Adaptif Hız Sabitleme Sisteminin Çalışma Prensibi (ACC Çalışma Prensibi)


Adaptif hız sabitleme sisteminin temelinde RADAR tekniği vardır. “Radar” kelimesinin açılımı; Radyo Detecting and Ranging” teriminin baş harfleridir, radyo sinyaliyle konum ve mesafe belirleme anlamına gelir. Aracın ön kısmından elektromanyetik radyo sinyalleri gönderilir ve bu sinyallerin öndeki araçtan yansıyarak geri gelmesi izlenir. Araçta bunun için bir radyo sinyali göndericisi bir de yansıyan sinyallerin alınması için alıcı bulunur. Geri dönen radyo sinyaline yansıma sinyali denir. Sinyalin gönderilmesiyle, yansıyıp geri gelmesi arasında bir zaman geçer, geçen bu zaman aradaki mesafeye bağlıdır. Sinyalim yansıma süresinden, aradaki uzaklık (mesafe) hesaplanır.
FMCW biçiminde radyo sinyalleri kullanılır. Frekans değişimleri (modülasyon) bir milisaniyede 200 Megahertz’dir. Gönderilen ve alınan sinyal arasındaki frekans farkı, aradaki mesafeye bağlıdır. Yine gönderilen ve alınan sinyal arasında geçen süre de aradaki mesafeye bağlıdır. Mesafe ne kadar uzun olursa, gönderilen ve alınan sinyal arasındaki zaman ve frekans farkı o kadar büyük olur.
 
Öndeki Aracın Hızının Belirlenmesi
Önde ilerleyen aracın hızı, “Doppler Etkisi” denen fiziksel etki kullanılarak hesaplanır. Gönderilen sinyal yansır ve alıcı tarafından algılanır, yansımanın gerçekleştiği cismin duruyor veya hareket halinde olması, önemli bir fark yaratır. Arkadaki (takip eden) araçtaki verici ile öndeki cisim (öndeki araç) arasındaki mesafe kısalırsa, yansıyıp dönen sinyalin frekansı büyür; mesafe artarsa yansıyan sinyalin frekansı küçülür. Bu frekans değişimi, ECU tarafından değerlendirilerek öndeki aracın hızı hesaplanır.

Öndeki Aracın Konumunun Belirlenmesi
Öndeki aracın, arkadaki araca göre  tam olarak hangi pozisyonda olduğu belirlenmelidir, örneğin tam önde, çapraz sağ ön veya çapraz sol ön olabilir. Bunun için 3 farklı açıda radyo sinyali gönderilir. Yansıyan sinyallerin sinyal güçleri (genlik oranları), öndeki aracın açısal konumunun tespit edilmesini sağlar.  Aracın ön kısmındaki vericiden radar sinyalleri giderek genişleyerek ve zayıflayarak ilerler, topuz şeklindedir. Öndeki araç uzaklaştıkça, sinyal kuvveti hem dikey hem de yatay olarak azalır.
 
Önde Birden Çok Araç Bulunduğunda Öncelikli Aracın Belirlenmesi
Gerçek trafik şartlarında araçlarında önünde genellikle birden çok araç bulunur, yani takip edilen aracın konumuna başka araçlar girebilir, bu durumda adaptif hız sabitleme sistemi hangi aracı takip etmesi gerektiğine karar vermek zorundadır. Sistem kendi aracının hangi açıda, hangi şeritte gittiğini belirlemeli ve devam eden yolda kurgusal olarak hangi şeritte bulunacağını varsaymalıdır, buna göre hangi aracı takip etmesi gerektiğine karar vermelidir. Bir çok sensörden gelen sinyaller ACC ECU tarafından değerlendirilir ve yorum yapılır; örneğin direksiyon açısı sensörü, tekerlek hız sensörlerinden gelen sinyaller değerlendirmeye alınır.  Böylece yolun gelecek olan kısmı, yani virajın devam eden akışı kurgusal olarak tanımlanır ve buna göre takip edilecek araç belirlenir. En yakındaki ve kurgusal olarak devam eden şeridin içindeki araç, takip edilmesi gereken araç olarak seçilir.  Baze sert viraj dönüşlerinde veya keskin virajlara giriş ve çıkışlarda, takip edilen araç kaybedilip yandaki araca kilitlenilebilir, bu durumda anlık olarak hızlanmalar yaşanabilir, daha sonra tekrar doğru araç tespit edilir ve devam edilir, bu sistemin çalışması gereği olup bir arıza olarak görülmez.
 
Ana konu (Bkz: Adaptif Hız Sabiteme Sistemi)

Yorumlar