Daha Büyük Jant Takmak - Zararları Avantajları ve Yakıta Etkisi

Jant Büyütmek Nedir Nasıl Yapılır?
Jantlar büyütmede 3 yöntem kullanılıyor genel olarak.
*1. Yöntemde jant çapı ve lastik çapı aynı kalıyor, sadece daha geniş lastik kullanılıyor. Yani buna sadece lastik genişletme işlemi diyebiliriz.
*2. Yöntemde jant çapı 1 inç büyütülüyor. (örn: 16 inçten 17’ye) Hem lastik çapı hem jant çapı büyüyor, yanak inceliyor.
*3. Yöntemde jant çapı 2 inç büyütülüyor. (örn: 16 inçten 18’e) Hem lastik çapı hem jant çapı büyüyor, yanak inceliyor.



Daha Büyük Jantın Zararları (Büyük Jant Dezavantajları)
Daha büyük jantların otomobili daha havalı gösterdiği bir gerçek. Sürücülerin estetik kaygılarla araçlarının jantlarını büyütmek istemeleri genellikle hayal kırıklığıyla sonuçlanıyor. Özellikle düşük motor hacmi, tork ve güç değerlerine sahip araçlarda, orijinal jant ölçüleri dışında büyük jant takıldığında bu durum ortaya çıkmaktadır.
Otomobil üreticileri, aracın motor karakteristiğine, süspansiyon özelliklerine, aracın konseptine ve müşteri beklentilerine göre en uygun jant büyüklüğünü belirler ve müşterilerine bu şekilde sunarlar. Tüm bu faktörler göz önüne alındığında büyük jantlar araç performansını arttırırken, bu faktörler göz ardı edildiğinde tam tersi sonuçlar ortaya çıkmaktadır.



Jant büyütme işleminde dikkat edilmesi gerekenleri aşağıdaki bölümden okuyunuz.
Jant büyütmenin zararları şu şekilde sıralanabilir.
 
*Hızlanma – ivmelenme azalır. Özellikle yetersiz motor gücüne sahip araçlarda, hızlanma azalacaktır. Bunu sebebi jantın daha ağır olması ve tekerleğin toplam çapının büyümüş olmasıdır. Daha büyük jantı döndürmek için daha yüksek tork (döndürme kuvveti) gereklidir, jant büyür ve motor aynı kalırsa, performans düşer. Daha büyük jantı döndürmek için daha çok tork gereklidir.



*Toplam çap büyürse yakıt artar. Daha büyük jantlar daha ağırdır ve bu ekstra ağırlık yakıtı olumsuz etkiler.Yine tekerleğin komple çapı da büyürse,  tekeri döndürmek için motor daha fazla zorlanacak ve daha çok yakacaktır. Burada önemli olan kısım tekerin toplam çapını büyütmemektir, yani daha büyük jant, daha ince yanak lastikle toplam çap aynı kalıyorsa, yakıtı daha az etkiler. Toplam çap büyürse, yakıt artar. Fakat toplam çap büyümese bile, yani daha büyük jant ve daha ince yanaklı lastik kombinasyonuyla toplam çap aynı kalsa bile, lastik genişliği arttığı için yuvarlanma direnci de artacak ve bu bir miktar yakıtı arttıracaktır. İnce yanaklı lastiklerde genişlik daha fazla olur.

*Aracın konforu azalacaktır. Büyük jantların lastiklerinin yanakları ince ve serttir. Normal lastiklerin yanak yüksekliği daha fazladır ve yoldan gelen darbeleri kısmen emerler. Büyük jantlı geniş lastikler yoldan gelen darbeleri kısmen de olsa yumuşatmadan direkt süspansiyon sistemine iletir. Spor araçların süspansiyonu, yüksek yol tutuşu sağlaması açısından zaten sert bir karakteristiğe sahiptir, fakat sıradan bir orta sınıf aracın süspansiyonu günlük kullanım için konfor-performans açısından ortalama bir karardadır, bu araca büyük jant takmak, konforu azaltır.

*Büyük jantlar daha pahalıdır, bu jantlar için üretilen lastikler de daha pahalıdır.

*Jant ebatını büyütmek, aracın süspansiyon sisteminde bir takım uyumsuzluklara ve arızalara sebep olabilir. Çamurluklara sürtme gibi problemlerle sıkça karşılaşılır. Tekerlek geometrisinin yeniden ayarlanması gerekir. Bu problemlerin aşılması için yapılacak müdahaleler ekstra maliyete sebep olur. 



