Otomatik Şanzıman Arızalanırsa Ne Yapılır?

Otomatik Şanzıman Arızaları

Şanzıman ECU, gelen ve giden tüm sinyalleri denetler ve mantıksal sınamadan geçirir. Mantıksız bir sinyal geldiğinde, bunun bir arıza olduğu sonucuna varır.

Otomatik şanzımanda sürüş sırasında bir arıza meydana gelebilir. Örneğin elektrovalflerden biri bozulabilir, mekanik valflerden biri bozulabilir, sensörlerden biri bozulabilir, şanzıman ecu’süne devir sensörlerinden mantıksız devir bilgisi geldiğinde, şanzıman ecu hafızasında bir arıza kodu  kaydeder. Bu durumda şanzıman acil (arıza) durum çalışmasına geçer.

Otomatik şanzımanın elektronik parçalarında kısa devre veya kopukluk gibi arızalar  meydana gelmiş olabilir. Hidrolik ve elektrohidrolik valfler (selenoid valfler) arızalanmış olabilir. Mekanik bir arıza oluşmuş olabilir.

Otomatik şanzıman arızası sebebiyle yolda kalmış bir araç, acil durum çalışmasıyla, yavaş bir şekilde aracını servise götürebilir.

Arıza durumunda araç servise götürüldüğünde, diyagnostik tekniği uygulanarak, diyagnostik cihazıyla arıza kodları okunur, çözüm yolları  uygulanır.

Sürüş sırasında arıza meydana gelmişse, acil durum çalışması:

Şanzıman arıza çalışma durumuna geçtiğinde bazı tedbirler alarak çalışmaya devam eder.

*O an hangi vitesteyse o viteste çalışmaya devam eder. Bazılarıysa acil durum için belirli bir vitese geçer ve bu şekilde çalışmaya devam eder.

*Motor devri düşürülür, aracın hızı sınırlandırılır.

*Acil durumda çalışan hidrolik elemanlara maksimum yağ basıncı uygulanır, dişli grubundaki fren/kavrama setlerine maksimum basınç gönderilir.

*Tork konvertörü kilitleme mekanizması devreden çıkarılır. Böylece araç dururken stop etmesi önlenmiş olur ve uygun olmayan bir vites kademesinde kalıp çalışmaya devam ediyorsa kayma yaparak, araç hızıyla şanzıman dişli oranı farklarını tolere eder.

Arızalı otomatik şanzımanda, araç durdurulmuş, motor stop  edilmiş, vites kolu P’ye alınmıştır.

*Motorun çalışmasına izin verilir.

*Vites D konumuna alındığında, acil durum vites kademesine geçer (örneğin 2. vites).

*Şanzımanın geri vitese (R) takmasına da izin verilir.

Böylece sürücü manevra yapabilir ve aracını bir tamir servisine sürebilir.

Otomatik Şanzımanı Arızalanmış Araç Çekilerek Servise Nasıl Götürülür?

Araç hareket etmiyor ve başka bir araç tarafından halatla çekilerek servise getirilecekse, ilk yapılması gereken kullanıcı el kitabındaki talimatlara uymaktır.

Otomatik şanzımanda mekanik bir arıza – kilitlenme söz konusuysa, araç halatla çekilerek  götürülmez, araç kaldırılıp çekici kamyonla götürülmelidir. Marş yapmayan otomatik şanzımanlı bir araç vurdurularak çalıştırılmaz, sadece akü takviyesi yapılabilir.

Başka bir araç tarafından halatla çekilerek götürülecekse örneğin şöyle adımlar vardır:

*Vites boşta (N) olmalıdır.

*Kontak açık (ON) olmalıdır.

*En fazla hız 50 km/h olmalıdır.

*En fazla 50 km’lik bir yol boyunca çekilmelidir.

Otomatik şanzıman vites kolunun P konumunda kilitli kalması.

Otomatik şanzıman vites kolu modülü arızalanmışsa veya fren pedalındaki fren müşürü arızalanmışsa, vites kolu P’de kilitli kalır. Bu durumda, vites kolunun yakınında bir acil durum butonu – mekanizmasını açmak gerekir. Bazı araçlarda bu bir buton olabilir, bazılarında kontak anahtarının sokulmasıyla açılabilir. Bunu öğrenmek için kullanıcı el kitabına bakmak gerekir.

Vites koluyla şanzıman arasında mekanik bir bağlantı varsa, el kitabındaki talimatlara uyularak yapılan kilit açmayla vites hareket ettirilebilir.

Ana konu: Otomatik Şanzıman 

Yorumlar