1998 yılı
E38 Bmw 7 serisi V8 motorda sınırsız değişken vanos sistemi uygulanmaya
başlanmıştır, bu teknik güncellemeyle M62 motor koduna “TU” eklenerek M62TU
haline gelmiştir. M62TU bir V motor olduğundan (V şeklinde iki motor bloğu
olduğundan), sistemde iki adet emme eksantrik mili vardır, iki ayrı vanos
modülü vardır. Eksantrik (supap) zamanlaması krank açısı cinsinden 30 derecelik
bir aralıkta sınırsız değer alarak değiştirilebilmektedir.
Eksantrik
milinin iki konum arasında ayarlanması değil de, iki konum arasında sınırsız
konumda olabilmesi için, yani sınırsız değişken supap zamanlaması için, bu yeni
nesil vanos sisteminde bazı iyileştirilmeler yapılmıştır. Vanos pistonu,
eksantrik dişlisinin içine yerleştirilmiştir. ECU, istenen açı sağlandığında
yağ basıncını selenoid valf vasıtasıyla sabit tutarak hedeflenen supap
zamanlamasının gerçekleşmesini sağlamaktadır.
Sınırsız Değişken Vanos Hidrolik Devre
Şeması
Motorun
yağ pompası yağı karterden emerek sisteme basar. Basınçlı yağ, çek valf ve
filtrelerden geçerek, selenoid valfe ulaşır. Selenoid valfe bir filtre daha
entegre edilmiştir. Selenoid valf, elektronik olarak çalışan 4 yollu 3 konumlu
bir yön kontrol valfidir. Selenoid valf, yağın akış yönünü vanos pistonunun iki
yanından (iki odasından) birine yönlendirmek için kullanılır. Eksantrik milinin
pozisyonu, vanos helisel dişlisiyle ayarlanır.
Vanos
sistemi, eksantrik mili zamanlamasını belirli açısal değer aralığında, sonsuz
çeşitlilikte ayarlayabilir, yani eksantrik (supap) zamanlaması değişiminin
açısal olarak sınırları vardır. Vanos ayarı sınırının belirlenebilmesi için,
vanos ünitesinde 3 adet pim vardır. Eksantrik zamanlamasının sınırına
gelindiğinde, bu pimler pozisyon pistonuna temas ederler (bu pimlere temas
pimleri de denir). Bir ohmmetre kullanılarak, bu pozisyon güvenli bir şekilde
belirlenebilir, direnç ölçümü pin ile şasi arasında yapılır. Sistemdeki çek
valf, vanos sisteminde yağ boşluğu olmasını engeller, böylece motor
çalıştırıldığında vanos ünitesinin ses yapması önlenir.
Tam
ortadaki ters dişli bir montaj cıvatası, vanos ünitesini eksantrik miline
bağlar.
Bir acil
durumda selenoid valflerin enerjisini kesilir, eksantrik mili rötar
pozisyonunda kalır.
Üst konu (Bkz: Bmw Vanos Sistemi)
Ana konu (Bkz: Değişken Supap Zamanlaması)
Üst konu (Bkz: Bmw Vanos Sistemi)
Ana konu (Bkz: Değişken Supap Zamanlaması)
Yorumlar
Yorum Gönder