Gaz Pedalı Konum Sensörü Arızasının Kontrolleri ve Çözümü

Arıza durumunda 3 temel arıza kaynağı vardır:
-Kablo-soket bağlantıları
-Sensörün kendisi
-ECU (nadiren)
Gaz pedalı konum sensörü arızasında arıza hafızasına şu arıza kodları (DTC) kaydedilir: P2121 P2122 P2123 P2126 P2127 P2128. Bu yazıdan önce arıza kodlarının açıklamaları okunmalıdır.
*İlk yapılması gereken işlem mutlaka sırasıyla Diyagnostik Tekniği adımlarını uygulamakır.
*Arıza kodları okunmalı, arıza kodları silinmeli ve arızanın tekrarlayıp arıza kodlarının geri gelip gelmediğine bakılmalıdır. Arızanın ve arıza kodlarının kalıcı olduğuna emin olunduktan sonra diğer adımlara geçilir.

SENSÖR SİNYALLERİNİN OKUNMASIYLA ARIZA KONTROLÜ
*Diyagnostik test cihazıyla anlık değerleri (parametre) okuma işleminin yapılması gerekir. Cihaz bağlanır ve anlık değerleri okuma ekranından, gaz pedalı konum sensörünün çıkış sinyallerinin okunması yapılır. Pedala çeşitli oranlarda basılır ve sensör 1 sensör 2 çıkış değerlerinin ekrandaki değişimleri gözlemlenir. Bilgisayar ekranından gaz pedalı pozisyonu bilgisi % değer olarak veya voltaj değeri olarak okunacaktır. Örneğin sensör 1’in çıkış voltajı pedala basılı değilken 0,5 volt civarında; pedala tam basılıyken 4,5 volt civarında olmalıdır. Sensör 2’nin çıkış sinyali ise; sensör 1’in voltaj çıkış değerlerinin tam tersi (ters orantılı) olabileceği gibi, yakın-farklı voltaj değerlerini veriyor olabilir, bu durum marka ve modellere göre değişmektedir. Burada dikkat edilmesi gereken kısım, her iki sensör çıkış voltajının bir mantıksal düzen içinde uyumlu şekilde ve sınır değerler aralığında (yaklaşık 0,4 – 4,5 volt) değişmesi gerektiğidir. Böyle olmuyorsa arızalı olduğu yorumu yapılır.



Sensörün soket pinlerinin anlamları marka ve modele göre değişir. Burada örnek vermek amacıyla gösterilen pin uçları değişiklik gösterebilir. Katalog değerlerini referans alınız.

GAZ PEDALI KONUM SENSÖRÜNÜN SAĞLAMLIK KONTROLÜ (DİRENÇ ÖLÇÜMÜ)
*Kontak kapalı.
*Gaz pedalı konum sensörünün soketi çıkartılır.
*Sensör gövdesindeki soketten direnç ölçümleri yapılır.
*Sensör gövdesindeki sokette 6 pin ucu vardır.
Kontrol 1:
*Sensör 1’in +5 volt giriş pini ile sensör 1’in eksi (şasi) pini arasındaki direnç ölçülür. Yine aynı şekilde  Sensör 2’nin +5 volt giriş pini ile sensör 2’nin eksi (şasi) pin uçları arasında direnç ölçümü yapılır. Ölçülen direnç değeri katalog değerleri aralığında olmalıdır (örneğin 3,5 – 6,5 kilo ohm)


Kontrol 2:
*Sensör 1’e ait iki pin seçilecektir. Sensör 1’in +5 volt besleme (giriş) ucu ile, sensör 1’in sinyal çıkış ucu arasında direnç ölçümü yapılır. Ölçüm sırasında pedalın pozisyonu değiştirilir. Pedala basma miktarına göre, okunan direnç değeri düzenli şekilde değişmelidir.
Direnç değeri katalog değerine uymuyorsa veya pedalın hareketiyle düzenli olarak değişmiyorsa, gaz pedalı konum sensörü arızalıdır demektir. 
  

GAZ PEDALI KONUM SENSÖRÜ TESİSATININ ELEKTRİKSEL KONTROLLERİ
Sensörün arızalı olduğu hükmünü vermeden önce mutlaka sensörün kabloları, bağlantı soketleri kontrol edilmelidir. Kablo ve bağlantı soketleri; kopukluk, kısa devre, şasiye kaçak, temassızlık, korozyon, gevşeme-çıkma, yağ-kir-pislik bakımından kontrol edilmelidir. Korozyon veya kirlilik sebebiyle temassızlık varsa ilk önce bu giderilmeli ve sistem test edilmelidir.


