Jant Büyütmek Nedir
Nasıl Yapılır?
Jantlar büyütmede 3 yöntem kullanılıyor genel olarak.
*1. Yöntemde jant çapı ve lastik çapı aynı kalıyor,
sadece daha geniş lastik kullanılıyor. Yani buna sadece lastik genişletme
işlemi diyebiliriz.
*2. Yöntemde jant çapı 1 inç büyütülüyor. (örn: 16 inçten
17’ye) Hem lastik çapı hem jant çapı büyüyor, yanak inceliyor.
*3. Yöntemde jant çapı 2 inç büyütülüyor. (örn: 16 inçten
18’e) Hem lastik çapı hem jant çapı büyüyor, yanak inceliyor.
Daha Büyük Jantın Zararları (Büyük Jant Dezavantajları)
Daha büyük jantların otomobili daha havalı gösterdiği bir
gerçek. Sürücülerin estetik kaygılarla araçlarının jantlarını büyütmek
istemeleri genellikle hayal kırıklığıyla sonuçlanıyor. Özellikle düşük motor
hacmi, tork ve güç değerlerine sahip araçlarda, orijinal jant ölçüleri dışında
büyük jant takıldığında bu durum ortaya çıkmaktadır.
Otomobil üreticileri, aracın motor karakteristiğine, süspansiyon
özelliklerine, aracın konseptine ve müşteri beklentilerine göre en uygun jant
büyüklüğünü belirler ve müşterilerine bu şekilde sunarlar. Tüm bu faktörler göz
önüne alındığında büyük jantlar araç performansını arttırırken, bu faktörler
göz ardı edildiğinde tam tersi sonuçlar ortaya çıkmaktadır.
Jant
büyütme işleminde dikkat edilmesi gerekenleri aşağıdaki bölümden okuyunuz.
Jant büyütmenin zararları şu şekilde sıralanabilir.
*Hızlanma – ivmelenme azalır. Özellikle yetersiz motor
gücüne sahip araçlarda, hızlanma azalacaktır. Bunu sebebi jantın daha ağır
olması ve tekerleğin toplam çapının büyümüş olmasıdır. Daha büyük jantı
döndürmek için daha yüksek tork (döndürme kuvveti) gereklidir, jant büyür ve
motor aynı kalırsa, performans düşer. Daha büyük jantı döndürmek için daha çok
tork gereklidir.
*Toplam çap büyürse yakıt artar. Daha büyük jantlar daha ağırdır ve bu ekstra ağırlık yakıtı
olumsuz etkiler.Yine tekerleğin komple çapı da büyürse, tekeri döndürmek için motor daha fazla
zorlanacak ve daha çok yakacaktır. Burada önemli olan kısım tekerin toplam çapını büyütmemektir, yani daha büyük jant, daha ince yanak lastikle toplam çap aynı kalıyorsa, yakıtı daha az etkiler. Toplam çap büyürse, yakıt artar. Fakat toplam çap büyümese bile, yani daha büyük jant ve daha ince yanaklı lastik kombinasyonuyla toplam çap aynı kalsa bile, lastik genişliği arttığı için yuvarlanma direnci de artacak ve bu bir miktar yakıtı arttıracaktır. İnce yanaklı lastiklerde genişlik daha fazla olur.
*Aracın konforu azalacaktır. Büyük jantların
lastiklerinin yanakları ince ve serttir. Normal lastiklerin yanak yüksekliği
daha fazladır ve yoldan gelen darbeleri kısmen emerler. Büyük jantlı geniş
lastikler yoldan gelen darbeleri kısmen de olsa yumuşatmadan direkt süspansiyon sistemine iletir. Spor araçların süspansiyonu, yüksek yol tutuşu sağlaması
açısından zaten sert bir karakteristiğe sahiptir, fakat sıradan bir orta sınıf
aracın süspansiyonu günlük kullanım için konfor-performans açısından ortalama
bir karardadır, bu araca büyük jant takmak, konforu azaltır.
*Büyük jantlar daha pahalıdır, bu jantlar için üretilen
lastikler de daha pahalıdır.
*Jant ebatını büyütmek, aracın süspansiyon sisteminde bir
takım uyumsuzluklara ve arızalara sebep olabilir. Çamurluklara sürtme gibi
problemlerle sıkça karşılaşılır. Tekerlek geometrisinin yeniden ayarlanması
gerekir. Bu problemlerin aşılması için yapılacak müdahaleler ekstra maliyete
sebep olur.
