Kamber Nedir? Kamber Açısı ve Kamber Ayarı
Tekerlek merkezinin dikey eksenle yapmış olduğu açıya
kamber açısı denir. Tekerleğe ön veya arkadan bakıldığında, tekerleğin dikey
eksenle yaptığı açıdır. Dikey eksen; zemine her zaman dik olarak inen eksendir
(dik çizgidir), hiç değişmez. Tekerlek merkez ekseniyse, tekerleğin pozisyonuna
göre içe veya dışa doğru açı yapan, tekerleğe dik inen eksendir.
Negatif
Kamber Açısı
Tekerleğe arkadan veya önden bakıldığında, tekerleğin üst
tarafı araç gövdesine doğru (içe doğru) eğimliyse buna negatif kamber denir. Arka
tekerleklere genelde negatif kamber verilir. Sokakta görülen modifiyeli
araçlarda sıkça karşılaşılır.
Pozitif
Kamber Açısı
Tekerleğe arkadan veya önden bakıldığında, tekerleğin üst
tarafı dışa doğru eğimliyse buna pozitif
kamber denir. Ön tekerleklere bir miktar pozitif kamber açısı verilir.
Sıfır
Kamber Açısı
Tekerlekler tam dik pozisyondaysa buna sıfır kamber açısı
denir. Tekerlek ne iç doğru ne de dışa doğru eğimlidir. Tekerlek merkez
ekseniyle, dikey eksen tek bir çizgi halini almıştır. Sıfır kamberli
tekerleklerde lastik aşınması en düşüktür.
Kamber Ne İşe Yarar? Kamber Açısının Faydaları Nelerdir?
Eski yollar için üretilen eski nesil otomobillere pozitif
kamber verilirdi, bu sayede yanlara eğimli yollarda daha iyi yol tutuşu
sağlanırdı. Yeni nesil araçlarda ise gelişen yolların da etkisiyle kamber açısı
miktarı azaltıldı. Öyle ki yeni nesil otomobillerde ön tekerleklerde çok az
pozitif kamber veya sıfır kamber açısı kullanılmaktadır.
Lastiklerin yolu daha iyi kavraması için ön tekerleklere
pozitif, arka tekerleklere negatif kamber verilir. Tekerleklere verilecek
kamber açısı miktarı, üretici firmanın katalog değerlerine göre olmalıdır.
Kamber açısı fazla verilirse lastik aşınması
düzensizleşir.
Çok fazla Negatif Kamber Verilirse: Lastiğin iç tarafta
kalan yüzeyi daha fazla aşınır. Lastik gövdeye-çamurluğa-davlumbaza sürtebilir.
Kasislerden geçerken sürtme sesi duyulabilir.
Çok Fazla Pozitif Kamber Verilirse: Lastiğin dışta kalan
yüzeyi daha çok aşınır. Ön tekerleklere çok fazla pozitif kamber verilirse, yol
tutuşu azalır ve virajların alınması zorlaşabilir. Yine fazla kamberde lastik gövdeye-çamurluğa-davlumbaza
sürtebilir. Kasislerden geçerken sürtme sesi duyulabilir.
Ön Tekerleklere Pozitif Kamber Vermek
Direksiyon hakimiyetini iyileştirir, titreşimi azaltır.
Bozuk yol şartlarından oluşan tepki kuvvetinin direksiyona etki etme miktarını
azaltır.
Negatif Kamberin Avantajları (Arka Tekerlere Negatif Kamber Vermek)
Genellikle daha yüksek viraj performansı (virajı
savrulmadan daha yüksek hızlarla dönebilme kabiliyeti) ve daha iyi yol tutuşu
için arka tekerleklere negatif kamber verilir. Tekerleklere arkadan bakıldığında,
üstten içe doğru eğilmiş şekilde görülür.
Araçlar viraj alırken virajın dışına doğru savrulur, buna
merkez kaç etkisi denir. Araç virajdayken ağırlığı virajın dışına doğru yığılır
ve dışındaki tekerleklere daha fazla baskı uygular. Daha fazla yük altında
kalan dış tekerleklerin olduğu kısımda araç daha çok yere basılır ve
süspansiyon alçalır. Bu yığılma sebebiyle tekerlek kendiliğinden dışa doğru
açılma hareketi yapar, yani pozitif kamber açısı oluşmuş olur, yük etkisiyle oluşan
pozitif kamber o tekerleğin yol tutuşunu bozar ve kaymalara sebep olur. Bunu
engellemek için arka tekerleklere bir miktar negatif kamber verilir. Böylece
viraj dönüşlerinde yığılma meydana gelse bile, negatif kamberli tekerlek bunu
rahatça karşılayabilir, tutunma yüzeyini kaybetmeden yolu rahatça kavrayabilir
ve viraj performansını iyileştirir.
Kamber Açısı Neden Bozulur?
*Salıncak kolları yamulmuş veya boşluk yapmış.
*Süspansiyon direği yamulmuş veya boşluk yapmış, bağlantı
cıvataları gevşemiş. Yanlış pul takılmış.
*Tekerlek (aks) rulmanları bozuk, boşluk yapmış.
2000 model tofaş ta kanber kiti yada sistem varmidir arka lastikler içten aşiniyor..
YanıtlaSil