Gaz pedalı konum sensönün 6 pinli soketi vardır. Soket pinlerinin anlamları modellere göre değişebilir. Burada örnek olarak soket pinlerinin açıklamaları verilmiştir.
Pin 1: 2 nolu (B) sensör sinyal çıkış ucu (ECU’ye giden sinyal ucu)
Pin 2: 2 nolu (B) sensör +5 volt giriş (besleme) ucu. ECU’den gelen uç
Pin 3: 1 nolu (A) sensör +5 volt giriş (besleme) ucu. ECU’den gelen uç
Pin 4: 1 nolu (A) sensör sinyal çıkış ucu (ECU’ye giden sinyal ucu)
Pin 5: 1 nolu (A) sensör eksi (-) şasi ucu.
Pin 6: 2 nolu (B) sensör eksi (-) şasi ucu.

SENSÖR KABLOLARININ KOPUKLUK KONTROLÜ
*Kontak kapalı
*Gaz pedalı konum sensöründen soket çıkarılır.
*ECU’ye takılan soket çıkarılır.
*Sensöre bağlı sokette 6 adet pin ve 6 adet kablo vardır. Bu kabloların bir ucu sensördeki soket yuvasına, diğer ucu ise ECU’deki soket yuvasına bağlıdır.
*Her kablonun uçları katalogdan veya kablo renklerin tespit edilerek multimetre (ohmmetre) ile kopukluk kontrolü yapılır. Multimetrenin bir ölçüm ucu sensör tarafındaki kablo ucuna, diğer ölçüm ucuysa ECU tarafındaki kablo ucuna tutulur. Direnç değeri 1 ohm’dan az olmalıdır. Hiçbir değer göstermiyorsa (sonsuz direnç) kablo kopuktur. Çok yüksek direnç gösteriyorsa kablo kopuktur. Direnç değeri olması gerekenden yüksek çıkıyorsa kabloda temassızlık vardır.
 
SENSÖR KABLOLARININ ŞASİYE KAÇAK KONTROLÜ
*Kontak kapalı
*Gaz pedalı konum sensöründen soket çıkarılır.
*ECU’ye takılan soket çıkarılır.
*Sensör kablo uçları sırasıyla ele alınır. Multimetre ohm (direnç) ölçme konumuna alınır.
*Sırayla +5 volt hattı, sensör 1 sinyal çıkış hattı ve sensör 2 sinyal çıkış hattının şasiye kaçak kontrolleri;  multimetrenin  kırmızı ölçüm ucu sırayla bu uçlara, multimetrenin eksi (siyah) ucuysa, kablo soketindeki eksi uca tutulur. Sonsuz direnç değeri veya çok yüksek direnç değeri okunmalıdır. Ölçülen direnç 100 ohm’dan az çıkıyorsa, şasiye kaçak var demektir. Tesisat kontrol edilir.

SENSÖR KABLOLARININ ARTIYA (+)  KAÇAK KONTROLÜ
Sensör hattındaki kablolar şasiye (eksiye) kaçak yapabileceği gibi, pozitif besleme kablolarıyla veya 12 volt akü hattıyla da kısa devre yapabilir. Kontrollerde bu durum göz önüne alınmalıdır.

SENSÖRE ECU’DEN GELEN BESLEME VOLTAJININ KONTROLÜ
Gaz pedalı konum sensörünün yapısında iki alt sensör vardır. Sensör 1 ve sensör 2. Her iki sensörün ayrı ayrı +5 voltluk besleme gerilim ECU’den gelir. Bu besleme voltajının gelip gelmediğine bakılır.
*Kontak kapatılır.
*Sensöre takılı olan soket çıkartılır.
*Kontak açılır.
*Sensöre bağlanan kablo tarafındaki soketteki, iki adet ayrı +5volt besleme ucu tespit edilir. Sensör 1 için kontrol: Multimetre DC 12 volt ölçüm kademesine alınır. Artı (kırmızı) ölçüm ucu soketteki sensör 1’e ait + besleme ucuna tutulur, ölçüm ucunun diğeri soketteki sensör 1’e ait eksi uca tutulur. Ölçülen voltaj değeri 4,5 – 5,5 volt arasında olmalıdır. Aynı işlem sensör 2 pin uçları için  de yapılır. Eğer voltaj değeri hiç okunmuyor veya farklı bir voltaj değeri okunuyorsa, kablolar tekrar kontrol edilmelidir. Kabloların sağlam olduğundan emin olunursa, ECU’nün arızalı olduğu sonucuna varılır.
(Bkz: Diyagnostik Tekniği)
Bölüm 1 - 2 - 3 - 4

Yorumlar