Aküden gelen (+) elektrik akımı marş şalterinin bat ucuna bağlanır, şalter ON olduğunda bu akım marş şalterinin MARŞ ucuna gelir, buradan da marş motorunun ikaz sargılarına (endüktöre) iletilir. İkaz sargılarını dolaşan elektrik akımı, sargıların uçlarına bağlanmış olan kömürler (fırçalar) sayesinde endüviye iletilir ve buradan devresini tamamlar (yani ikaz sargıları ve endüvi seri bağlıdır). İkaz sargılarının uçlarında genellikle 2 adet kömür (fırça) bulunur, bunlar pozitif fırça uçlarıdır. Diğer 2 adet fırça ise şasiye bağlıdır.
İkaz sargıları, gövdenin iç kısmında demir parçalar üzerine yalıtılmış şekilde sarılmıştır, bu demir parçalara "yastık" veya "endüktör pabucu" denir. İkaz sargılarına elektirk akımı verildiğinde, sargılarda oluşan manyetik alan sayesinde, demir pabuçlarda N ve S mıknatıs kutupları oluşur, oluşan bu mıknatısların (elektromıknatıs) endüvideki manyetik kutuplarla (N S) etkileşime girip itme-çekme kuvveti oluşturması sonucu, endüvi döner, yani marş motoru çalışır. (Bkz: Faraday Kanunu)
Doğal (Daimi) Mıknatıslı Marş Motorları
Bu marş motorlarında ikaz sargısı (endüktör) bulunmaz, bunun yerine doğal mıknatıslar yerleştirilmiştir ve bu doğal mıknatıslar gerekli olan sabit manyetik alanı yaratır. Buradaki olay, marş motorunda sabit manyetik alan oluşturmak için; bir elektromıknatıs (ikaz sargısı) kullanmak yerine, mıknatıs (daimi) kullanmaktır. Bu sayede marş motoru aküden daha az akım çeker ve aküyü daha az yorar, marş motoru daha az yer kaplar. Özellikle son zamanlarda daimi mıknatıslı marş motorlarının yaygınlığı artmıştır. Bazı doğal mıknatıslı marş motorlarında, torku arttırmak için redüksiyon dişlileri de kullanılabilmektedir.
(Bkz: Endüvi-Rotor)
Üst konu (Bkz: Marş Motoru ve Marş Sistemi)
Yorumlar
Yorum Gönder