Araç Neden Hararet Yapar? Motorda Neden Hararet Yükselir?
Motor soğutma
suyu (devirdaim pompası) arızalanırsa, motor hararet yapacaktır. Devir daim
pompasının değiştirilmesi gerekir. Motor suyu devir daim pompası
değiştirilmesine rağmen veya pompa sağlam olmasına rağmen motor hararet
yapıyorsa, bunun sebebi su hattının hava yapmış olması olabilir, motor suyuna
hava karışırsa motor yeterince soğutulamaz ve hararet yapar. Motor suyu
değiştirildiğinde veya soğutma sisteminde bir parça değiştirildiğinde (su
pompası, radyatör, hortumlar vb.) sistem hava yapar, motor suyunun havasının
alınması gerekir.
Soğutma suyu
yetersiz olması da klasik hararet yapma sebeplerindendir. Ayrıca soğutma suyuna antifiriz konmaması da aracın hararet yapmasına sebep olabilir; antifiriz donma sıcaklığını düşürür (donmayı zorlaştırır); kaynama noktasını da yükseltir (suyun kaynamasını zorlaştırır).
Motorun
hararet yapmasının sebebi, silindir kapak contasının yanması olabilir, egzozdan
beyaz duman atar (çünkü yanma odasına su girer ve egzozdan su buharı çıkar),
motorda sızıntılar gözlemlenebilir, çekiş düşer.
Motorun
hararet yapmasının diğer sebepleri, termostatın bozulması (termostat açmaması –
termostatın kapalı halde sıkışıp kalması), radyatörün tıkanması, fanın
bozulması, fan müşürünün bozulması (eski nesil araçlarda), soğutma suyu sıcaklık sensörünün bozulması (yeni nesil araçlarda) su boru hatlarında tıkanıklık olması, motor bloğu veya silindir
kapağındaki su kanallarında tıkanıklık olması, silindir kapak contasının
yanması, silindir kapağında veya motor bloğunda çatlak oluşması, sıcaklık
sebebiyle silindir kapağının zamanla eğilmesi olabilir.
Termostat
yanlış sıcaklık değerinde açılıyorsa motor hararet yapabilir (termostatın
sıcaklık ayarının bozulması). Termostat söküldüğünde üzerinde açılma sıcaklığı
yazar, örneğin 82 oC derece.
Termostat
açık kaldığında (açık kalıp sıkıştığında ve tekrar kapanmadığında), motor
soğukken (ilk çalıştırmalarda) motor çok geç ısınacaktır. Bunu sebebi motor su
kanallarındaki suyun motor soğukken bile radyatörden geçiriliyor olmasıdır.
Termostat çalışsaydı, su soğukken radyatöre geçişi kapatacak, motor
kanallarındaki (su ceketleri) suyun kendi içinde devir daim yapmasıyla motorun
daha çabuk ısınması sağlanacaktı.
Motor soğutma
suyu sisteminde radyatör kapağı açık kalırsa veya gevşekse, su buradan
buharlaşıp azalacağından dolayı motor hararet yapar. Ayrıca radyatör kapağının
bozuk-açık-gevşek olması, su basıncını da düşürür, bu istenmeyen bir durumdur.
Bunun dışında sistemde basınç belirli bir değeri geçtiğinde, radyatör kapağı
valfi açılarak basıncı düşürür; eğer basınç düşürülmezse aşırı basınç sebebiyle
radyatörün kendisinde, su hortumlarında çatlak-sızıntı meydana gelebilir.(Not:
Sıcak motorun radyatör kapağı açılırken çok dikkatli olunmalı, kapak
açıldığında sıcak ve basınçlı su fışkırıp yakabilir. Motorun biraz soğuması
beklenmeli, bir havlu-bezle dikkatlice açılmalıdır).
Radyatör fanı
elektrikli değilse, yani fan kayışıyla çalışıyorsa ve bu kayış kopmuşsa, motor
hararet yapar.
Silindir
kapağı veya motor bloğunda oluşabilecek bir çatlak sebebiyle veya silindir
kapak contasının yanması sebebiyle; motor suyu yanma odasına sızabilir. Ya da
silindir içerisindeki kompresyon, bu çatlaklardan su ceketlerine sızabilir,
yani kompresyon kaçağı meydana gelir. Motor soğutma sistemine kompresyon kaçağı
sebebiyle, radyatördeki basınç artar.
Soğutma
sistemi basınç testi, bu kaçağın teşhisi için yapılabilir. Radyatör kapağına
takılan özel bir basınç ölçme aparatıyla, motor çalışırken basınç okuması
yapılır. Basınç anormal artıyorsa, suya kompresyon kaçağı yapıyor demektir.
Silindir kapak contası sağlamsa, silindir kapağı veya bloktaki bir çatlaktan
şüphe edilebilir. Çatlağın tespit edilebilmesi biraz zor olabilir. Çok iyi
temizlenip gözle kontrol denenebilir, veya soğutma suyuna renkli test sıvısı
eklenip, çatlaktan sızması gözlenebilir.
Soğutma
suyuna yağ karışmış olabilir. Genleşme tankında veya radyatör kapağı
açıldığında suda yağ görülüyorsa bu ciddi bir problemdir. Motor yağı; silindir
kapak contasından veya silindir kapağı – motor bloğundaki çatlaklarda, soğutma
suyuna karışıyor demektir. Bu ciddi bir motor hasarıdır ve en kısa sürede motorun
kontrol edilmesi gerekir. Bazı otomatik şanzımanlı araçlarda, şanzıman yağı da
su ile soğutulur ve ayrı bir radyatörü vardır, bazen buradaki bir çatlaktan da
şanzıman yağının motor suyuna karışması söz konusu olabilir.
Araç soğutma sisteminin çalışması, su kaçağı, hararet yapması ve kaçak kontrolü video anlatım:
Araç soğutma sisteminin çalışması, su kaçağı, hararet yapması ve kaçak kontrolü video anlatım:
Araç Neden Su Eksiltir?
*Su hortumu delik-çıkık-çatlak.
*Hortum kelepçeleri gevşemiş-çıkmış.
*Radyatör delik, su kaçağı var. Radyatör peteklerinde veya radyatör kazanında sızıntı damlatma var.
*Termostat bozuk , sıcaklık ayarı çok yüksek veya kapalı halde tıkalı kalmış (termostat açmıyor)
*Genleşme tankında delik-çatlak-kaçak var.
*Su pompasında (devir daim pompasında) kaçak var.
*Radyatör kapağı gevşek-bozuk.
*Silindir kapak contası yanmış, su kaçağı var.
*Silindir kapağında veya motor bloğunda su kanallarında (su ceketlerinde) çatlak-sızıntı var.
Ana konu (Bkz: Soğutma Sistemi ve Parçaları)
(Bkz:Motor Parçaları)
(Bkz: İçten Yanmalı Motorların Çalışması)
(Bkz:Motor Parçaları)
(Bkz: İçten Yanmalı Motorların Çalışması)
Yorumlar
Yorum Gönder