P2138 Arıza Kodu Gaz Pedalı Konum Sensörü A ve B Sensör Sinyalleri Arasında Uyumsuzluk (Korelasyon Hatası)
Öncelikle Gaz
pedalı konum sensörünün yapısı ve çalışmasıyla ilgili 1. Bölüm okunmalıdır. Gaz
pedalı konum sensörünün iç yapısında 2 adet sensör bulunur. Sensör 1 ve Sensör
2 veya Sensör A – Sensör B. Pedal konum bilgisinin doğruluğundan emin olmak
için ve bir sensörün arıza yapması durumunda, diğer sensörün verilerinin
kullanılabilmesi için bu şekilde iki sensör elemanı konmuştur. Her iki sensörün
pedal pozisyonuna göre üretip ECU’ye gönderdiği sinyaller arasında uyum olmak
zorundadır, eğer sinyaller arasında bir uyumsuzluk varsa, sensörlerden birinin
gönderdiği sinyal değerleri, tanımlı sinyal değerleri aralığının dışındaysa,
ECU bunu bir arıza olarak yorumlar ve P2138 arıza kodunu hafızaya kaydeder.
Gaz pedalı konum sensörü, gaz pedalında bulunur. Fakat bazı eski gaz telli gaz kelebeği kullanılan araçlarda, gaz pedalında bir sensör bulunmaz, konum sensörü gaz kelebeği gövdesinde bulunur, buna bazı firmalar “kelebek konum sensörü”, bazı firmalar gaz pedalı konum sensörü” demektedirler.
P2138 Arızasının Belirtileri
*Motor
arıza lambası yanar.
*Rölanti
devrinde dalgalanma görülür.
*İki sensörden
sadece biri arızalanırsa, motor arıza modunda çalışmaya devam eder, motor gücü
ve devri sınırlandırılır. Araç servise götürülmelidir.
*Her iki
sensör birden arızalanırsa, motor devri rölanti devrine yakın bir değerde
sabitlenir. Elektronik gaz kelebeği varsa, artık gaz kelebeği gaz pedalıyla
kumanda edilemez hale gelmiştir, gaz pedalına tepki verilmez. Araç servise
götürülmelidir. Sistemin
çalışması normale döner ve araç stop edilip tekrar çalıştırılırsa, araç normal
çalışma durumuna geri döner. Arıza tekrarlarsa, tekrar arıza moduna geçer.
P2138 Arızasının Sebepleri
*Kablo-soket
tesisatında kopukluk, kısa devre, temassızlık, şasiye kaçak.
*Sensör 1’e
giden +5volt’luk hatta aşırı direnç oluşması (temassızlık-kopukluk-korozyon-kirlilik)
ve voltaj düşmesi gerçekleşmesi (sensöre 5 voltun tam olarak iletilememesi)
*Sensör 2’ye
giden +5volt’luk hatta aşırı direnç oluşması (temassızlık-kopukluk-korozyon-kirlilik)
ve voltaj düşmesi gerçekleşmesi (sensöre 5 voltun tam olarak iletilememesi)
*Sensör 2’ye
giden eksi şasi hattında aşırı direnç oluşması (temassızlık-kopukluk-korozyon-kirlilik)
ve voltaj düşmesi gerçekleşmesi (sensöre 5 voltun tam olarak iletilememesi)
*Sensör 1’e
giden eksi şasi hattında aşırı direnç oluşması (temassızlık-kopukluk-korozyon-kirlilik)
ve voltaj düşmesi gerçekleşmesi (sensöre 5 voltun tam olarak iletilememesi)
*Gaz
pedalı konum sensörünün arızalı olması
*ECU
arızası (nadiren)
Bu
sensörün arızasında kablo soket bağlantılarındaki temassızlık, korozyon,
kirlilik, soketin gevşemesi-çıkması gibi durumlar yaygın sebep olarak ortaya
çıkmaktadır. Arıza dönem dönem gerçekleşiyor ve süreklilik arz etmiyorsa bu
ihtimal üzerinde durulmalı ve gerekli kontroller yapıldıktan sonra sensörün
değiştirilmesi yoluna gidilmelidir.
Sensör
değiştirilecekse, gaz pedalıyla birlikte bütün olarak değiştirilir.
Arızanın Çözümü ve Kontrolleri
(Bkz: Gaz Pedalı Konum Sensörü Arızasının Kontrolleri ve Çözümü)
Bölüm 1 - 2 - 3 - 4
(Bkz: Gaz Pedalı Konum Sensörü Arızasının Kontrolleri ve Çözümü)
Bölüm 1 - 2 - 3 - 4
Yorumlar
Yorum Gönder