Ön Düzen Geometrisi ve Ön Düzen Açıları
Motorlu araçlardaki tekerleklerin gövde ile, yol ile ve birbirleriyle olan açısal ilişkisine tekerlek geometrisi denir. Direksiyon ön tekerleklerden yapıldığından ve sürekli hareket halinde olduğu için, ön tekerleklerde daha sık ayar yapmak gerekir. Bu sebeple tekerlek açısı ayarı dendiğinde genelde ön düzen ayarı anlaşılır.
Ön düzen
açısında (ön düzen geometrisinde) tekerleğin pozisyonu bir çok sistemin
bağlantıları tarafından belirlenir. Bunlar: Süspansiyon sisteminin bağlantısı
(yay+amortisör), direksiyon sistemi bağlantısı, aks (veya dingil) bağlantısı.
Aracın ön
düzen geometrisinin kusursuz olması, yol tutuşunu, sürüş konforunu ve sürüş
performansını direkt olarak etkiler. Araçlarda ön tekerlekler aynı anda bir çok
görevi yerine getirmek zorundadır. Özellikle önden çekişli araçlarda bu
görevler daha da artar. Ön tekerlekler: motor torkunu yola iletmek (çekiş
yapmak), süspansiyon sistemi elemanı olarak çalışmak (yukarı-aşağı hareket
etmek, darbeleri sönümlemek ve yol tutuşu sağlamak) ve direksiyon sistemiyle
sağa-sola yönelerek aracın yönlendirilmesini sağlamak.
Ön Düzen Açıları Nelerdir?
Kaster Açısı
(Ön dingil pimi eğikliği (öne-arkaya))
Toe-in veya
Toe-out (Rot ayarı)
Ön Düzen Geometrisi Bozuk Olursa Ne Olur?
* Araç
virajlarda savrulur. Understeering (virajda aracın ön kısmının dışa savrulması,
virajı alamama durumu) meydana gelir. Veya oversteering (virajda aracın virajı
dönerken virajın içine dalması durumu) meydana gelir.
*Direksiyon
sertleşmesi, direksiyonun zor dönmesi.
*Sürüş
sırasında titreşim ve sarsıntı.
*Yolda
giderken aracın sağa-sola çekme yapması.
*Direksiyon
titreme yapar, direksiyon boşluğu meydana gelir ve boşluk artar.
*Dönüşlerde
direksiyon bırakıldığında kendi kendine toplama yapmaz, düz konuma geçmez.
*Araç yolda
giderken gezme yapar.
*Düzensiz lastik aşınması meydana gelir.
Örneğin lastiklerin yanlardan yemesi veya ortasından yemesi.
İyi Bir Ön Düzen Geometrisi Hangi Faydaları Sağlar?
İyi bir ön
düzen geometrisi ayarı şu faydaları sağlar: iyi bir direksiyon hakimiyeti, iyi
yol tutuşu, iyi viraj dönme performansı, konforlu sürüş, direksiyonun
kendiliğinden toplaması (düz konuma geçmesi) ve düz olarak gitme eğilimi,
lastiklerin aşınmasında azalma ve yakıt tasarrufu.
İyi bir ön düzene
sahip araçta ön düzenden ses gelmez. Düz yol sürüşünde direksiyon simidi
kendiliğinden düz konuma geçer ve bu konumda kalma eğilimi gösterir, araç
kendiliğinden düz şekilde ilerlemek ister. Frenleme sırasında (fren sisteminde
bir arıza yoksa) araç sağa-sola çekme yapmaz.
Ön Düzen Ayarı Yaptırmadan Önce Hangi Kontroller Yapılır?
*Araç orijinal-standart
halinde getirilmeli ve ondan sonra ayar yapılmalıdır. Üzerinde yük olmamalı,
yüksekliği değişmemiş olmalı.
*Aks (tekerlek)
rulmanların sağlam olmalı, boşluk olmamalıdır.
*Lastik hava
basınçları standart ve eşit olmalı.
*Lastikler
düzensiz aşınmış olmamalı.
*Bozuk rot başları ve rotiller değiştirilmiş
olmalıdır.
*Süspansiyon
direkleri, bağlantı kolları, salıncaklar gibi parçalarda hasar olmamalıdır.
*Tekerlekler
balanslı (dengeli) olmamalı, balans ayarı yapılmış olmalıdır. Tekerleklerde
salgı olmamalıdır.
*Araç yüksüz
olmalı ve süspansiyon sistemi serbestçe
çalışıyor halde olmalıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder