Motorda Termostat Nedir? Ne İşe Yarar? Nasıl Çalışır? Termostat Çeşitleri Nelerdir?
Termostat,
devir daim pompasının yakınında, devir daim pompasıyla tek bir modül halinde
veya motor bloğuna gömülü olarak (eski tip metal termostatlar), veya ayrı bir
parça (distribütör modülü) olarak ana su hattı üzerinde, pompa yakınında
(genelde plastik gövdeli) bulunur. Devir daim pompasının girişinde veya
çıkışında bulunabilir. Modül şeklinde su akışını yönlendiren distribütör
kutularda, 1 veya 2 tane termostat bulunabilir. Bazı termostatların üzerinde
motor soğutma suyu sıcaklık sensörü (hararet müşürü) de bulunabilir.
Termostatlar konum olarak genellikle motorun arka kısmında (volan tarafında)
bulunur.
Termostat,
motor soğukken kapalı konumdadır, motor ısındığında açılır. İçten yanmalı
motorun normal çalışma sıcaklığı 80 – 90 derece civarındadır (katalog değeri
esas alınır), motor soğutma sistemi, motorun sıcaklığını bu değerde tutar.
Motor soğutma sıvısının en kısa sürede ideal çalışma sıcaklığına ulaşması ve bu
sıcaklığı aşmaması istenir. Bu aşamada en önemli işlevlerden birini termostat
gerçekleştirir.
Soğuk
Çalışma: Motor
soğutma sıvısı radyatöre gönderilmez, termostat kapalıdır, by pass kanalı
açıktır. Soğutma sistemi, motor soğukken termostatı kapalı tutarak
soğutma sıvısının motor içerisinde devir daim etmesini sağlar, böylece motor
kısa sürede ısınır, motor ideal çalışma sıcaklığına daha çabuk erişir, motorda
verim artar, emisyonlar azalır, aşınmalar azalır.
Sıcak
Çalışma: Motor
soğutma sıvısı radyatöre gönderilir, termostat açıktır, by pass kanalı
kapalıdır. Motor sıcaklığı belirli bir değerin (örneğin 80 oC’nin)
üzerine çıktığında ise termostat açılarak, motor soğutma sıvının radyatöre
geçişine izin verilir ve burada soğutularak tekrar motora gönderilir. Sıcaklık
artışı devam eder ve belirli bir dereceyi aşarsa bu durumda radyatör fanı
çalışmaya başlayarak devreye girer ve soğutmayı hızlandırır.
Termostat
motorun hararet yapmasını engellerken, motorun soğumasını da engeller.
Özellikle soğuk havalarda yüksüz sürüşlerde motorun soğumasını engellemek için
kapanır ve soğutma suyunun sıcaklığını muhafaza eder. Sıcaklık arttığındaysa
açılarak radyatör tarafından motor suyunun soğutulmasını sağlar.
Termostat
Çeşitleri
Araçlarda çok
çeşitli termostatlar kullanılmaktadır. Genelde yaygın olarak kullanılan mekanik
termostatlardan sonra, son dönemde elektronik termostatlar da kullanılmaya
başlanmıştır. Özellikle 2000’li yıllara kadar basit metal termo vaks
termostatlar kullanılmıştır, bunlar oldukça dayanıklıdırlar. 2000’li yıllardan
sonra yeni nesil plastik kutulu elektronik termostatlar yaygınlaşmaya
başlamıştır, bunlarda daha sık arıza görülür.
Plastik
kutulu termostatlarda, soğutma suyu birden çok hatta bölünmüş olabilir ve
kademeli olarak hatlar açılıp kapanabilir. Plastik kutulu termostatların bazı
tipleri elektroniktir. Elektronik termostatlarla, ecu kumandasında soğutma
suyunun akışı kontrol edilebilir. Soğutma suyunun akışı bir çok kademeli olarak
gerçekleşebilir. Ayrıca soğutma sistemi birkaç alt devreye ayrılabilir ve
yönetilebilir.
Termostat
Çeşitleri:
*Termo Vaks
Termostat (Klasik Mekanik Kumandalı Soğutma Sistemi) (bu bölümde anlatılan)
*Elektronik Kontrollü Termo Vaks Termostat (Elektronik Kumandalı Soğutma Sistemi)
Termo Vaks
Termostat (Klasik Mekanik Kumandalı Soğutma Sistemi)
Klasik termostatlar iki çeşittir. By pass valfli termostat ve by pass valfsiz termostat. By pass valfli termostatlar daha iyi bir soğutma sağlar, motorun sabit sıcaklıkta çalıştırılması mümkün olur.
Termostat Çalışma
Prensibi
Termostatın içindeki silindirik yapıda, hacmi sıcaklığa bağlı olarak değişen vaks maddesi bulunur. Bu hacim değişimi, termostattaki silindirin ileri-geri hareket etmesine neden olur, bu hareket ile valf açılıp kapanarak suyun akışını kontrol eder. Klasik termostatın çalışması bu şekildedir.
Devamı (Bkz: Termostat Arızası)
Ana konu (Bkz: Soğutma Sistemi)
Harika bilgi
YanıtlaSil