KING PİM AÇISI
King pim açısı: direksiyon ekseni ile dikey eksen arasındaki açıdır.
Direksiyon
ekseni: Direksiyon döndürüldüğünde, tekerleklerin dikey olarak etrafında
döndüğü eksendir. Kamyonlarda
direksiyon eksenini; dingil piminin (king pim) açısı meydana getirir. Otomobil ve
hafif ticari araçlarda direksiyon eksenini: Macpherson süspansiyonda amortisör
direğinin açısı meydana getirir. Çift salıncaklı süspansiyondaysa; alt ve üst
salıncakların rotillerinin açısı meydana getirir.
King pim
açısına; “direksiyon ekseni eğimi”, “aks başı eğimi” veya “dingil pimi eğimi”
isimleri verilmektedir, hepsi aynı geometrik açıyı tanımlamaktadır.
Bilindiği
gibi kamyonlarda sabit süspansiyon olduğundan, ön akslarda sabit dingil vardır
ve ön tekerleklerin üzerinde döndüğü aks başı, dingil pimi denen kalın dikey
bir pim etrafında direksiyon döndürüldüğü zaman döner. Dingil pimi, aks başı
ile dingili bir birine bağlar. Dingil piminin diğer adı “king pim” dir (dingil
pimi=king pim). İşte bu dingil piminin dikey eksenden hafif kaçık pozisyonuna “dingil
pimi eğimi” denir. Yine aynı anlamda king pim açısı da denir. Sabit dingilli
(sabit süspansiyonlu) araçlarda king pim açısı üretimde belirlenir ve sonradan
değiştirilemez.
Otomobillerde
ön düzende sabit dingil yoktur, dingil pimi de yoktur. Fakat aks başı vardır ve bu aks başı yine dikey
eksen ile açılı pozisyondadır. Bu durumda king pim açısı “aks başı eğimi”
olarak söylenebilir. (Aks başı eğimi=king pim açısı).
(MacPherson Bağımsız Süspansiyonda King Pim Açısı)
Farklı ön
düzen tasarımları için, özelleşmiş farklı isimler kullanılabilir, bu ön düzen
açısının genel ismi “king pim açısı” veya “direksiyon ekseni eğimi” dir.
Binek
otomobiller ve hafif ticari araçların ön süspansiyonunda; “bağımsız süspansiyon
sistemi” kullanılır. Bağımsız süspansiyon olarak genellikle iki çeşit
süspansiyon düzeni tercih edilir: MacPherson Süspansiyon Sistemi (en yaygın)
veya Çift Salıncaklı Süspansiyon Sistemi.
Binek
araçların büyük bir çoğunluğunda MacPherson bağımsız süspansiyon sistemi
kullanılır. Bu sistemde tekerlekler aks bağına (akson) yataklanmış halde
çalışır. Aks başı poyra ile birlikte; alt kısımda bir rotil ile alt salıncağa,
üstten ise amortisör direğine bağlanmıştır. Bu tip bir ön düzende king pim
açısını, yani aks başının eğimini; amortisör direği ve alt rotilin oluşturduğu
hayali eksen ile dikey eksen arasındaki açı meydana getirir.
(MacPherson Bağımsız Süspansiyon Sistemi)
Çift
salıncaklı bağımsız ön süspansiyon sisteminde tekerlek ile süspansiyon sistemi;
bir alt ve bir üst salıncak kolu ile gövdeye bağlanmıştır. Bu alt ve üst
salıncak kolları; üst ve alt rotillerle aks başına (akson) bağlanmıştır. Yani
aks başının eğimi (king pim açısı) bu rotillerin açısal pozisyonu tarafından
meydana getirilir.
Hem
Macpherson hem çift salıncaklı bağımsız ön süspansiyon sisteminde, king pim
açısı salıncak kollarının uzunluğu (pozisyonu) değiştirilerek ayarlanabilir.
