Supap Yuvası Supap Bagası Nedir Ne İşe Yarar? Yapısı Çeşitleri Arızası

Supaplara yataklık eden silindirik yuvalardır. Supap kapandığında, supap başındaki (supap tablasındaki) supap oturma yüzeyi, supap bagasına (yuvasına) oturur. Supap yuvası (baga) silindir kapağına preslenerek geçirilmiştir. Supaplar kapalıyken silindirin sızdırmazlığını sağlarlar, böylece kompresyon kaçağı engellenir.
Yanma sırasında ısınan supapların, üzerlerindeki ısıyı silindir kapağına ileterek soğumaları gerekir. Supaplar, supap yuvasına ısı transferi yaparak soğurlar. 
Yeni nesil motorlarda supap yuvası (baga), preslenmiş ayrı bir parça olarak değil, silindir kapağına lazerle kaynatılmış ve silindir kapağıyla tek parça halinde de üretilmektedir. Böyle tip supap yuvaları değiştirilemez. Supap yuvaları motor revizyonu sırasında taşlanarak yenileştirilebilir.
Supap bagası yüksek sıcaklığa ve supabın kapanması sırasında mekanik darbeye  maruz kaldığından, aşınmaya ve sıcaklığı dayanıklı malzemeden üretilirler. Presle geçirilen bagalar kaliteli dökme demir veya stellit  denen alaşımdan üretilir.
  
Supap oturma yüzeyinde olduğu gibi, supap yuvalarının da konik açısı 45 derecedir (bazı tipler 30 derecedir). Supap yuvasının temas genişliği 1mm – 1,4mm arasındadır. Daha geniş supap oturma yüzeyi, supapların daha iyi soğumasını sağlar, bu bir avantajdır. Fakat geniş oturma yüzeyinde daha fazla karbon (kurum) birikimi olasılığı artar, bu durumda supaplardan motor kompresyon kaçırır. Daha az oturma yüzeyi genişliği, supapların daha sıcak çalışmasına ve daha zor soğumasına sebep olurken, karbon (kurum) birikimi olasılığı azalır. 
Üst konu (Bkz: Supaplar)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)

Yorumlar