Yağ Filtresi Ne İşe Yarar? Çeşitleri Nelerdir? Nasıl ve Ne Zaman Değiştirilir?
Motor yağı
yağ pompası tarafından basıldığında, sisteme gitmeden önce yağ filtresi
tarafından temizlenir. Yağın içindeki metal ve karbon parçacıklar, havadan
gelen kirler, filtre tarafından süzülerek temizlenir. Filtreleme işlemini
filtre kutusunun içindeki “filtre elemanı” yapar. Filtre elemanına “kartuş” da denir. Yağ,
elemanın dış yüzeyinden girerek iç kısmından çıkar.
Yağ
filtresi genellikle kağıt elemanlı filtredir. Yağ filtresi çok kirlenip
tıkanırsa veya yağ aşırı soğuktan dolayı katılaşırsa, filtredeki kağıt elemanın
gözeneklerinden geçemez. Bu durumda yağ filtresindeki by-pass valfi açılarak
yağın filtrelenmeden geçmesini sağlar, sistemde kirli yağ dolaşacağından en
kısa sürede filtre değiştirilmelidir. Bu by-pass valfi normalde yağ filtresinin
içinde bulunur.
Filtrenin
yağ girişinde bir çek valf veya kauçuk
diyafram plaka vardır, yağın filtre içine girmesine izin verir, geri akmasını
önler, böylece motor stop edildiğinde filtrede biriken pislikler geri dönüp
motora gelemez.
Filtrede
temizlenen yağ, yağ kanallarından ve yağ borularından geçerek motor parçalarına
ulaşır ve yağlamayı gerçekleştirir. Filtreden sonraki kısımda yağ basıncını
ölçen basınç sensörü ve/veya yağ basınç müşürü (şalteri) bulunur.
Motor yağı
filtrelenerek temizlenmezse, motor parçalarında dolaşan kirli yağ, parçaların
aşınmasına ve motorun arızalanmasına sebep olur. Yağ filtreleri periyodik
olarak üreticinin önerdiği zaman ve kilometrelerde değiştirilmelidir.
Yağ Filtresi Ne Zaman Değiştirilir?
Genel bilgi olarak yağ filtresi her yıl ve yaklaşık 10-15 bin km'de bir değiştirilir. Her aracın yağ ve filtre değişimi farklıdır, değişim zamanını servislerden veya torpido gözündeki kitapçıktan öğrenebilirsiniz.
Yağ Filtresi Çeşitleri:
*Değiştirilebilir
(Atom Tipi) Yağ Filtresi (kutusuyla komple değiştirilir).
*Sabit Kutulu (Modül) Tip Yağ Filtresi (Sadece Filtre Elemanı Değiştirilir)
Değiştirilebilir (Atom Tipi) Yağ Filtresi (Kutusuyla Komple Değiştirilir).
Atop tipi yağ filtresi, karterin üst kısmından motor bloğuna (karter kutusuna) vidalanarak sıkılır. Değişiminde komple filtre değiştirilir, yerinden sökülerek yenisi takılır. Yağ pompası tarafından karterden emilen yağ, filtreden geçirilir, filtrenin dış kısmından giriş yapan yağ, filtre elemanından geçerek temizlenir, filtrenin orta kısmından çıkış yapar. Filtrelenmiş yağ, varsa yağ soğutucusundan geçirilip soğutulduktan sonra, yağ kanallarıyla motordaki parçaları yağlamaya gönderilir.
Sabit Kutulu (Modül) Tip Yağ Filtresi (Sadece Filtre Elemanı Değiştirilir)
Sabit kutulu modül tip yağ filtrelerinde, filtre elemanı kutu içerisinde bulunur ve değişimlerde sadece filtre elemanı değiştirilir. Böylece filtre değişimi daha kolay yapılır ve filtre maliyeti düşürülmüş olur. Filtre modülü üzerinde veya yakının çeşitli sensörler ve (varsa) yağ soğutucusu bulunur.
Sabit Kutulu Filtre
Değişimi
Yağ filtresi motorun üst kısmında
ters pozisyonda olan motorlarda filtre değişiminde servis el kitabına göre
dikkatlice işlem yapılmalıdır.
Yağ filtresini değiştirirken motorun üzerine yağ dökülmesini önlemek
önemlidir. Dökülmeyi önlemek için, yağ filtresi değiştirildiğinde, yağ filtresi
muhafazasındaki yağın yağ karterine akabilmesi gerekir.Yağ filtresi gövdesi
birkaç tur gevşetildikten sonra, yağın yağ filtresi gövdesinden yağ karterine
akmasını sağlamak için bir geri dönüş valfi açılır. Geri dönüş valfi, yaylı bir
gerdirme kelepçesi ile kapalı tutulur. Yağ filtresi muhafazası, yağ filtresi
modülü ile güvenli bir şekilde cıvatalandığında, kelepçe yağ filtresi kartuşu
üzerinde gerilir. Bir yağ filtresini değiştirirken, yani yeni bir filtre kartuşu
takmadan önce, gerdirme kelepçesinin doğru şekilde oturduğundan emin olmak için
özen gösterilmelidir. Geri dönüş valfi gerdirme kelepçesi tarafından düzgün bir
şekilde kapatılmadıkça yağ basıncı oluşamaz.
Ana konu (Bkz: Yağlama Sistemi)
Güzel faydalı bir bilgi olmuş elinize saglik
YanıtlaSilGüzel bilgi teşekkürler
YanıtlaSil