Bmw yüksek
performanslı araç serileri “M”
kısaltmasını eklemektedir. M serisi araçların motorları ise “S”
kısaltmasıyla başlar.
Yüksek
basınçlı emme eksantrik miline takılan vanos sistemi ilk kez S50B30 motorda
kullanılmıştır. Bu motor, 1992-1995 BMW
M3 serisinde (E36) bulunmaktadır.
S50B30
motorun teknik özellikleri:
*Sıralı 6
silindir motor.
*86mm
silindir çapı x 86mm strok (kare motor).
*Üstten çift
eksantrikli (DOHC) motor. Silindir başına 4 supap (toplam 24 supap (24V))
*Motor
devri red line: 7200 dev/dk
*282 HP
güç, 190Nm Tork.
*Yükse
basınçlı sınırsız değişken tekli vanos sistemi.
Hidrolik Devre Şeması
Motor yağ
pompası tarafından emilen yağ, filtrelerden ve valften geçer yüksek basınç pompasına gönderilir. Yüksek basınç
pompası yağı çek valften geçirerek sisteme gönderir. Yüksek basınç pompasının
yaklaşık 100 bar basınçla bastığı yağ, basınç akümülatörüne (basınç depolayıcısına)
geçer. Sistemdeki fazla kalan yağ geri dönüş hattından kartere döner, bu sırada
bir filtre ve basınç sınırlama valfinden geçer. Basınç sınırlama valfi
sistemdeki yağ basıncını 100 bar olacak şekilde sınırlar.
Pompanın bastığı yağ, selenoid valflerden geçerek vanos dişlisinin içindeki vanos kontrol pistonuna ulaşır. Soldaki selenoid valf çalıştırıldığı anda, Vanos kontrol pistonu sola (dışarı) hareket eder ve 100 barlık yağ basıncını vanos pistonunun diğer bölmesine (odasına) bağlar. Bu andan itibaren, aynı basınçta yağ, kontrol pistonunun her iki tarafına da etki etmektedir, piston sadece her iki yüzeyi arasındaki yüzey alanı farkı sayesinde hareket eder (çünkü uygulanan basınç eşittir (F=PxA)). Pistonun küçük yüzey alanına sahip olan tarafındaki yağ, yüksek basınç hattına geri dönüş yapar. Belirli bir piston pozisyonunun sağlanması, soldaki selenoid valfin kapatılmasıyla gerçekleşir. Pistonu geri çekmek için, ikinci (sağdaki) selenoid valf açılır, böylece basınçlı yağ karetere akarak serbest bırakılır.
Pompanın bastığı yağ, selenoid valflerden geçerek vanos dişlisinin içindeki vanos kontrol pistonuna ulaşır. Soldaki selenoid valf çalıştırıldığı anda, Vanos kontrol pistonu sola (dışarı) hareket eder ve 100 barlık yağ basıncını vanos pistonunun diğer bölmesine (odasına) bağlar. Bu andan itibaren, aynı basınçta yağ, kontrol pistonunun her iki tarafına da etki etmektedir, piston sadece her iki yüzeyi arasındaki yüzey alanı farkı sayesinde hareket eder (çünkü uygulanan basınç eşittir (F=PxA)). Pistonun küçük yüzey alanına sahip olan tarafındaki yağ, yüksek basınç hattına geri dönüş yapar. Belirli bir piston pozisyonunun sağlanması, soldaki selenoid valfin kapatılmasıyla gerçekleşir. Pistonu geri çekmek için, ikinci (sağdaki) selenoid valf açılır, böylece basınçlı yağ karetere akarak serbest bırakılır.
Sınırsız Değişken Yüksek Basınçlı
Vanos Sisteminin Yapısı ve Çalışması
Yüksek
basınçlı sınırsız değişken vanos sisteminin görevi, önceki nesil vanos
sistemlerininkiyle aynıdır. Düşük güç talep edildiğinde, yakıt tüketimi ve düşük egzoz emisyonu öncelik
kazanır. İlk çalıştırmada katalitik konvertörün hızlı bir şekilde ısıtılması ve
pürüzsüz bir rölanti devri sağlanır.
Çek Valf
Yüksek
basınç pompası, hareketini egzoz eksantrik milinden alır ve yaklaşık 100
bar’lık yağ basıncını oluşturur, yapı olarak radyal pistonlu pompa türündedir.
Yüksek basınç pompasının alt kısmındaki çek valf, kontrol pistonundaki odacık tam dolu
olmadığında, yüksek basınç odasına yağın geri akışını engeller. Çek valf
arızalandığında yüksek basıncın sebep olduğu titreşimlere ve pompanın çalışma
kayıplarına sebep olur.
Besleme Valfi
Besleme
valfi, motor yağının tüm basınç değeri aralığında, yağ beslemesini ve yağ
besleme basıncını sabit tutar. Motor yağ filtresinden gelen yağ soket kısmından
girerek filtreden geçer. Valf içindeki filtre, besleme valfini, yüksek basınç
pompasını ve vanos ünitesini, yağdaki 80 mikrondan büyük parçacıklardan korur.
Valfin soldaki soket kısmı silindir kapağına, sağdaki kısmıysa vanos ünitesine
bağlıdır.
Valfteki
piston, vanos ünitesiyle temas halindedir. Sadece küçük bir miktar yağ
gerektiğinde, valf ve yüksek basınç pompası arasındaki yağ basıncı artar,
böylece kayıcı parça sıkıştırma yayına karşı koyarak sol tarafa gitmeye
zorlanır, böylece piston ve kayıcı parça arasındaki boşluk azalır. Bu durumda
sadece küçük bir miktar yağ besleme valfinin içinden geçebilir. Atmosfer
basıncı için açılmış olan delik, kayıcı parçanın hareketinden basıncı eşitlemek
için gereklidir.
Basınç Sınırlama Valfi
Basınç
sınırlama valfi, sistemdeki yağ basıncının yaklaşık 100 bar’da kalmasını
sağlar. Yağ basıncı 100 bar’ı aştığında fazlalık yağ motorun yağ karterine geri
gönderilir.
Yağ
basıncı, sızdırmazlık plakası ve konisine etki eder. Eğer yağ basıncı,
sızdırmazlık konisinin açılma basıncını aşarsa, sızdırmazlık konisi (konik
piston) sağa doğru yay kuvvetine karşı hareket eder. Bu durumda konik pistonla
sızdırmazlık plakası arasında bir boşluk oluşur ve basınçlı yağ bu kanaldan
akarak valften çıkış yapar ve kartere akar. Valfin açılma basıncı üretim
aşamasında basınç ayar pistonuyla belirlenmiştir ve bir tespit somunuyla
sabitlenmiştir.
Ana konu (Bkz: Değişken Supap Zamanlaması)
Yorumlar
Yorum Gönder