Sınırsız
değişken çift vanos sistemi ilk kez 1998 yılında M52B20TU motorda
kullanılmıştır. Bmw M3 ve 320i serilerinde çift vanoslu motorlar
kullanılmıştır.
Çift
vanoslu motorlar: 2000 yılı M54 6 silindirli atmosferik motor, 2006 yılı N53
motor, 2006 yılı çift turbolu N54 motor, 2009 yılı Twinscroll turbolu N55
motor, 2015 B58 motor, 2002 yılı V8 N62 motor, 2008 yılı N62TU ve N63 motor.
E36 Bmw M3
serisinin S50B32 motorunda çift vanos kullanılmıştır fakat farklı bir vanos
nesli olan “Sonsuz değişken yüksek basınçlı çift VANOS “ a sahiptir. (Farklı
vanos nesillerine sahip ama çift vanos olan motorlar sıralanmıştır).
Çift
Vanos’un avantajları şunlardır:
*Düşük ve
orta motor devirlerinde yüksek motor torku elde edilir.
*İyileştirilmiş
rölanti devri yönetiminde; küçük supap bindirme süresi sayesinde yanma odasında
daha az miktarda egzoz gazı kalıntısı kalır.
*Orta
motor yükünde, motordan ortalama bir güç çekildiğinde, supap bindirme süresinin
ayarlanması sayesinde, motorda dahili egr meydana gelir ve azot oksitler (NOx)
azaltılır.
*Katalitik
konvertör daha hızlı şekilde ısıtılır ve soğuk çalıştırmada çiğ yakıt emisyonu
azaltılır.
*Yakıt
tüketimi azaltılır.
Çift vanos
sisteminde Bmw iki farklı vanos ünitesi
kullanılmıştır: Pistonlu-Helisel Dişli Tip ve Kanatçıklı Tip
ÇİFT VANOS (PİSTONLU-HELİSEL DİŞLİ TİP
VANOS ÜNİTESİ)
Çift Vanos Nasıl Çalışır?
Motor
çalıştırıldığında, emme eksantrik mili tam rötar pozisyonundadır. Egzoz
eksantrik mili ise avans pozisyonundadır çünkü selenoid valfi yay kuvvetiyle
yüklüdür. Selenoid valflerin elektrikleri kesildiğinde, yağ basıncı sayesinde
eksantrik milleri sınır pozisyonlarında
kalırlar.
Emme ve egzoz eksantrik milindeki vanos üniteleri çok benzer yapıdadır. Egzoz tarafındaki (solda) selenoid valf, egzoz eksantrik milinin zamanlamasını ayarlar.
Motor
çalıştıktan 2-5 saniye sonra ya da 50 devir sonra, ECU, eksantrik millerinin
tam pozisyonlarını eksantrik mili konum sensörlerinden gelen sinyaller
sayesinde belirler.
Krank mili
konum sensöründen gelen motor devri bilgisi ve motor yükü bilgisine göre ECU,
emme ve egzoz eksantrik millerinin zamanlamalarını beliler. Eksantrik (supap)
zamanlamasının belirlenmesinde emilen havanın sıcaklığı ve motor suyu sıcaklığı
bilgisi de hesaba katılır.
Bir arıza
(acil) durumda, vanos selenoid valflerinin elektriği kesilir. Emme eksantrik
mili rötar pozisyonuna, egzoz eksantrik mili avans pozisyonuna geçer.
Çift Vanos Hidrolik Devre Şeması
Yağ
karterinden emilen yağ, pompa tarafından bir çek valften ve filtreden
geçirildikten sonra selenoid valflere gönderilir. Çift vanos olduğundan, emme
ve egzoz eksantrik millerindeki vanos ünitelerine bağlı iki ayrı selenoid valf
bulunur. ECU kumandasında çalışan selenoid valf, vanos kontrol pistonunun hangi
tarafına (odasına) yağ gönderileceğini belirler, yağın akış yönünü değiştirir.
Vanos kontrol pistonlarından birinin yapısında (egzoza ait olanda) yay bulunur,
bu yay sayesinde vanos ünitesi basınçsızken, motor çalıştırıldığında eksantrik
mili rötar pozisyonunda tutulur. Eksantrik milinin pozisyonu, vanos
ünitesindeki helisel dişli sayesinde ayarlanır.
ÇİFT VANOS (KANATÇIKLI TİP VANOS
ÜNİTESİ)
N42 motor,
vanos kullanılan ilk 4 silindirli motordur. Bmw N42 motorla birlikte çift vanos
sisteminde yeni bir tasarıma geçmiştir. Vanos ünitesi kanatçıklı tip olan yeni
vanos sisteminde, helisel dişli ve kontrol pistonu ortadan kalkmıştır.
Kanatçıklı tip vanos sistem, daha kompakt bir yapıdadır ve basitçe sökülüp
takılabilmektedir. Krank açısı cinsinden 60 derecelik açısal ayarlama 300
milisaniye içinde gerçekleştirilebilmektedir. Bmw’nin bu yeni nesil değişken
supap zamanlama sistemi (vanos), Toyota’nın VVT-i sistemine çok benzemektedir.