*Aracın hız göstergesi, orijinal jant büyüklüğü baz alınarak yapılan hesaplamaya göre hızı gösterir. Jant çapının değişmesi hız verisinde gerçek değerlerden sapmalara yol açar.

*Büyük jantlarda kullanılan geniş ve ince yanaklı lastiklerin kötü yol koşullarında deforme olması muhtemeldir. Çukur, kasis, kaldırım vb. sebeplerle lastik yanakları darbe alıp hasar görebilir, ayrıca darbe janta etki ederse jantın yamulması bile söz konusudur.
(Jant büyütme işleminde toplam tekerlek büyüklüğünün artması)

Daha Büyük Jantın Avantajları
Otomotiv üreticileri tarafından genellikle büyük hacimli araçlarda veya spor modellerinde daha büyük ebatlarda 17” 18” 19” inç çapında jantlar ve buna göre büyük ve geniş lastikler kullanılmaktadır. Büyük ebatlı jantların faydaları şu şekilde sıralanabilir:

*Daha iyi viraj  dönüş performansı. Daha büyük jantlarda kullanılan geniş yüzeyli ve ince yanaklı lastiklerle özellikle viraj dönüş performansı artar, aracın yol tutuşu iyileşir, araç dönüşlerde daha stabil hareket eder. Yani daha yüksek hızlarda kayma ve savrulma olmadan virajlar alınabilir. İnce (dar) yanaklı lastikler virajlarda daha az esner.



*Daha iyi fren performansı ve yol tutuşu. Büyük ebatlı jantlarda kullanılan geniş ve ince lastiklerde, lastiğin yola temas eden yüzeyinin malzemesi daha yumuşak malzemeden yapılır, daha yumuşak lastiğin sürtünme katsayısı daha fazla olduğundan, frenleme mesafesi – fren performansı daha iyi olacağı gibi, yol tutuşu da artar. Bununla birlikle ince yanakların yapısı daha serttir, bu sertlik viraj performansını arttırır. Ayrıca daha büyük jantlarda daha büyük disk, daha büyük balata ve daha büyük kaliper pistonu kullanılabilir, daha büyük kaliper pistonu daha yüksek frenleme kuvveti sağlar. Daha büyük fren mekanizması (disk-balata-piston) yolda daha kolay soğur, daha soğuk daha iyi sürtünme daha iyi frenleme demektir. Ayrıca geniş lastiklerde, lastik yüzeyinde birim alana düşen kuvvet  (basınç) daha az olacağından, lastik de daha az ısınır. Daha az ısınan lastik, daha iyi yol tutuşu ve fren demektir.



Jant Büyütmede Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
Aracın orijinal jantlarını söküp yerine daha büyük jantlar takılırken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, tekerleğin (jant+lastik) yani lastiğin dıştan dışa ölçülen çapının (toplam çapın) büyümemesi gerektiğidir.
Toplam çap = jant çapı + lastik yanak yüksekliği

Örneğin;

Yeni büyük jant aldınız, jant çapını 16 inçten 18 inçe çıkardınız. Bu durumda jant çapı büyüdü.

Yeni bir lastik de almak zorundasınız, işte dikkat edilmesi gereken kısım bu. Jant çapı büyürken, yeni lastiğin yanak yüksekliği küçülmelidir (incelmelidir). Yeni lastiğin yanak yüksekliği yeterince ince değilse, bu durumda tekerleğin toplam çapı, orijinal eski tekerlekten daha büyük olacaktır, bu durumda aracın hızlanması önemli ölçüde azalacak, yakıt sarfiyatı artacak, çekişi düşecek, hız göstergesi hatalı hız bilgisi verecek ve abs sisteminde problemler olacaktır. Çamurluğa sürtme, ses yapma gibi sorunlara yol açacaktır.
Bu sorunlarla karşılaşmamak için mutlaka eski tekerlek çapına mümkün olan en yakın çapı sağlayacak ölçülere sahip yeni bir lastik seçilmelidir. Bu işi yapan servislerde uyumluluk-dönüşüm tabloları büyük ihtimalle vardır. 



Eğer sahip olduğunuz araç gerçekten güçlü bir araçsa ve yapısal olarak süspansiyon sistemi buna uygunsa, yukarıda sayılan olumsuzlukları yaşamayabilirsiniz.