*Aracın hız göstergesi, orijinal jant büyüklüğü baz
alınarak yapılan hesaplamaya göre hızı gösterir. Jant çapının değişmesi hız
verisinde gerçek değerlerden sapmalara yol açar.
*Büyük jantlarda kullanılan geniş ve ince yanaklı
lastiklerin kötü yol koşullarında deforme olması muhtemeldir. Çukur, kasis,
kaldırım vb. sebeplerle lastik yanakları darbe alıp hasar görebilir, ayrıca
darbe janta etki ederse jantın yamulması bile söz konusudur.
(Jant büyütme işleminde toplam tekerlek büyüklüğünün artması)
Daha Büyük Jantın Avantajları
Otomotiv üreticileri tarafından genellikle büyük hacimli
araçlarda veya spor modellerinde daha büyük ebatlarda 17” 18” 19” inç çapında
jantlar ve buna göre büyük ve geniş lastikler kullanılmaktadır. Büyük ebatlı
jantların faydaları şu şekilde sıralanabilir:
*Daha iyi viraj
dönüş performansı. Daha büyük jantlarda kullanılan geniş yüzeyli ve ince
yanaklı lastiklerle özellikle viraj dönüş performansı artar, aracın yol tutuşu
iyileşir, araç dönüşlerde daha stabil hareket eder. Yani daha yüksek hızlarda
kayma ve savrulma olmadan virajlar alınabilir. İnce (dar) yanaklı lastikler virajlarda
daha az esner.
*Daha iyi fren performansı ve yol tutuşu. Büyük ebatlı
jantlarda kullanılan geniş ve ince lastiklerde, lastiğin yola temas eden
yüzeyinin malzemesi daha yumuşak malzemeden yapılır, daha yumuşak lastiğin
sürtünme katsayısı daha fazla olduğundan, frenleme mesafesi – fren performansı
daha iyi olacağı gibi, yol tutuşu da artar. Bununla birlikle ince yanakların
yapısı daha serttir, bu sertlik viraj performansını arttırır. Ayrıca daha büyük
jantlarda daha büyük disk, daha büyük balata ve daha büyük kaliper pistonu
kullanılabilir, daha büyük kaliper pistonu daha yüksek frenleme kuvveti sağlar.
Daha büyük fren mekanizması (disk-balata-piston) yolda daha kolay soğur, daha
soğuk daha iyi sürtünme daha iyi frenleme demektir. Ayrıca geniş lastiklerde,
lastik yüzeyinde birim alana düşen kuvvet
(basınç) daha az olacağından, lastik de daha az ısınır. Daha az ısınan
lastik, daha iyi yol tutuşu ve fren demektir.
Jant Büyütmede Dikkat
Edilmesi Gereken Noktalar
Aracın orijinal jantlarını söküp yerine daha büyük
jantlar takılırken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, tekerleğin
(jant+lastik) yani lastiğin dıştan dışa ölçülen çapının (toplam çapın) büyümemesi gerektiğidir.
Toplam çap = jant çapı + lastik yanak yüksekliği
Örneğin;
Yeni büyük jant aldınız, jant çapını 16 inçten 18 inçe çıkardınız.
Bu durumda jant çapı büyüdü.
Yeni bir lastik de almak zorundasınız, işte dikkat
edilmesi gereken kısım bu. Jant çapı büyürken, yeni lastiğin yanak yüksekliği
küçülmelidir (incelmelidir). Yeni lastiğin yanak yüksekliği yeterince ince
değilse, bu durumda tekerleğin toplam çapı, orijinal eski tekerlekten daha
büyük olacaktır, bu durumda aracın hızlanması önemli ölçüde azalacak, yakıt
sarfiyatı artacak, çekişi düşecek, hız göstergesi hatalı hız bilgisi verecek ve
abs sisteminde problemler olacaktır. Çamurluğa sürtme, ses yapma gibi sorunlara
yol açacaktır.
Bu sorunlarla karşılaşmamak için mutlaka eski tekerlek
çapına mümkün olan en yakın çapı sağlayacak ölçülere sahip yeni bir lastik
seçilmelidir. Bu işi yapan servislerde uyumluluk-dönüşüm tabloları büyük
ihtimalle vardır.
Eğer sahip olduğunuz araç gerçekten güçlü bir araçsa ve
yapısal olarak süspansiyon sistemi buna uygunsa, yukarıda sayılan
olumsuzlukları yaşamayabilirsiniz.
