Toyota C1515 Arıza Kodu Tork Sensörü Arızası Belirtileri ve Çözümü

Toyota ve Lexus otomobillerde görülen C1515 arıza kodunun açıklaması ve çözüm adımları aşağıda açıklanacaktır. C1515 Tork Sensörü Sıfır Noktası Ayarlaması Yapılmadı (Torque Sensor Zero Point Adjustment Undone). Toyota araçlarda kullanılan elektrik yardımlı direksiyon sistemi (EMPS), direksiyonun döndürülmesini kolaylaştırmak için elektrik motoru kullanır, hidrolik bir sistem yoktur. Elektrikli direksiyon sistemi, direksiyonun döndürülmesine ne kadar katkıda bulunacağını belirleyebilmek için, direksiyon kutusundaki “tork sensörü”nü kullanır. Tork sensörü, direksiyon simidinin sürücü tarafından döndürülme kuvvetini ölçer ve direksiyon sistemi ECU’süne (EMPS) gönderir.

Toyota C1515 Direksiyon Arızasının Belirtileri
*Direksiyon sertleşir, döndürmek çok zorlaşır.
*Gösterge panelinde elektrikli direksiyon arıza lambası yanar.


Toyota C1515 Arızasının Sebepleri
*Elektrikli direksiyon kontrol ünitesi değiştiğinde,
*Direksiyon dişlileri değiştirildiğinde,
*Direksiyonun sağa ve sola döndürülmesinde farklı döndürme kuvvetleri oluşuyorsa.

Toyota C1515 Arızasının Çözümü
Direksiyon tork sensörünün kalibrasyon işlemi yapılmalıdır. (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
*Bu arızanın çözümü için araç bilgisayarlı diyagnostik test cihazına (Techstream) bağlanır.  *Direksiyon sistemi kontrol ünitesi seçilip giriş yapılır.


*Arıza hafızası okunur. C1515 arızası. Bu arıza devam ediyorsa silinmek istense bile silinemez, geri gelir.
*Aktüel değerler (data list) menüsünden, direksiyon tork sensörünün sinyal değeri okunabilir, döndürülmeyen bir direksiyonda anormal bir değer gösterdiği buradan görülebilir, Örneğin 327Nm gibi.
*Tork sensörü kalibrasyonu için, donanım (utility) menüsüne girilir.
*Donanım menüsünde “torque sensor adjustment” (tork sensörü ayarlama) menüsü seçilir ve ilerlenir.
*Devam eden kalibrasyon işlemleri menüsünde, ekrana gelen talimatlar sırayla ve doğru bir şekilde gerçekleştirilir. Tüm işlemler resimli bir şekilde anlatılmıştır. 
Bu işlem sırasında iki kişinin bulunması işlemi kolaylaştırır, işlem sırasında kontağın açılıp kapanması, direksiyonun çevrilmesi ve merkezlenmesi gibi işlemler doğru sırada ve hassas olarak yapılmalıdır.
Bu işlem sırasında gösterge panelinde kırmızı direksiyon arıza lambası yanacaktır.
İşleme başlamadan önce direksiyon tam düz konumda olmalıdır.
Bilgisayardan gelen talimatlar dikkatli bir şekilde yerine getirilir.
Kalibrasyon tamamlanırken direksiyon döndürülmeden beklenir.
*Kalibrasyon işlemi tamamlandığında, tekrar “data list” aktüel değerler menüsünden, direksiyon tork sensörünün değeri okunabilir, kalibrasyon tamamlandıktan sonra bu değer 0 olmalıdır.
*Kontrol amaçlı arıza hafızası okuma menüsüne (trouble codes) girilip, arızanın silinip silinmediği kontrol edilebilir. Arıza silinmemişse, silme işlemi yapılabilir, arıza kodu tekrar geri gelmeyecektir.
*Araç çalıştırılıp direksiyon döndürüldüğünde artık yumuşak bir şekilde döndüğü görülebilir.
Bu işlemler Toyota corolla otomobil üzerinden anlatılmıştır, farklı marka ve modellerde işlemlerde farklılık görülebilir.
(Bkz: Elektrikli Direksiyon Sistemi)
(Bkz: Tüm OBD Arıza Kodları)

Yorumlar