Sınırsız Değişken Vanos Sisteminin Yapısı ve Çalışması - Bmw Tekli Vanos

Değişken konumlu (ayarlı) vanos, iki konumlu vanos sisteminin iyileştirilmiş versiyonudur. Bu, emme eksantrik mili zamanlamasının tam değişken olarak ayarlanabildiği ilk vanos sistemidir. Sadece emme eksantrik milinin zamanlaması ayarlanır (Infinitely Variable Inlet Vanos). Değişken konumlu vanos sisteminde, ECU kumandasında eksantrik zamanlaması sonsuz değer aralığında (açısal olarak) ayarlanabilmektedir. İlk kez M62TU motorda kullanılmıştır.
1998 yılı E38 Bmw 7 serisi V8 motorda sınırsız değişken vanos sistemi uygulanmaya başlanmıştır, bu teknik güncellemeyle M62 motor koduna “TU” eklenerek M62TU haline gelmiştir. M62TU bir V motor olduğundan (V şeklinde iki motor bloğu olduğundan), sistemde iki adet emme eksantrik mili vardır, iki ayrı vanos modülü vardır. Eksantrik (supap) zamanlaması krank açısı cinsinden 30 derecelik bir aralıkta sınırsız değer alarak değiştirilebilmektedir.
Eksantrik milinin iki konum arasında ayarlanması değil de, iki konum arasında sınırsız konumda olabilmesi için, yani sınırsız değişken supap zamanlaması için, bu yeni nesil vanos sisteminde bazı iyileştirilmeler yapılmıştır. Vanos pistonu, eksantrik dişlisinin içine yerleştirilmiştir. ECU, istenen açı sağlandığında yağ basıncını selenoid valf vasıtasıyla sabit tutarak hedeflenen supap zamanlamasının gerçekleşmesini sağlamaktadır.
 
Sınırsız Değişken Vanos Hidrolik Devre Şeması
Motorun yağ pompası yağı karterden emerek sisteme basar. Basınçlı yağ, çek valf ve filtrelerden geçerek, selenoid valfe ulaşır. Selenoid valfe bir filtre daha entegre edilmiştir. Selenoid valf, elektronik olarak çalışan 4 yollu 3 konumlu bir yön kontrol valfidir. Selenoid valf, yağın akış yönünü vanos pistonunun iki yanından (iki odasından) birine yönlendirmek için kullanılır. Eksantrik milinin pozisyonu, vanos helisel dişlisiyle ayarlanır.
Vanos sistemi, eksantrik mili zamanlamasını belirli açısal değer aralığında, sonsuz çeşitlilikte ayarlayabilir, yani eksantrik (supap) zamanlaması değişiminin açısal olarak sınırları vardır. Vanos ayarı sınırının belirlenebilmesi için, vanos ünitesinde 3 adet pim vardır. Eksantrik zamanlamasının sınırına gelindiğinde, bu pimler pozisyon pistonuna temas ederler (bu pimlere temas pimleri de denir). Bir ohmmetre kullanılarak, bu pozisyon güvenli bir şekilde belirlenebilir, direnç ölçümü pin ile şasi arasında yapılır. Sistemdeki çek valf, vanos sisteminde yağ boşluğu olmasını engeller, böylece motor çalıştırıldığında vanos ünitesinin ses yapması önlenir.
 
Tam ortadaki ters dişli bir montaj cıvatası, vanos ünitesini eksantrik miline bağlar.
Bir acil durumda selenoid valflerin enerjisini kesilir, eksantrik mili rötar pozisyonunda kalır.
Üst konu (Bkz: Bmw Vanos Sistemi)
Ana konu (Bkz: Değişken Supap Zamanlaması)

Yorumlar