Enjektör Yakıt Geri Dönüş Debi Testi: Selenoid enjektörlerin
düzgün çalışıp çalışmadıkları; yakıt geri dönüş hattında her bir enjektörden
dönüş yapan yakıtın ölçülmesiyle yapılır. Enjektörler, üzerlerinde bulunan geri
dönüş uçlarından gelen mazot miktarı ölçülerek kontrol edilir. Bunun için,
hortum bağlantılı ölçekli 4 tüp barındıran bir ölçü aparatı kullanılır. Her bir
hortum, temiz-dikkatli bir şekilde, enjektörlerdeki geri dönüş hortumları
sökülerek, yerine takılır. (NOT: Piezo enjektörlerde yakıt geri dönüş testi yapılmaz, bu sistemin geri dönüş hattında 10 bar basınç vardır. )
Motor çalıştırılır (2 dakika süreyle ve 4 tam gaz
yapılarak), enjektörlerden geri dönüş yapan enjektörler tüplere dolar,
tüplerdeki mazot miktarı ölçülür. Tüplerdeki mazot miktarı hepsinde eşit
olmalı ve belirli bir değeri aşmamalıdır (örneğin 35-50 ml). Eğer herhangi bir
enjektör, fazla miktarda geri dönüş hattına mazot gönderirse, o enjektörün
kontrol supabı (kontrol valfi) (enjektörün selenoid kısmındaki valf) bozuk
demektir. Bu durumda o enjektör değiştirilmelidir, yakıt hattı (rail boruları)
değiştirilmelidir, yakıt filtresi kontrol edilip değiştirilmelidir. Yakıt
deposu kirli mi diye kontrol edilmelidir, kirliyse değiştirilmelidir.
Enjektörün kontrol supabının (kontrol
valfi) (enjektörün selenoid kısmındaki valf) bozulmasına sebep olabilecek
etkenler:
*Mazotta su olabilir. Enjektörün kontrol valfi kısmında
kalan su damlası (bir gece beklemiş olabilir), burada korozyona sebep olabilir
ve kontrol valfini bozabilir.
*Mazotta; toz, metal parçası, plastik parçası, partikül vb.
olabilir.
Enjektörde bu şekilde bir yakıt (basınç) kaçağı olması
durumunda, yüksek basınç hattında asla istenen
düzeyde bir yakıt basıncı
sağlanamaz, çünkü o enjektörde olan geri dönüş kaçağı, yakıt basıncını hep
düşürür. Bu durum düşük devirde ve yükte pek belli olmaz, ama yüksek devir ve
tam yükte çekişin düşmesi şeklinde kendini gösterebilir.
Üst konu (Bkz: Dizel Enjektör Çeşitleri ve Yapıları)
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi - Common Rail)
Çok nadir bilgiler vermişsiniz. Teşekkur ederim
YanıtlaSil