Alternatör Rotoru Nedir? Rotorun Elektriksel Kontrolleri (Kopukluk-Kısa Devre-Şasiye Kaçak)

Alternatör rotoru motordan alınan hareketle dönerek, değişken manyetik alan oluşturan parçadır. Yapısındaki rotor sargılarına fırçalardan elektrik verilir ve güçlü bir manyetik alan oluşur (elektromıknatıs), rotorun döndürülmesiyle de bu manyetik alana “değişken manyetik alana” dönüşmüş olur. Rotorda oluşan manyetik alan, çevresindeki demir kütlelerde manyetik kutupları (N ve S) oluşturur.
   
MULTİMETRE (AVOMETRE) İLE KONTROL
Rotorun Şasiye Kaçak Kontrolü
Multimetre direnç konumuna  veya sesli ikaz konumuna alınır. Ölçüm uçlarından biri, rotor bileziklerinden birine, diğer ölçüm ucuysa rotor miline veya gövdeye tutulur. Direnç konumundaysa (ohmmetre) direnç göstermemelidir (sonsuz değer göstermelidir), aksi halde şasiye kaçak var demektir. Sesli konumdaysa ötmemelidir, ötüyorsa şasiye kaçak var demektir.

Rotor Sargısının Kısa Devre ve Kopukluk Kontrolü
1)Multimetre ohm konumuna alınır. Uçlardan biri kollektör halkasının birine; diğer uç ise diğerine tutulur.
    
2)Ohmmetre (multimetre) direnç değeri gösteriyorsa, KOPUKLUK YOK. Direnç değeri göstermiyorsa, yani sonsuz değer gösteriyorsa, rotor sargı teli KOPUK demektir. Alternatör değiştirilir.
3)Okunan direnç değeri 2,2 ohm ile 2,5 ohm arasında olmalıdır (katalog değerini referans alınız). Eğer direnç düşükse, SARGI TELLERİ ARASINDA KISA DEVRE VAR demektir. Yüksek direnç okunursa, bağlantı lehimleri gevşek demektir.

SERİ LAMBA İLE KONTROL
Sargı Kopukluk Kontrolü
Rotorda iki adet bilezik (kollektör) halkası bulunur. Biri pozitifi (+) diğeri negatif (-). Rotora elektriksel besleme regülatörden gelir ve kömürlerden bileziklere iletilir. Rotor sargısının bir ucu halkadan birine, sargının diğer ucu halkanın diğerine bağlıdır.
Seri lamba bağlı uçları (maşaları) kollektör halkalarına ayrı ayrı değdiriniz. LAMBA YANMALIDIR.
 
Bunun anlamı: sargıdaki bakır teller KOPUK DEĞİL,  elektriği iletiyor, böylece kontrol lambası yanıyor.  LAMBA YANMAZSA ROTOR SARGISINDA KOPUKLUK VAR DEMEKTİR. DEĞİŞTİRİLMELİDİR.
Üst konu (Bkz: Şarj Sistemi Arıza Kontrolleri
Ana konu (Bkz: Alternatör ve Şarj Sistemi)

Yorumlar

  1. Bu sayfanin devamli kalmasi dilegiyle tesekkur ediyorum bu ayrintili detayli bilgiler icin emeginize saglik.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder