Çift Kütleli Oynar Göbek Volan Nedir? Ne İşe Yarar?

Volan, motordan (krank milinden) aldığı hareketi, debriyaja (kavrama sistemine iletilir). Çift kütleli volana sanayide oynar göbek volan da denir. Çift kütleli volan, birbirine titreşim yaylarıyla bağlı iki ayrı kütleden (volandan) oluşur.

Çift kütleli volan nedir? Ne işe yarar? Neden gereklidir?

Oynar göbek volanın (çift kütleli volanın) kullanım amacı, motordan (krank milinden) gelen dönme titreşimlerini azaltmak (absorbe etmek), motor titreşimlerinin aktarma organlarına geçmesini engellemek ve daha konforlu sürüş sağlamaktır.

Dört silindirli bir motorda 720 derecede (2 krank turu) tamamlanan bir çevrimde, 180 derecede bir (yani 4 kez), patlama (yanma) gerçekleşir, örneğin motor dakikada 1000 devirle dönüyorken, dakikada 2000 kez patlama gerçekleşiyor demektir. Silindirdeki bu patlama krank milinde ani dönüş atımları (ani hızlanma - dönme darbeleri) oluşturur, krank mili anlık olarak aniden hızlanır ve yavaşlar, buna krank milinin dönme titreşimi veya dönüş düzensizliği denir. Bu durum özellikle düşük motor devirlerinde çok daha fazladır. Örneğin titreşim 1000 devirde çok fazlayken, 3000 devirde çok daha azdır.

Yeni nesil motor teknolojileri sayesinde, günümüz motorları daha küçük hacimli, turbo beslemeli, daha düşük devirde daha yüksek tork üreten, yine düşük motor devirleri sayesinde daha az yakıt tüketen hale gelmiştir. Bilindiği gibi düşük motor devirlerinde motor daha çok titreşir, üstelik düşük motor devirlerinde maksimum torka ulaşabilen (örneğin 1750 dev/dk) dizel ve benzinli motorlarda, motor yükü de çok olmaktadır. Özellikle dizel motorlarda tork çok daha fazladır. Yine dizel motorlarda titreşim de daha fazladır.

Motorun dönüş titreşimleri, kavramaya (debriyaja), şanzımana ve diğer aktarma organlarına ulaşmamalıdır. Şanzımana ulaşan titreşimler, şanzımanın mekanik olarak zarar görmesine, ses oluşmasına ve şanzımanın da titreyerek çalışmasına neden olur. Titreşimler rezonansa sebep olduğunda büyük mekanik arızalara ve kırılmalara sebep olabilir.

Çift kütleli volana sahip araçların balatalı diskinde titreşim yayları bulunmaz.

Klasik tek kütleli volana sahip araçların balatalı diskinde titreşim yayları bulunur, titreşimleri emme işini bu yaylar yaparlar.

Eski sistemde balatalı disk üzerinde zaten titreşim yayları var ve bu görevi yapıyorken, neden çift kütleli volana gerek duyuldu denirse, çift kütleli volanın titreşimleri sönümleme kapasitesi ve tork dayanımı, balatalı diskteki yaylara göre çok daha fazladır.

Oynar göbek volan - çift kütleli volanOynar göbek volan - çift kütleli volan Oynar göbek volan - çift kütleli volan  Oynar göbek volan - çift kütleli volan Oynar göbek volan - çift kütleli volan


Çift Kütleli Volanın Yapısı ve Çalışma Prensibi

Adından da anlaşılacağı üzere, çift kütleli volan (oynar göbek volan) aslında iki adet volandan (kütleden) meydana gelir. Birinci kütle (volan) direkt olarak krank miline cıvatalı şekilde bağlıdır. İkinci kütle (volan) ise priz direkt (şanzıman giriş) miline bağlıdır. Bu iki kütle birbirinden ayrıdır, birbirlerine göbekten rulmanla yataklıdır, hareket aktarımı bakımından onları birbirine titreşim yayları bağlar. Bu ikisi, birbirlerine hareketi esneyerek iletir, bunu titreşim yayları sayesinde yaparlar. elma

Krank miliyle birlikte tamamen titreşimli şekilde dönen birinci kütlenin hareketi, aradaki titreşim yayları sayesinde sönümlenerek ikinci kütleye aktarılır. İkinci kütle ise balatalı diske hareket verir, balatalı disk ise şanzıman giriş milini döndürerek, hareketi şanzımana aktarır.

 
(Tek parça volan ile çift kütleli volanın titreşim bakımından kıyaslanması)

Çift kütleli volana sahip araçların balatalı diskinde titreşim yayları bulunmaz.

Klasik tek kütleli volana sahip araçların balatalı diskinde titreşim yayları bulunur, titreşimleri emme işini bu yaylar yaparlar.

Çift kütleli volanda daha sonra yapılan yenilik ise, vag grubunda santrifüj ağırlıklar eklenmesidir. Bu santrifüj ağırlıklar, balatalı diske sürten ikinci kütleye takılmıştır. Özellikle düşük devirlerde zıt yönlerde salınım yapan bu ağırlık kütleleri sayesinde, titreşimler neredeyse tamamen ortadan kaldırılmış olur.

Volan Çeşitleri

*Tek kütleli volan (single mass flywheel) 

*Çift kütleli volan (dual mass flywheel) (Oynar Göbek Volan) (burada çift kütleli volan anlatılmıştır).

(Bkz: Kavrama (Debriyaj) Sistemi)



(Bkz: Oynar Göbek Volan Arızası)

(Bkz: Kavrama-Debriyaj Sistemi)

Yorumlar