Dizel Enjektör Geri Dönüş Testi (Debi-Kaçak Kontrolü) Nedir? Nasıl Yapılır?


Enjektör Yakıt Geri Dönüş Debi Testi: Selenoid enjektörlerin düzgün çalışıp çalışmadıkları; yakıt geri dönüş hattında her bir enjektörden dönüş yapan yakıtın ölçülmesiyle yapılır. Enjektörler, üzerlerinde bulunan geri dönüş uçlarından gelen mazot miktarı ölçülerek kontrol edilir. Bunun için, hortum bağlantılı ölçekli 4 tüp barındıran bir ölçü aparatı kullanılır. Her bir hortum, temiz-dikkatli bir şekilde, enjektörlerdeki geri dönüş hortumları sökülerek, yerine takılır. (NOT: Piezo enjektörlerde yakıt geri dönüş testi yapılmaz, bu sistemin geri dönüş hattında 10 bar basınç vardır. )
Motor çalıştırılır (2 dakika süreyle ve 4 tam gaz yapılarak), enjektörlerden geri dönüş yapan enjektörler tüplere dolar, tüplerdeki mazot miktarı ölçülür. Tüplerdeki mazot miktarı hepsinde eşit olmalı ve belirli bir değeri aşmamalıdır (örneğin 35-50 ml). Eğer herhangi bir enjektör, fazla miktarda geri dönüş hattına mazot gönderirse, o enjektörün kontrol supabı (kontrol valfi) (enjektörün selenoid kısmındaki valf) bozuk demektir. Bu durumda o enjektör değiştirilmelidir, yakıt hattı (rail boruları) değiştirilmelidir, yakıt filtresi kontrol edilip değiştirilmelidir. Yakıt deposu kirli mi diye kontrol edilmelidir, kirliyse değiştirilmelidir.
Enjektörün kontrol supabının (kontrol valfi) (enjektörün selenoid kısmındaki valf) bozulmasına sebep olabilecek etkenler:
*Mazotta su olabilir. Enjektörün kontrol valfi kısmında kalan su damlası (bir gece beklemiş olabilir), burada korozyona sebep olabilir ve kontrol valfini bozabilir.
*Mazotta; toz, metal parçası, plastik parçası, partikül vb. olabilir.

Enjektörde bu şekilde bir yakıt (basınç) kaçağı olması durumunda, yüksek basınç hattında asla istenen  düzeyde  bir yakıt basıncı sağlanamaz, çünkü o enjektörde olan geri dönüş kaçağı, yakıt basıncını hep düşürür. Bu durum düşük devirde ve yükte pek belli olmaz, ama yüksek devir ve tam yükte çekişin düşmesi şeklinde kendini gösterebilir.

Yorumlar

Yorum Gönder