İki Konumlu Vanos İlk Bmw Vanos Sisteminin Yapısı ve Çalışması

Bmw’de ilk kullanılan vanos türü, iki konumlu vanos’tur (two setting inlet vanos), 1992 yılında Bmw M50TU motorda kullanılmıştır. Adından da anlaşılacağı üzere, emme eksantrik mili sadece iki konumda ayarlanabilir. Kam milinin göreceli konumu, iki farklı sabit açı arasında değişir. Daha gelişmiş rölanti, daha düşük egzoz emisyonları ve daha düşük yakıt tüketimi amacıyla geliştirilmiştir. Kam (eksantrik) milinin göreceli (açısal) konumu, vanos dişlisiyle ayarlanır.
İki konumlu vanos sisteminde, eksantrik milinin iki farklı konumu vardır; avans konumu veya rötar konumu. ECU, eksantrik milinin iki farklı konumunu, hafızasındaki iki farklı haritaya göre ayarlar. Bunu yaparken, motor suyu sıcaklığı, motor yükü ve motor devir hızı gibi parametreleri esas alır.

İki konumlu Vanos’un kullanıldığı motorlar:
M50TU motor 2.0 litre
M52 Motor: 1994 yılında (2 litre) 6 silindirli motor.
M54 Motor: 2000 yılında (2,2 litre) 6 silindirli motor. E39 LCI 520i (2000-2003), E60 520i (2003-2005), E46 LCI 320i (2000-2006)
2006 yılından sonra 320i ve 520i motorlarda 6 silindir yerine  4 silindirli motorlar kullanılmaya başlanmıştır.
N46 Motor (2004): Çok noktadan enjeksiyonlu 2.0 litre atmosferik motor.
N43 Motor (2007): Direkt benzin enjeksiyonlu atmosferik motor.
N20 Motor: 2.0 litre turbo beslemeli direkt enjeksiyonlu benzinli motor. (Bmw F30 320i)
N13: 1.6 litre turbo beslemeli direkt enjeksiyonlu benzinli motor. (Efficient Dynamics)
BMW 320i’de (E36) ve BMW 520i’de (E34) 6 silindirli 2.0 litre M50 motorda bu sistem kullanılmıştır.
M50TU motorun teknik özellikleri:
*İlk vanos sistemi.
*Atmosferik motor.
*Alüminyum emme manifoldu.
*Bosch Jetronic yakıt sistemi.
*Dökme demir motor bloğu.
*80 mm silindir çapı x 66 mm strok.
*DOHC motor (üstten çift eksantrikli)
*Krank eksantrik bağlantısı zincirli (triger kayışı yerine).
*“M50TU” ifadesinin anlamı: M: motor ailesi
* “M50TU” ifadesinin anlamı:  5: 5 silindirli
* “M50TU” ifadesinin anlamı: 0: versiyon
* “M50TU” ifadesinin anlamı: TU: technical update: teknik güncelleme

Eksantrik milinin konum ayarı yapıldığı esnada, ateşleme ve enjeksiyon zamanlaması ayarı da yapılır. Sonuç olarak eksantrik mili ayarlaması, sürücü tarafından hissedilmez. Aynı motor devrinde ard arda tekrarlanan vanos ayarlamasını engellemek için, VANOS belirli bir motor devrinde aktif edilir (eksantrik miline rötar verilir), ve daha sonra tekrar avans konumuna geçilmesi için daha farklı bir motor devrine  gelmesi, örneğin 100 devir daha düşük motor devrine gelmesi gerekir. Böylece aynı motor devrinde sürekli değişen (salınım yapan) eksantrik ayarının önüne geçilmiş olur. 
İki konumlu vanos sisteminde, eksantrik mili açısının iki farklı konumu (Krank açısı cinsinden):
İki Konumlu Vanos Hidrolik Devre Şeması
Yağ karterinden çekilen yağ, yağ pompasıyla sisteme basılır. Çek valften geçen yağ filtreden geçerek temizlenir. Daha sonra yağ, selenoid valfe giriş yapar, selenoid valf yağın akış yönünü değiştirerek (belirleyerek) vanos pistonuna yönlendirir. Vanos pistonuna gelen yağın akış yönü, vanos pistonunun hareket yönünü (avans veya rötar) belirler. Eksantrik milinin pozisyonu, vanos helisel dişlisi tarafından ayarlanır.
İki Konumlu Vanos Çalışma Prensibi
Eksantrik (kam) milinin ucunda bir helisel dişli vardır. Zincir dişlisinin (zincir çarkının) iç kısmında da bir helisel dişli vardır, eksantrik miline göre göreceli olarak dönebilir. Eksantrik milinin ucundaki helisel dişli ile, zincir dişlisinin içindeki helisel dişliyi birbirine kavraştıran (birbirine bağlayan), iç ve dış yüzeyi helisel olarak işlenmiş bir kontrol bileziği (helisel bilezik) vardır. Bu helisel kontrol bileziği eksenel (doğrusal (ileri-geri)) hareket ettirildiğinde, zincir dişlisi, eksantrik miline göre göreceli olarak hareket eder (göreceli bir dönüş yapar).
Vanos kontrol pistonunun pozisyonu, selenoid valf ile kontrol edilen yağ basıncıyla değiştirilir. Selenoid valf (yağ kontrol valfi), kontrol pistonunu yay kuvvetine karşı yönde hareket edecek şekilde zorlar (hareket ettirir). Yağ kontrol valfinin pozisyonuna bağlı olarak, basınçlı yağ, iki yağ kanalından birine geçer. Selenoid valfin çıkışında iki yağ kanalı vardır, biri avans verir, diğeri rötar verir. Bu iki yağ kanalını birbirine bağlayan (kısa devre yapan) bir tane daha yağ kanalı vardır, her durumda, bu yağ kanalı, rötar basınç odasından veya avans basınç odasından geri akan yağın, silindir kapağındaki yağ odasına geri dolmasını sağlar.

Rötar basınç odasına yağ basıncının gönderilmesine veya avans basınç odasında yağ gönderilmesine bağlı olarak, vanos sistemi eksantrik milinin zamanlamasına (supap zamanlamasına) avans veya rötar verir. Sistemdeki çek valf, vanos sisteminde veya yağ kanallarında boşluk oluşmasını engeller. Vanos sisteminde supap zamanlamasının ayarlanma hızı, motor yağ basıncına, motor yağı sıcaklığına ve motor devrine bağlı olarak değişir.
İki konumlu vanos sistemindeki arızalar şunlar olabilir.
*Eksantrik mili konum bilgisi arızası.
*Çıkış hattı arızası.
*Selenoid valf arızası (şasiye veya artıya kısa devre).
*Selenoid valf hattında kopukluk.
Üst konu (Bkz: Bmw VANOS Sistemi)
Ana konu (Bkz: Değişken Supap Zamanlaması)

Yorumlar