Vites
kutusunda hareket aktarımı iki dişli ile gerçekleşir. Bu dişli çifti farklı
çaplardadır ve biri döndüren (tahrik) dişli; diğeri döndürülen dişlidir.
Farklı iki
milde karşılıklı olarak çalışan iki dişliden biri (normalde) serbest konumdadır
(mile yataklı) ve hemen yanında, onu mile kilitleyen bir senkromeç bulunur. Bu
dişlinin karşısındaki dişli ise, üzerinde bulunduğu mil ile tek parça
halindedir ve her zaman mille beraber döner, bunu için bir senkromeçe gerek yoktur.
Birbirine
karşılıklı ve daimi olarak kavraşmış bulunun tüm dişliler, her zaman birlikte
dönerler. Fakat sadece senkromeç tarafından kilitlenen dişli üzerinden hareket
aktarımı olur. Dişlilerin dönüş hızları; diğer dişlilerden ve üzerlerinde döndükleri milin dönüş hızından farklıdır.
Senkromeç
bir bütün olarak, her zaman, üzerinde bulunduğu mil ile aynı hızda döner, bu
hiçbir zaman değişmez. Çünkü senkromeç göbeği, üzerinde bulunduğu mile frezeli
olarak geçmiş durumdadır. Burada hızı
eşitlenen iki parça; vites dişlisiyle, senkromeç (manşon) dişlisidir. Çünkü
farklı hızlarda dönen iki dişli birbirine geçemez (geçse bile kırılabilir).
Senkromeç,
mil üzerinde serbestçe dönen ve üzerinden kuvvet aktarımı olmayan dişlinin
dönüş hızını, yine aynı dişlinin üzerinde döndüğü milin dönüş hızını birbirine
eşitler, buna senkronizasyon (hız eşitlenmesi) denir. Daha sonra vites
dişlisindeki kurt dişliler ile, senkromeç manşonunun içindeki dişler birbirine
kilitlenir-geçer.
Bu durumda
mekanik tasarıma göre;
Dişliden
--> senkromeçe --> mile
Veya
Milden
--> Senkromeçe --> Dişliye
olacak
şekilde tork aktarımı gerekleştirilir.
Farklı
hızlarda karşılıklı olarak dönen iki dişli üzerinden tork aktarımının
sağlanması için, yani o dişli çiftinin vitesine takılması için, o iki dişliden
birinde bulunan senkromeçin, dişli ile mili birbirine bağlaması gerekir (yani
senkromeçin kilitlenmesi gerekir). Sonuç olarak mil ile beraber dönen senkromeç
ile, dişli hızları eşitlendiğinde, kayıcı manşon hareket ederek, vites
dişlisine kilitlenir ve vites konunu oluşur, bu durumda tork aktarımı başlar.
Vites
boştayken şanzımandaki tüm senkromeçler boşta- ortada (nötr) konumdadır. Vites
değişimi sırasında, vites kolunun hareketi, çelik halatlar veya itme çubukları
aracılığıyla, vites değiştirme mekanizmasına iletilir. Değiştirme mekanizması
bu hareketi senkromeçi çevreleyen manşona aktarır ve manşon, seçilen vites
dişlisine doğru hareket eder. Manşonun bu hareketiyle, senkromeç bileziği ve 3
adet kilit pimi de hareket eder ve vites dişlisindeki sürtünme koniğine baskı
uygular. Bu sırada oluşan sürtünmeyle, senkromeç ve vites dişlisinin hızı
eşitlenir.
Vitese
geçiş (kavraşma) sonucu, senkromeç ve vites dişlisi aynı hıza ulaşmış yani
senkronize olmuştur. Bu aşamada, manşonun iç kısmındaki dişler (diş tepesi),
vites dişlisinde bulunan kurt dişlilerinin arasına geçmiştir ve senkromeç –
vites dişlisi- çıkış mili birbirlerine bağlanmıştır. Vites değiştirme işlemi
gerçekleşmiştir.
Ana konu (Bkz: Senkromeç Nedir? Arızaları Nelerdir?)
Senkromecin bozuk olmasi motora bir zarari olurmu
YanıtlaSil