P2138 Arıza Kodu Gaz Pedalı Konum Sensörü A ve B Sensör Sinyalleri Arasında Uyumsuzluk (Korelasyon Hatası)

Öncelikle Gaz pedalı konum sensörünün yapısı ve çalışmasıyla ilgili 1. Bölüm okunmalıdır. Gaz pedalı konum sensörünün iç yapısında 2 adet sensör bulunur. Sensör 1 ve Sensör 2 veya Sensör A – Sensör B. Pedal konum bilgisinin doğruluğundan emin olmak için ve bir sensörün arıza yapması durumunda, diğer sensörün verilerinin kullanılabilmesi için bu şekilde iki sensör elemanı konmuştur. Her iki sensörün pedal pozisyonuna göre üretip ECU’ye gönderdiği sinyaller arasında uyum olmak zorundadır, eğer sinyaller arasında bir uyumsuzluk varsa, sensörlerden birinin gönderdiği sinyal değerleri, tanımlı sinyal değerleri aralığının dışındaysa, ECU bunu bir arıza olarak yorumlar ve P2138 arıza kodunu hafızaya kaydeder.

Gaz pedalı konum sensörü, gaz pedalında bulunur. Fakat bazı eski gaz telli gaz kelebeği kullanılan araçlarda, gaz pedalında bir sensör bulunmaz, konum sensörü gaz kelebeği gövdesinde bulunur, buna bazı firmalar “kelebek konum sensörü”, bazı firmalar gaz pedalı konum sensörü” demektedirler.
 
P2138 Arızasının Belirtileri
*Motor arıza lambası yanar.
*Rölanti devrinde dalgalanma görülür.
*İki sensörden sadece biri arızalanırsa, motor arıza modunda çalışmaya devam eder, motor gücü ve devri sınırlandırılır. Araç servise götürülmelidir.
*Her iki sensör birden arızalanırsa, motor devri rölanti devrine yakın bir değerde sabitlenir. Elektronik gaz kelebeği varsa, artık gaz kelebeği gaz pedalıyla kumanda edilemez hale gelmiştir, gaz pedalına tepki verilmez. Araç servise götürülmelidir. Sistemin çalışması normale döner ve araç stop edilip tekrar çalıştırılırsa, araç normal çalışma durumuna geri döner. Arıza tekrarlarsa, tekrar arıza moduna geçer.



P2138 Arızasının Sebepleri
*Kablo-soket tesisatında kopukluk, kısa devre, temassızlık, şasiye kaçak.
*Sensör 1’e giden +5volt’luk hatta aşırı direnç oluşması (temassızlık-kopukluk-korozyon-kirlilik) ve voltaj düşmesi gerçekleşmesi (sensöre 5 voltun tam olarak iletilememesi)
*Sensör 2’ye giden +5volt’luk hatta aşırı direnç oluşması (temassızlık-kopukluk-korozyon-kirlilik) ve voltaj düşmesi gerçekleşmesi (sensöre 5 voltun tam olarak iletilememesi)
*Sensör 2’ye giden eksi şasi hattında aşırı direnç oluşması (temassızlık-kopukluk-korozyon-kirlilik) ve voltaj düşmesi gerçekleşmesi (sensöre 5 voltun tam olarak iletilememesi)
*Sensör 1’e giden eksi şasi hattında aşırı direnç oluşması (temassızlık-kopukluk-korozyon-kirlilik) ve voltaj düşmesi gerçekleşmesi (sensöre 5 voltun tam olarak iletilememesi)
*Gaz pedalı konum sensörünün arızalı olması
*ECU arızası (nadiren)
Bu sensörün arızasında kablo soket bağlantılarındaki temassızlık, korozyon, kirlilik, soketin gevşemesi-çıkması gibi durumlar yaygın sebep olarak ortaya çıkmaktadır. Arıza dönem dönem gerçekleşiyor ve süreklilik arz etmiyorsa bu ihtimal üzerinde durulmalı ve gerekli kontroller yapıldıktan sonra sensörün değiştirilmesi yoluna gidilmelidir.
Sensör değiştirilecekse, gaz pedalıyla birlikte bütün olarak değiştirilir.

Arızanın Çözümü ve Kontrolleri
(Bkz: Gaz Pedalı Konum Sensörü Arızasının Kontrolleri ve Çözümü)
Bölüm 1 - 2 - 3 - 4

Yorumlar