu sisteminde radyatör kapağı açık kalırsa veya gevşekse, su buradan buharlaşıp azalacağından dolayı motor hararet yapar. Ayrıca radyatör kapağının bozuk-açık-gevşek olması, su basıncını da düşürür, bu istenmeyen bir durumdur. Bunun dışında sistemde basınç belirli bir değeri geçtiğinde, radyatör kapağı valfi açılarak basıncı düşürür; eğer basınç düşürülmezse aşırı basınç sebebiyle radyatörün kendisinde, su hortumlarında çatlak-sızıntı meydana gelebilir.(Not: Sıcak motorun radyatör kapağı açılırken çok dikkatli olunmalı, kapak açıldığında sıcak ve basınçlı su fışkırıp yakabilir. Motorun biraz soğuması beklenmeli, bir havlu-bezle dikkatlice açılmalıdır).

Radyatör fanı elektrikli değilse, yani fan kayışıyla çalışıyorsa ve bu kayış kopmuşsa, motor hararet yapar.

Silindir kapağı veya motor bloğunda oluşabilecek bir çatlak sebebiyle veya silindir kapak contasının yanması sebebiyle; motor suyu yanma odasına sızabilir. Ya da silindir içerisindeki kompresyon, bu çatlaklardan su ceketlerine sızabilir, yani kompresyon kaçağı meydana gelir. Motor soğutma sistemine kompresyon kaçağı sebebiyle, radyatördeki basınç artar.

Soğutma sistemi basınç testi, bu kaçağın teşhisi için yapılabilir. Radyatör kapağına takılan özel bir basınç ölçme aparatıyla, motor çalışırken basınç okuması yapılır. Basınç anormal artıyorsa, suya kompresyon kaçağı yapıyor demektir. Silindir kapak contası sağlamsa, silindir kapağı veya bloktaki bir çatlaktan şüphe edilebilir. Çatlağın tespit edilebilmesi biraz zor olabilir. Çok iyi temizlenip gözle kontrol denenebilir, veya soğutma suyuna renkli test sıvısı eklenip, çatlaktan sızması gözlenebilir.

Soğutma suyuna yağ karışmış olabilir. Genleşme tankında veya radyatör kapağı açıldığında suda yağ görülüyorsa bu ciddi bir problemdir. Motor yağı; silindir kapak contasından veya silindir kapağı – motor bloğundaki çatlaklarda, soğutma suyuna karışıyor demektir. Bu ciddi bir motor hasarıdır ve en kısa sürede motorun kontrol edilmesi gerekir. Bazı otomatik şanzımanlı araçlarda, şanzıman yağı da su ile soğutulur ve ayrı bir radyatörü vardır, bazen buradaki bir çatlaktan da şanzıman yağının motor suyuna karışması söz konusu olabilir.

Araç soğutma sisteminin çalışması, su kaçağı, hararet yapması ve kaçak kontrolü video anlatım:

Araç Neden Su Eksiltir?

*Su hortumu delik-çıkık-çatlak.
*Hortum kelepçeleri gevşemiş-çıkmış.
*Radyatör delik, su kaçağı var. Radyatör peteklerinde veya radyatör kazanında sızıntı damlatma var.
*Termostat bozuk , sıcaklık ayarı çok yüksek veya kapalı halde tıkalı kalmış (termostat açmıyor)
*Genleşme tankında delik-çatlak-kaçak var.
*Su pompasında (devir daim pompasında) kaçak var.
*Radyatör kapağı gevşek-bozuk.
*Silindir kapak contası yanmış, su kaçağı var.
*Silindir kapağında veya motor bloğunda su kanallarında (su ceketlerinde) çatlak-sızıntı var.
(Bkz:Motor Parçaları)
(Bkz: İçten Yanmalı Motorların Çalışması)

Yorumlar