Lastik Üzerinde Yazan Rakam ve Harflerin Anlamları

Örneğin: 195/65R15

195: Lastiğin genişliği (milimetre)
65: Lastik yanağının kesit oranı. Lastiğin yanak yüksekliği, lastiğin genişliğinin %65’ine eşitmiş. Yani: Yanak yüksekliği= (195 x 65)/100 = 126,7mm. Yanak yüksekliği 126,7 milimetre.
R: Radyal lastik
15: Lastik iç çapı. Bu, jantın dış çapına eşittir. 15 jant denir.

Yorumlar

  1. Güzel bir yazı, teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  2. Gayet bilgilendirici Teşekkürler ...

    YanıtlaSil
  3. Yazı için teseteşekkürler elinize sağlık

    YanıtlaSil
  4. Bilgilendirme güzeldi. Teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. 196 diye bir taban genişliği yok bunlar hep 10ar 10ar büyür küçülür. 195/65/15 gibi 205/55/16 gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız. Düzeltildi teşekkürler.

      Sil
    2. Benim merak ettiğim şudur.13 jant gaz devri3000 km90-------14 jantgaz devri3000 km 90ın nekadar üstünde çıkar veya altında kalır

      Sil
  6. insignia 2014 model araç için 19 inç jantlar çok mu sizce ? ben seviyorum ve yol tutuş ve görünüş olarak güzeller.tavsiyeniz nedir ? 18 inç mi 19 inç mi ideali ?

    YanıtlaSil
  7. yukarıdaki açıklamalardan sonra benin sorum şu honda da 17 inç jant model ile 16 inç jant kullanan araçlar nasıl oluyo da yakıt tüketimleri aynı oluyo.bunda bir yanlışlık yok mudur sizce.honda da jant farkı yakıta etkisi yok diyor.

    YanıtlaSil
  8. Ağzınıza sağlık çok yararlı olmuş..

    YanıtlaSil
  9. 2012 model X5 BMW aracım var. Su anki Jantları 18lik. 20 lik jant ile değiştirmek istiyorum. Aracım 304 beygir. Kalkışlarda bir sorun olmayacağını düşünüyorum. Yalniz anlamadığım bir konu var. 20 lik jant kullandığım zaman on lastikler icin 275/40/20 arka lastikler icin 315/35/20 olarak bilgi veriliyor. Acaba on ve arkaları 275/40/20 olarak 4 lastiği de ayni takabilir miyim? Cevaplarınız icin teşekkürler.

    YanıtlaSil
  10. 225/55/17 olan jantımı 245/45/19 yaptım araç 2014 audi a6 büyük sorun olurmu acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Toplam sapmada %2 ye kadar sorun yaratmayacaktır. Fakat yanağın 55 den 45 e düşmesi sizi kurtarmayabilir. İnç büyüyorsa yanak alanının küçülmesi şarttır. Lastik çapı değişmediği sürece sıkıntı yaşamazsınız.

      Sil
  11. Güzel yazı teşekkürler

    YanıtlaSil
  12. Merhaba 20 cm janta hangi ebat lastik kulanmalıyım

    YanıtlaSil
  13. Elinize sağlık güzel yazı

    YanıtlaSil
  14. Merhaba 195/65 15 cant yerine 225/45/17 inç cant lastik takmanın zararı birde araç golf 4 8 valf benzinde çok yakıyor.tesekurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mümkün olduğunca taban alanını büyütme sürtünme artacağından yakıt sarfiyatı da artar. 205/45/r17 kullanabilirsin

      Sil
  15. 195/65r15 yerine 205/60r16 kullansam ne gibi eksileri olur

    YanıtlaSil
  16. C5 aircrossun şu anki jantı 205x55R19 ne kadara kadar yükseltebilirim büyütebilirim ebatları.

    YanıtlaSil
  17. Orjinal 185/60/15 ben205/40 17 nadıl olur

    YanıtlaSil
  18. Merhaba aracim 2012 model citroen c4 aracimin orjinal jantlari 17 fakat ben 225/40.18 jant takicm problem olurmu

    YanıtlaSil
  19. 195 65 R15 den 205 55 R16 ya geçtim konfor gitti lastikmi sert yoksa bu kadar fark olmammalı

    YanıtlaSil
  20. Benim araçta 225.60 17 lastik ölçüleri var. 225.45.19 yapsam sorun olur mu? Ya da 19 inç için hangisini tercih etmeliyim?

    YanıtlaSil
  21. Bmw f20 aracıma 18 inç jant lastik taktım manevra yapınca alttan ses geliyor bir yere mi sürtüyordur acaba?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder