Yağ Filtresi Ne İşe Yarar? Çeşitleri Nelerdir? Nasıl ve Ne Zaman Değiştirilir?

Yağ Filtresi Ne İşe Yarar? Çeşitleri Nelerdir? Nasıl ve Ne Zaman Değiştirilir?

Motor yağı yağ pompası tarafından basıldığında, sisteme gitmeden önce yağ filtresi tarafından temizlenir. Yağın içindeki metal ve karbon parçacıklar, havadan gelen kirler, filtre tarafından süzülerek temizlenir. Filtreleme işlemini filtre kutusunun içindeki “filtre elemanı” yapar.  Filtre elemanına “kartuş” da denir. Yağ, elemanın dış yüzeyinden girerek iç kısmından çıkar.

Yağ filtresi genellikle kağıt elemanlı filtredir. Yağ filtresi çok kirlenip tıkanırsa veya yağ aşırı soğuktan dolayı katılaşırsa, filtredeki kağıt elemanın gözeneklerinden geçemez. Bu durumda yağ filtresindeki by-pass valfi açılarak yağın filtrelenmeden geçmesini sağlar, sistemde kirli yağ dolaşacağından en kısa sürede filtre değiştirilmelidir. Bu by-pass valfi normalde yağ filtresinin içinde bulunur.

Filtrenin yağ girişinde bir çek valf  veya kauçuk diyafram plaka vardır, yağın filtre içine girmesine izin verir, geri akmasını önler, böylece motor stop edildiğinde filtrede biriken pislikler geri dönüp motora gelemez.

Filtrede temizlenen yağ, yağ kanallarından ve yağ borularından geçerek motor parçalarına ulaşır ve yağlamayı gerçekleştirir. Filtreden sonraki kısımda yağ basıncını ölçen basınç sensörü ve/veya yağ basınç müşürü (şalteri) bulunur.

 

 

Motor yağı filtrelenerek temizlenmezse, motor parçalarında dolaşan kirli yağ, parçaların aşınmasına ve motorun arızalanmasına sebep olur. Yağ filtreleri periyodik olarak üreticinin önerdiği zaman ve kilometrelerde değiştirilmelidir.

Yağ Filtresi Ne Zaman Değiştirilir?

Genel bilgi olarak yağ filtresi her yıl ve yaklaşık 10-15 bin km'de bir değiştirilir. Her aracın yağ ve filtre değişimi farklıdır, değişim zamanını servislerden veya torpido gözündeki kitapçıktan öğrenebilirsiniz.

Yağ Filtresi Çeşitleri:

*Değiştirilebilir (Atom Tipi) Yağ Filtresi (kutusuyla komple değiştirilir).

*Sabit Kutulu (Modül) Tip Yağ Filtresi (Sadece Filtre Elemanı Değiştirilir)

Değiştirilebilir (Atom Tipi) Yağ Filtresi (Kutusuyla Komple Değiştirilir).

Atop tipi yağ filtresi, karterin üst kısmından motor bloğuna (karter kutusuna) vidalanarak sıkılır. Değişiminde komple filtre değiştirilir, yerinden sökülerek yenisi takılır.  Yağ pompası tarafından karterden emilen yağ, filtreden geçirilir, filtrenin dış kısmından giriş yapan yağ, filtre elemanından geçerek temizlenir, filtrenin orta kısmından çıkış yapar. Filtrelenmiş yağ, varsa yağ soğutucusundan geçirilip soğutulduktan sonra, yağ kanallarıyla motordaki parçaları yağlamaya gönderilir.

Sabit Kutulu (Modül) Tip Yağ Filtresi (Sadece Filtre Elemanı Değiştirilir)

Sabit kutulu modül tip yağ filtrelerinde, filtre elemanı kutu içerisinde bulunur ve değişimlerde sadece filtre elemanı değiştirilir. Böylece filtre değişimi daha kolay yapılır ve filtre maliyeti düşürülmüş olur. Filtre modülü üzerinde  veya yakının çeşitli sensörler ve (varsa) yağ soğutucusu bulunur.

 

Sabit Kutulu Filtre Değişimi

Yağ filtresi motorun üst  kısmında ters pozisyonda olan motorlarda filtre değişiminde servis el kitabına göre dikkatlice işlem yapılmalıdır.

Yağ filtresini değiştirirken motorun üzerine yağ dökülmesini önlemek önemlidir. Dökülmeyi önlemek için, yağ filtresi değiştirildiğinde, yağ filtresi muhafazasındaki yağın yağ karterine akabilmesi gerekir.Yağ filtresi gövdesi birkaç tur gevşetildikten sonra, yağın yağ filtresi gövdesinden yağ karterine akmasını sağlamak için bir geri dönüş valfi açılır. Geri dönüş valfi, yaylı bir gerdirme kelepçesi ile kapalı tutulur. Yağ filtresi muhafazası, yağ filtresi modülü ile güvenli bir şekilde cıvatalandığında, kelepçe yağ filtresi kartuşu üzerinde gerilir. Bir yağ filtresini değiştirirken, yani yeni bir filtre kartuşu takmadan önce, gerdirme kelepçesinin doğru şekilde oturduğundan emin olmak için özen gösterilmelidir. Geri dönüş valfi gerdirme kelepçesi tarafından düzgün bir şekilde kapatılmadıkça yağ basıncı oluşamaz.

Ana konu (Bkz: Yağlama Sistemi)

Yorumlar

Yorum Gönder