Lastik Üzerinde Yazan
Rakam ve Harflerin Anlamları
Örneğin: 195/65R15
195: Lastiğin genişliği (milimetre)
65: Lastik yanağının kesit oranı. Lastiğin yanak
yüksekliği, lastiğin genişliğinin %65’ine eşitmiş. Yani: Yanak yüksekliği= (195 x 65)/100 = 126,7mm. Yanak yüksekliği 126,7 milimetre.
R: Radyal lastik
15: Lastik iç çapı. Bu, jantın dış çapına eşittir. 15
jant denir.
Güzel bir yazı, teşekkür ederim.
YanıtlaSilGayet bilgilendirici Teşekkürler ...
YanıtlaSilYazı için teseteşekkürler elinize sağlık
YanıtlaSilTeşekkür ederim
YanıtlaSilBilgilendirme güzeldi. Teşekkürler
YanıtlaSil196 diye bir taban genişliği yok bunlar hep 10ar 10ar büyür küçülür. 195/65/15 gibi 205/55/16 gibi.
YanıtlaSilHaklısınız. Düzeltildi teşekkürler.
SilBenim merak ettiğim şudur.13 jant gaz devri3000 km90-------14 jantgaz devri3000 km 90ın nekadar üstünde çıkar veya altında kalır
Silinsignia 2014 model araç için 19 inç jantlar çok mu sizce ? ben seviyorum ve yol tutuş ve görünüş olarak güzeller.tavsiyeniz nedir ? 18 inç mi 19 inç mi ideali ?
YanıtlaSilyukarıdaki açıklamalardan sonra benin sorum şu honda da 17 inç jant model ile 16 inç jant kullanan araçlar nasıl oluyo da yakıt tüketimleri aynı oluyo.bunda bir yanlışlık yok mudur sizce.honda da jant farkı yakıta etkisi yok diyor.
YanıtlaSilAğzınıza sağlık çok yararlı olmuş..
YanıtlaSil2012 model X5 BMW aracım var. Su anki Jantları 18lik. 20 lik jant ile değiştirmek istiyorum. Aracım 304 beygir. Kalkışlarda bir sorun olmayacağını düşünüyorum. Yalniz anlamadığım bir konu var. 20 lik jant kullandığım zaman on lastikler icin 275/40/20 arka lastikler icin 315/35/20 olarak bilgi veriliyor. Acaba on ve arkaları 275/40/20 olarak 4 lastiği de ayni takabilir miyim? Cevaplarınız icin teşekkürler.
YanıtlaSil225/55/17 olan jantımı 245/45/19 yaptım araç 2014 audi a6 büyük sorun olurmu acaba
YanıtlaSilToplam sapmada %2 ye kadar sorun yaratmayacaktır. Fakat yanağın 55 den 45 e düşmesi sizi kurtarmayabilir. İnç büyüyorsa yanak alanının küçülmesi şarttır. Lastik çapı değişmediği sürece sıkıntı yaşamazsınız.
SilGüzel yazı teşekkürler
YanıtlaSilMerhaba 20 cm janta hangi ebat lastik kulanmalıyım
YanıtlaSilElinize sağlık güzel yazı
YanıtlaSilMerhaba 195/65 15 cant yerine 225/45/17 inç cant lastik takmanın zararı birde araç golf 4 8 valf benzinde çok yakıyor.tesekurler.
YanıtlaSilMümkün olduğunca taban alanını büyütme sürtünme artacağından yakıt sarfiyatı da artar. 205/45/r17 kullanabilirsin
Sil195/65r15 yerine 205/60r16 kullansam ne gibi eksileri olur
YanıtlaSilC5 aircrossun şu anki jantı 205x55R19 ne kadara kadar yükseltebilirim büyütebilirim ebatları.
YanıtlaSilOrjinal 185/60/15 ben205/40 17 nadıl olur
YanıtlaSilMerhaba aracim 2012 model citroen c4 aracimin orjinal jantlari 17 fakat ben 225/40.18 jant takicm problem olurmu
YanıtlaSil195 65 R15 den 205 55 R16 ya geçtim konfor gitti lastikmi sert yoksa bu kadar fark olmammalı
YanıtlaSilBenim araçta 225.60 17 lastik ölçüleri var. 225.45.19 yapsam sorun olur mu? Ya da 19 inç için hangisini tercih etmeliyim?
YanıtlaSilBmw f20 aracıma 18 inç jant lastik taktım manevra yapınca alttan ses geliyor bir yere mi sürtüyordur acaba?
YanıtlaSil