Adaptif
hız sabitleme sistemi, adından da anlaşılacağı üzere aracın hızını, öndeki
aracın hızına adapte edebilmektedir (uyarlayabilmektedir), bunu yaparken öndeki
araç ile arasında belirli bir mesafe bırakmaktadır, bu mesafe sürücü tarafından
seçilip ayarlanabilir. Klasik hız sabitleme sisteminin daha gelişmiş
versiyonudur.
Adaptif
hız sabitleme sistemi, kendi elektronik kontrol ünitesi (ECU) tarafından
yönetilir, radar sensörleriyle öndeki aracın hızını ve aradaki mesafeyi sürekli
algılar ve ECU’ye iletir. Sistem, öndeki araçla aradaki mesafeyi sabit tutmaya
çalışır, bunun için araç hızına otomatik olarak müdahale eder. İki araç arasındaki mesafe, ayarlanan mesafeden büyükse, aracın hızı
arttırılır; mesafe küçükse aracın hızı azaltılır.
Aracın hızını arttırmak için gaz pedalını çalıştırır. Aracın hızını yavaşlatmak için otomatik şanzıman kontrol ünitesiyle vites düşürme işlemini veya gerekirse fren sistemiyle frenleme işlemini yerine getirir. Sürücü konforlu ve güvenli bir şekilde seyahat edebilir. Sistemin çalışmasında temel olarak iki etken vardır, öndeki aracın hızı ve konumu. Önde iki tane araç varsa, açısal konumuna da bağlı olarak daha yakında olan araca göre sistem çalışır.
Aracın hızını arttırmak için gaz pedalını çalıştırır. Aracın hızını yavaşlatmak için otomatik şanzıman kontrol ünitesiyle vites düşürme işlemini veya gerekirse fren sistemiyle frenleme işlemini yerine getirir. Sürücü konforlu ve güvenli bir şekilde seyahat edebilir. Sistemin çalışmasında temel olarak iki etken vardır, öndeki aracın hızı ve konumu. Önde iki tane araç varsa, açısal konumuna da bağlı olarak daha yakında olan araca göre sistem çalışır.
Burada
dikkat edilmesi gereken konu şudur; sistem bir güvenlik sistemi değildir ve
çalışmasının sınırları vardır. Sabit duran nesnelere, yola fırlayan cisimlere
veya öndeki aracın aniden durmasına tepki vermez, bu sebep kontrol sürücüde
olmalıdır. Adaptif hız sabitleme sistemi bir otonom sürüş sistemi değildir.
Direksiyona müdahale etmez. Bu sayılan olumsuz durumlarla başa çıkabilen daha
gelişmiş başkaca sistemler de mevcuttur. Sistem belirli bir hız aralığının
altında veya üstünde çalışmaz, bu değer
marka ve modele göre değişebilir. Örneğin çalışma aralığı 30 – 200 km/h
olabilir. Radarın çalışma kalitesi hava ve yol şartlarına göre kötüleşebilir,
örneğin aşırı yağmur veya kar yağışı, çamurlu yağmurlu yol üstü yüzeyi gibi
durumlar, sistemin çalışmasını olumsuz etkileyebilir. Keskin virajlı yol
sürüşlerinde sistemin çalışması kısıtlanabilir.
ADAPTİF
HIZ SABİTLEME SİSTEMİ NASIL KULLANILIR
Adaptif
hız sabitleme sisteminin 4 farklı kullanım modu vardır:
ACC
Kapalı: Sistemin tamamen kapalı olması durumu.
ACC Hazır:
Stand by konumudur, sistem kullanıma açıktır fakat bir ayarlama yapmaz.
ACC AÇIK
(ON): Serbest sürüşte ayarlanmış olan
hız uygulanır ve araç bu hızda gider veya varsa öndeki aracı belirlenmiş mesafe
bırakacak şekilde takip eder.
ACC HIZ
AŞIMI: Sürücü daha önceden belirlenen hızı gaz pedalına basarak aşabilir
(örneğin sollama yaparken), daha sonra gaz vermeyi bıraktığında sistem tekrar
ayarlanan (set edilmiş) hızla gitmeye devam eder.
Adaptif
hız sabitleme sisteminin kullanılması:
ON/OFF
yapılarak sistem çalıştırılıp kapatılabilir. SET butonuna basıldığında, o anki
araç hızı, istenilen hız olarak ayarlanır ve araç o hızda gider. Daha sonra kol
+ ve – yönlerde hareket ettirilerek hız değiştirilebilir.
Önde giden
araç algılandığında, bu, gösterge panelinde gösterilir.
Öndeki
araçla mesafenin ayarlanması, ACC kolundaki “DISTANCE” butonuyla + ve – yönde
hareket ettirilerek ayarlanır. Mesafe, sürüş hızına uygun olarak ACC sistemi
tarafından ayarlanır. Öndeki araçla aradaki mesafe sürüş hızına bağlı olarak
azaltılıp arttırılabilir. Örneğin sıkışık dur kalk trafikte mesafe kısa
tutulabilirken, şehirler arası yüksek hız sürüşlerde iki araç arasındaki mesafe
fazlalaştırılır.
Yüksek hızlarda en yakın takip mesafesi, yasal düzenlemelerle belirlenmiştir ve sistem buna uygun olarak davranır.
Yüksek hızlarda en yakın takip mesafesi, yasal düzenlemelerle belirlenmiştir ve sistem buna uygun olarak davranır.
Öndeki
araç aniden yavaşlar veya durursa, iki araç arasındaki ayarlanmış mesafe
azalırsa ve sürücü frene basmazsa, bu durumda sesli ve görsel uyarılarla sürücü
uyarılır.
ADAPTİF
HIZ SABİTLEME SİSTEMİ ARIZASI
Aşağıdaki
durumlarda adaptif hız sabitleme sistemi devreden çıkar veya çalışmaz.
*Sistemdeki
arızalar OBD sisteminde arıza hafızasına kaydedilir.
*Fren
pedalına basıldığında sistem devreden çıkar.
*Fren pedalı
müşürü arızalıysa sistem çalışmaz.
*Fren
sisteminde arıza olması durumda çalışmaz.
*ABS, ESP,
ASR sistemlerinde arıza olduğunda sistem çalışmaz.
*El freni
veya elektromekanik el freni çekildiğinde sistem devre dışı kalır, sonra tekrar
çalışır.
*Sürüş
sırasında vites boşa (N) alınırsa sistem çalışmayı durdurur, daha sonra tekrar
çalışır.
*En düşük
ve en yüksek hız aralığının dışına çıkılmışsa, sistem devreden çıkar.
*Radar
sensörleri düzgün çalışmıyorsa, örneğin aşırı yağış vb. sebeplerle, sistem
geçici olarak devreden çıkabilir.
Devam eden konu (Bkz: Adaptif Hız Sabitleme Sisteminin Çalışma Prensibi)
Devam eden konu (Bkz: Adaptif Hız Sabitleme Sisteminin Çalışma Prensibi)
Yorumlar
Yorum Gönder