Kamber Nedir? Kamber Açısı ve Kamber Ayarı



Kamber Açısı Nedir?

Tekerlek merkezinin dikey eksenle yapmış olduğu açıya kamber açısı denir. Tekerleğe ön veya arkadan bakıldığında, tekerleğin dikey eksenle yaptığı açıdır. Dikey eksen; zemine her zaman dik olarak inen eksendir (dik çizgidir), hiç değişmez. Tekerlek merkez ekseniyse, tekerleğin pozisyonuna göre içe veya dışa doğru açı yapan, tekerleğe dik inen eksendir.
Negatif Kamber Açısı
Tekerleğe arkadan veya önden bakıldığında, tekerleğin üst tarafı araç gövdesine doğru (içe doğru) eğimliyse buna negatif kamber denir. Arka tekerleklere genelde negatif kamber verilir. Sokakta görülen modifiyeli araçlarda sıkça karşılaşılır.
Pozitif Kamber Açısı
Tekerleğe arkadan veya önden bakıldığında, tekerleğin üst tarafı dışa doğru eğimliyse  buna pozitif kamber denir. Ön tekerleklere bir miktar pozitif kamber açısı verilir.


Sıfır Kamber Açısı
Tekerlekler tam dik pozisyondaysa buna sıfır kamber açısı denir. Tekerlek ne iç doğru ne de dışa doğru eğimlidir. Tekerlek merkez ekseniyle, dikey eksen tek bir çizgi halini almıştır. Sıfır kamberli tekerleklerde lastik aşınması en düşüktür.

Kamber  Ne İşe Yarar? Kamber Açısının Faydaları Nelerdir?

Eski yollar için üretilen eski nesil otomobillere pozitif kamber verilirdi, bu sayede yanlara eğimli yollarda daha iyi yol tutuşu sağlanırdı. Yeni nesil araçlarda ise gelişen yolların da etkisiyle kamber açısı miktarı azaltıldı. Öyle ki yeni nesil otomobillerde ön tekerleklerde çok az pozitif kamber veya sıfır kamber açısı kullanılmaktadır.
Lastiklerin yolu daha iyi kavraması için ön tekerleklere pozitif, arka tekerleklere negatif kamber verilir. Tekerleklere verilecek kamber açısı miktarı, üretici firmanın katalog değerlerine göre olmalıdır.
Kamber açısı fazla verilirse lastik aşınması düzensizleşir.
Çok fazla Negatif Kamber Verilirse: Lastiğin iç tarafta kalan yüzeyi daha fazla aşınır. Lastik gövdeye-çamurluğa-davlumbaza sürtebilir. Kasislerden geçerken sürtme sesi duyulabilir.
Çok Fazla Pozitif Kamber Verilirse: Lastiğin dışta kalan yüzeyi daha çok aşınır. Ön tekerleklere çok fazla pozitif kamber verilirse, yol tutuşu azalır ve virajların alınması zorlaşabilir. Yine fazla kamberde  lastik gövdeye-çamurluğa-davlumbaza sürtebilir. Kasislerden geçerken sürtme sesi duyulabilir.


Ön Tekerleklere Pozitif Kamber Vermek

Direksiyon hakimiyetini iyileştirir, titreşimi azaltır. Bozuk yol şartlarından oluşan tepki kuvvetinin direksiyona etki etme miktarını azaltır.

Negatif Kamberin Avantajları (Arka Tekerlere Negatif Kamber Vermek)

Genellikle daha yüksek viraj performansı (virajı savrulmadan daha yüksek hızlarla dönebilme kabiliyeti) ve daha iyi yol tutuşu için arka tekerleklere negatif kamber verilir. Tekerleklere arkadan bakıldığında, üstten içe doğru eğilmiş şekilde görülür.
Araçlar viraj alırken virajın dışına doğru savrulur, buna merkez kaç etkisi denir. Araç virajdayken ağırlığı virajın dışına doğru yığılır ve dışındaki tekerleklere daha fazla baskı uygular. Daha fazla yük altında kalan dış tekerleklerin olduğu kısımda araç daha çok yere basılır ve süspansiyon alçalır. Bu yığılma sebebiyle tekerlek kendiliğinden dışa doğru açılma hareketi yapar, yani pozitif kamber açısı oluşmuş olur, yük etkisiyle oluşan pozitif kamber o tekerleğin yol tutuşunu bozar ve kaymalara sebep olur. Bunu engellemek için arka tekerleklere bir miktar negatif kamber verilir. Böylece viraj dönüşlerinde yığılma meydana gelse bile, negatif kamberli tekerlek bunu rahatça karşılayabilir, tutunma yüzeyini kaybetmeden yolu rahatça kavrayabilir ve viraj performansını iyileştirir.


Kamber Açısı Neden Bozulur?

*Salıncak kolları yamulmuş veya boşluk yapmış.
*Süspansiyon direği yamulmuş veya boşluk yapmış, bağlantı civataları  gevşemiş. Yanlış pul takılmış.
*Tekerlek (aks) rulmanları bozuk, boşluk yapmış.
*Aks başı eğilmiş.

Yorumlar