Turbo Konum (Pozisyon) Sensörü - Değişken Kanatçık (VGT) Konum Sensörü

Değişken kanatçıklı (geometrili)  (VGT) turbo şarj sistemlerinde, turbonun motora bastığı temiz hava basıncı, değişken kanatçıkların açısının değiştirilmesiyle ayarlanır. Turbonun kanatçık açısının değiştirilmesinde iki temel yöntem vardır: elektronik olarak (elektrik motoruyla) kumanda veya elektropnömatik (diyaframlı vakum tüpüyle) kumanda. Eğer turbo kanatçıkları, elektrik motoruyla kumanda ediliyorsa, bu modülün içerisinde zaten bir “kanatçık konum sensörü” mevcuttur. (Bkz: Değişken Kanatçıklı (VGT) Turbo)


Eğer turbo kanatçıklarının açısı, diyaframlı basınç tüpüyle kumanda ediliyorsa, bu durumda “bazı modellerde”  diyaframlı basınç tüpü üzerine bir “kanatçık konum sensörü” yerleştirilmiştir.
Turbo kanatçık pozisyonunun sensör tarafından algılanmasıyla, kanatçıkların açısı (konumu) tam olarak ECU tarafından tespit edilir. Diyaframlı vakum tüpü, selenoid valf ile kumanda edilen vakum miktarı ile çalıştırılır, böylece kanatçık açısı ayarlanır.
Eğer turbo kanatçık açısı elektrik motoruyla değiştiriliyorsa, turbo konum sensörü bu elektrik motoru modülünün içinde bulunur.
Bu sensörün sinyali şu işler için kullanılır:
*Motorun ihtiyacı olan turbo şarj basıncı miktarının en hassas şekilde ayarlanabilmesi sağlanır.
*Performans artar, yakıt tüketimi azalır.
*Egzoz emisyonları azalır.


Kanatçık Konum Sensörü Arıza Belirtileri ve Arıza Durumu:
*Yedek bir değer yoktur. Sistem arıza modunda çalışmaya devam eder.
*Turbo basıncı azalır, enjeksiyon miktarı azaltılır.
*Motor gücü sınırlandırılır.
ECU, sensörden gelen sinyalleri belirli bir mantıksal sınamadan geçirir, sinyal değeri anormal bir değer aldığında bunu bir arıza olarak yorumlar.
Sensörün Arıza Sebepleri
*Bağlantı kablo hattında veya soketinde; kopma, gevşeme, oksidasyon, kısa devre, şasiye kaçak, kir-yağ olması.
*Sensörün arızalı olması.
Arızanın teşhisi ve çözümü içim diyagnostik tekniği adımları uygulanır.
Ana konu (Bkz: Turbo Şarj)

Yorumlar