Offset (Kaçıklık): Lastiğin temas yüzeyinin ortasından geçen tekerlek ekseni ile direksiyon eğimi ekseninin (king pim) zeminle birleştiği nokta arasındaki mesafeye "kaçıklık veya "offset" denir. Buna lastiğin "ovma aralığı" da denir. Araçlar için en uygun olanı negatif offset'tir.
King Pim Açısının Faydaları Nelerdir?
*King pim
açısı sayesinde direksiyon çevrildikten sonra, bırakıldığında kendiliğinden
toplama hareketi gerçekleşir. Yani direksiyon kendi kendine düz konuma geçme
eğilimi gösterir. (Aşağıda açıklanmıştır). Kaster açısının direksiyonu toplama etkisini arttırır. Böylece direksiyonun düz pozisyonda kalma eğilimi artar, aracın düz olarak gitme kararlılığı artar.
*King pim
açısı sayesinde, direksiyon döndürüldüğünde aracın ön kısmı çok hafifçe yukarı
kalkar, bu etki aşağıda açıklanan kendi kendine direksiyonu toplama etkisi
yaptığı gibi, direksiyonun çevrilmesine karşı bir etki de oluşturarak
direksiyon hissi oluşmasını sağlar.
*King pim
açısı sayesinde; yoldan gelen darbe ve titreşimlerin direksiyon sistemine zarar
verici etkileri azaltılmıştır. Direksiyon ekseni eğimi (king pim), lastik temas
yüzeyinin orta noktasına ne kadar yakın olursa, bu olumsuz etkiler o oranda
azalır.
*Direksiyon
hakimiyeti iyileşir.
*Lastik
aşınmaları azalır.
*Daha az
pozitif kamber verilirse, daha fazla king pim açısı verilebilir.
*King pim
açısı arttıkça, pozitif kamber azalır. King pim açısı sayesinde daha fazla pozitif
kamber verme gereği ortadan kalkmıştır.
King Pim Açısı Sayesinde Direksiyon Kendini Nasıl Toplar?
Direksiyon
çevrildiğinde, tekerlekler sağa veya sola doğru direksiyon ekseni eğimi
etrafında döner. Bu dönüş sırasında direksiyon ekseni eğimi (king pim) açısı
sebebiyle aracın ön kısmının bir miktar yukarı kalktığı görülür. Direksiyonu
döndürmek, aracın yükselmesine sebep olmaktadır, yani direksiyonu çevirme
hareketi aracın önünü hafifçe yukarı kalkmaya zorlamaktadır. Aracın ağırlığı
ise her zaman en aşağıdaki pozisyonda olmayı gerektirir, yer çekimi aşağı doğru
çekmektedir. Bu durumda direksiyon çevrildikten sonra, direksiyon bırakılırsa,
aracın ağırlığından dolayı aşağı yönlü kuvvet sonucu tekerlek tekrar eski
haline dönmeye çalışacaktır, yani aracı yukarı kaldıran kuvvet yok olunca, araç
aşağıya inecek ve bu sırada tekerlekler tekrar düz konuma gelmeye çalışacaktır.
(King Pim Açısı ve Direksiyonun Kendi Kendini Toplaması)
Direksiyon
döndürülünce meydana gelen yükselme, direksiyon bırakılınca tam tersi yönde
eski haline geleceğinden, buna king pim açısının direksiyonu kendi kendine
toplama etkisi denir. Direksiyonun kendi kendini toplaması ve düz istikamette gitme eğilimi; king pim ve kaster açılarının beraber etkisiyle gerçekleşir.
Ana konu (Bkz: Ön Düzen Geometrisi-Tekerlek Açıları)
Ana konu (Bkz: Ön Düzen Geometrisi-Tekerlek Açıları)
Teşekkürler dünyanın en güzel otomobil sitesi
YanıtlaSilGüzel paylaşım teşekkürler
YanıtlaSil