Kanatçıklı
tip vanos sisteminin kullanıldığı Bmw serileri/motorları:
*2009 –
2012 yılları bmw 130i (E87)
*2004-2008
yılları bmw 330i (E90)
*2008-2011
yılları bmw Z4Sdrive30i (E89)
*2014 yılı
Bmw X1 B46 motor 4 silindir, 2 litre , Twinscroll turbo, direkt benzin
enjeksiyonu, çift vanos + valvetronic
*N63 V8
motor
Çift Vanos Hidrolik Devre Şeması
Motor yağ
pompası tarafından emilen ve basınçlı olarak gönderilen yağ, filtreler ve çek
valflerden geçtikten sonra iki ayrı selenoid valfe (yağ kontrol valfine)
gönderilir. Selenoid valfler, basınçlı yağın akış yönünü belileyerek vanos
ünitesine gönderir. Vanos ünitesinin yapısında iki basınç odası bulunur; “rötar
odası” ve “avans odası”. Selenoid valfin yağın akış yönünü belirlemesiyle, yağ
akışı ya rötar odasına ya da avans odasına dolarak, dişli ve eksantrik mili
arasındaki göreceli hareketin meydana gelmesini sağlar. Her bir eksantrik
milinin ucunda bulunan vanos ünitesi (aslında teknik olarak bir hidrolik motor
gibi çalışır), eksantrik (kam) millerinin zamanlamasını (pozisyonunu) ayarlar.
Eksantrik
(kam) milleri ile yatakları arasında iki adet sızdırmazlık contası, yağ
akışının güvenle gerçekleşmesini sağlar.
Vanos
kontrol valfleri (selenoid valfler) silindir
kapağına monte edilmiştir.
Çift Vanos Sistemi Yapısı ve Çalışması
Yanda
vanos ünitesinin (dişlisinin) görünüşü bulunmaktadır. EIN IN ifadesi net
şekilde görülmektedir. Emme ve egzoz eksantrik millerindeki VANOS üniteleri
farklıdır, bu farklılığın ayırt edilebilmesi için markalama yapılmıştır. Egzoz
eksantrik milindeki vanos ünitesinde AUS OUT markalaması vardır.
Farklı
motorlarda çeşitli vanos sistemleri kullanılmaktadır. Görünüşleri benzer
olabilmektedir, ayırt edebilmek amacıyla mutlaka parça numaraları kontrol
edilmelidir. Yanlış ünite takılması motor hasarlarına sebep olabilir.
Kanatçıklı
Vanos ünitesinin temelde en büyük avantajı, eksantrik mili zamanlamasının
kolayca ayarlanabilmesidir. Vanos ünitesindeki yaylı kilit pimi, ünitedeki yağ
basıncı yok olduğunda kilitlenir. Sisteme basınç uygulandığında kilit açılır ve
göreceli olarak hareket başlar. Eksantrik mili ve silindir kapağı arasındaki
sızdırmazlık keçeleri, yağ kaçağını engeller.
Vanos sisteminin,
bekleme pozisyonundan, ayar pozisyonuna geçmesi için, yağ kanalından geçen
basınçlı yağ, avans odasına dolar. Yağ basıncı, yaylı kilit pimine etki eder ve
yay kuvvetine karşı koyarak, rotorun serbest kalmasını sağlar, rotor eksantrik
miline bağlıdır. Rotorun serbest kalıp yağ basıncıyla hareket etmesiyle,
eksantrik zamanlaması değiştirilmiş olur. Avans odasına basınçlı yağ
uygulanırken, rötar odasındaki yağın tahliye edilmesi gerekir, aksi halde
kanatçıklar ve rotor hareket edemez. Rötar odasındaki yağ, yağ kanallarından
geçerek silindir kapağına akar.
Çift Vanos Ünitesi (Bmw N52 Motor)
Şekildeki
vanos ünitesinden de görüleceği üzere, N52 motorda kullanılan vanos ünitesi,
N42 motordan farklıdır. İşlevi-görevi tamamen aynıdır fakat bazı bileşenler
çıkarılmış ve ünite optimize edilmiştir. Önceki bağımsız kanatçıklar yerine tek
bir rotora bağlı kanatçıklar gelmiştir, buna salınım yapan rotor da
denmektedir. Eski tipteki (N42) burulma yayı yerine, N52 motordaki ünitenin
arkasında plastik kapakla korunan helezon yay gelmiştir.
Emme ve
egzoz eksantrik milindeki vanos ünitelerinin açısal ayarlama aralıkları
farklıdır. Bu iki ünite takılırken karıştırılmamalıdır. Yanlış takılan vanos
üniteleri, supapların yanlış zamanda açılıp kapanmasına sebep olur, bu durumda
pistonlar supaplara çarpabilir ve ciddi motor hasarları oluşabilir. Üniteler
takılırken parça numaraları kontrol edilerek doğru ünite olduğundan emin
olunmalıdır. Ünitelerin üzerindeki AUS EX egzoz eksantrik miline takılır; EIN
IN Emme eksantrik miline takılır.
Çift Vanos Ünitesi (Bmw N62-N73 Motor)
Yorumlar
Yorum Gönder