Yağ Pompası Arızası Nasıl Anlaşılır? Yağ Pompası Arızası Belirtileri Nelerdir?

Yağ pompası arızalanması motor için çok ciddi ve tehlikeli bir arızadır. Pompada meydana gelen aşınma ve mekanik hasarlar, pompanın arızalanmasına sebep olur. Bu durumda yağ pompası yeterince basınçlı yağı motorun hareketli parçalarına gönderemez ve motor yağsız çalışır. Bu durum büyük maliyetli motor arızalarına sebep olur.

Yağ pompası emniyet valfi açık konumda sıkışıp kalırsa, yağ basıncı yükselmez ve motor yağlama yapmaz. Emniyet valfi kapalı konumda sıkıp kalmışsa, motor yağı çok fazla yükselebilir, yağ kaçaklarına sebep olabilir.

Yağ Pompası Arızası Nasıl Anlaşılır? Yağ Pompası Arızası Belirtileri Nelerdir?

Motor yağ basıncı ikaz lambası yandığında, motor gürültülü çalışıyorsa, motor yağ pompasının bozulmuş olma ihtimali vardır. Bu durumda, sorun giderilene kadar motoru çalıştırmayın. Yağ pompasının kesin bozulmuş olup olmadığı, özel basınç test aletiyle belirlenebilir. Basınç sensörü sökülür, yuvasına test aleti takılır, basınç okunur ve katalog değerlerle kıyaslanır, basınç değerleri normalse, yağ pompası sağlam demektir. Motorda yağ basınını ölçen ayrı bir yağ basınç sensörü varsa, araç bilgisayara (diyagnostik cihazına) bağlanır, anlık canlı veriler ekranından motor yağının basıncı okunup sonuca varılabilir.

Yağ Pompası Arıza Sebepleri:

*Yağ pompasının dişlileri aşınmıştır,

*Yağ pompası dişli veya kanatçıkları kırılmış,

*Pompa bağlantı zinciri gevşek veya kopmuş,

*Pompadaki conta ve O-Ringler zarar görmüş,

*Yağ pompası basınç sınırlama (emniyet) valfi açık konumda veya kapalı konumda sıkışıp kalmış.

Pompanın arızalı olduğu tespit edilirse yenisiyle değiştirilir.


Motor Yağı Basınç Testi

Yağlama sisteminin düzgün çalışıp çalışmadığını,  yağ pompasının sağlam ve düzgün çalışıp çalışmadığını tespit etmek için, motor yağının basıncı ölçülebilir.

*Yağ basıncını ölçmek için özel yağ basıncı ölçüm aleti kullanılır.

*Motor stop edilmiştir.

*Yağ basınç müşürü elektrik soketi sökülür, müşür yerinden sökülür.

*Yağ basıncı ölçüm aleti, müşürün yuvasına takılıp uygun torkla sıkılır.

*Motor çalıştırılır ve ısınması beklenir.

*Ölçüm aletinden motor yağının basıncı okunur.

*Katalogdaki yağ basınç değerleriyle, ölçülen yağ basıncı değerleri karşılaştırılır. Örneğin rölantideyken ölçülen basınç, 3000 devirde ölçülen basınç. Değerler uyumluysa yağlama sistemi sağlamdır. Basınç değerleri farklıysa, düşükse sistem ve parçaları kontrol edilir.

*İşlemden sonra yağ müşürüne sızdırmazlık kimyasalı sürülür ve müşür uygun torkla sıkılır (örneğin 15  nm).

 

Üst konu (Bkz: Motor Yağ Pompası)

Ana konu (Bkz: Yağlama Sistemi)

Yorumlar