İçten Dişli Yağ Pompası Çalışma Prensibi (İçten Eksantrik Dişli Yağ Pompası Nedir Nasıl Çalışır?)

İçten Dişli Yağ Pompası Çalışma Prensibi (İçten Eksantrik Dişli Yağ Pompası Nedir Nasıl Çalışır?)

İçten dişli pompa, motor yağ pompası tiplerinden biridir. Oldukça güvenilir ve sağlam bir pompa tipidir. İçten dişli pompaya içten eksantrik dişli pompa da denir. İç kısımda dönen rotor dişlisi hareketini krank milinden direkt olarak veya zincirle alır, buna tahrik dişlisi denir.

İç kısımda dönen rotor dişli, dış kısımdaki dişliye geçmiştir, fakat bu iki dişlinin merkezleri farklıdır (eksantriktir),dolayısıyla bu iki dişli farklı eksen etrafında dönerler, merkezleri farklı bu iç ve dış dişlinin dönüşleri sırasında, dişliler arasındaki boşluk (hacim) bir noktada artarken, diğer noktada azalır. İşte bu hacim değişiminden emme-basma etkisi elde edilir. Hacmi artar kısımdan yağ emilirken, hacmi azalan noktadan yağ basınçlandırılır (sıvılar sıkıştırılamaz).

Pompanın bastığı yağın basıncı, pompa gövdesinde bulunan “basınç kontrol valfi” tarafından kontrol edilir. Yağ basıncı 4 bar’ı geçtiğinde basınç kontrol valfi açılır ve yağın bir kısmı buradan kartere geri gönderilir.

İçten dişli pompalar, sabit ve değişken kapasiteli olmak üzere çeşitlenir. Sabit kapasiteli içten dişli pompanın debisi sabittir. Daha yeni nesillerde “değişken kapasiteli yağ pompası” kullanılmaya başlanmıştır. Motor devrine göre gönderilen yağın miktarı değiştirilir.



Üst konu: (Bkz: Motor Yağ Pompası
Ana konu (Bkz: Motor Yağlama Sistemi)

Yorumlar