Elektronik Termostat - Elektronik Kontrollü Termo Vaks Termostat
Elektronik termostatın temel çalışma prensini, klasik termostata çok benzerdir. Isıyla genleşen ve valfi açıp kapatan vaks (mum) maddesi dolu silindirik yapı bu tipte de vardır. Elektronik termostatta farklı olarak bir ısıtıcı (rezistans bulunur). ECU kontrolünde termostat ısıtıcısı çalıştırılarak, termostatın açılıp kapanması ve açılma miktarı hassas şekilde ayarlanabilir. Termostatın içindeki ısıtıcı rezistans, termostat pimini ittiren mumlu termik bağlantıyı ısıtır, hareket eden pim termostat kapakçıklarını açar veya kapatır, böylece motor suyu sıcaklığından bağımsız olarak, ecu kumandasında termostat açılıp kapanabilir. Sonuç olarak ihtiyaca göre motor sıcaklığı örneğin 80 dereceye gelmeden de, termostat istenildiği zaman açılabilir veya kapatılabilir.
Termostatın açılıp kapatılmasında, ECU hafızasındaki haritalar kullanılır, buna göre motor sıcaklığı yönetimi uygulanır. Bu sırada elektronik olarak çalışma hızı ecu tarafından kontrol edilen radyatör fanı da kullanılır. ECU, motorun sahip olması gereken sıcaklık değerini; motor devri, motor yükü, dış ortam sıcaklığı, emilen havanın sıcaklığı, motor suyu sıcaklığı, motor yağı sıcaklığı değerlerini kullanarak hesaplar. Buna göre radyatör fanı hızını ve termostat açıklığını kumanda ederek, istenen sıcaklığa motoru ulaştırır.
Benzinli
motorlarda vuruntu kontrolü, motor sıcaklığıyla yakından ilişkilidir. Motorun
vuruntu yapması durumunda soğutulması gerekir, böylece vuruntu eğilimi
azaltılır.
Elektronik
termostatın ısıtıcı rezistansı, ecu tarafından gönderilen pwm sinyaliyle
çalıştırılır. Tesisatta, ısıtıcı rezistansı kumanda eden bir röle bulunur.
Üst konu (Bkz: Termostat)
(Bkz: Motorun Hararet Yapması ve Su Eksiltmesi)
Ana konu (Bkz: Soğutma Sistemi)
Merhaba hocam, radyatör fan kasa üstündeki rezistansın çalışma prensibi ne işe yaradığı ve arıza kontrolleri nasıl yapılır? Paylaşmanızı rica ederiz.
YanıtlaSil