Elektrikli Direksiyon Sistemi Nedir ? Çeşitleri Nelerdir? Özellikleri ve Çalışması Nasıldır?
Modern
otomobillerde büyük bir hızla yaygınlaşan elektrikli direksiyon sistemi,
hidrolik direksiyon sisteminin yerini almıştır. Burada elektrikli direksiyon sistemi "elektromekanik direksiyon sistemi" anlamında işlenecektir. Elektrikli direksiyon
sisteminin yaygınlaşmasındaki en büyük sebep; daha düşük yakıt tüketimi, daha
az parça ve bakım maliyetidir. Bunlarla birlikte daha bir çok avantajı
bulunmaktadır. Otomotivde tüm markalar “verimlilik” ve “çevrecilik” konseptiyle
yeni nesil araçlar üretiyorlar, elektrikli direksiyonlar da bunun bir parçası;
daha hafif, motordan daha az güç çeken (bu daha düşük yakıt tüketimi demektir)
ve da az yer kaplayan donanımlar kullanılıyor.
Elektrikli
direksiyon sistemi denildiğinde çeşitli anlamlar çıkarılmaktadır. Öncelikle
elektrikli direksiyon sistemi çeşitlerini tanımlayalım.
Elektrikli Direksiyon Sistemi Çeşitleri
a)ElektrohidrolikDireksiyon Sistemi (mekanik hidrolik pompa yerine, elektrikli hidrolik pompa
var)
(Elektrohidrolik Direksiyon Sistemi)
b) Elektromekanik
Direksiyon Sistemi (Elektrikli Servo Direksiyon ve Servotronik Direksiyon)
*Çift pinyonlu elektromekanik direksiyon (elektrik motoru, direkt kremayeri hareket ettirir)
(Elektromekanik Direksiyon Sistemi)
(Çift Pinyonlu Elektromekanik Direksiyon Sistemi)
c) Elektrikli
Direksiyon (Steer by wire: Kablo ile
direksiyon. Mekanik bağlantı olmadan elektronik sürüş. Henüz kullanılmıyor)
Yakıt
ekonomisi ve teknolojik gelişim bakımından sıralarsak;
Hidrolik
direksiyon sistemi: Yakıt tüketimi fazla, hıza duyarlı direksiyonun uygulanması
zor, otomatik park yok.
Elektrohidrolik
direksiyon sistem: Yakıt tüketimi, hidrolik direksiyona göre daha düşük, hıza
duyarlı direksiyonun uygulanması daha kolay, otomatik park sistemi yok.
Elektrikli
direksiyon: Yakıt tüketimi en az, hıza duyarlı direksiyon ve otomatik park
sistemi uygulanabilir.
Modern yeni
nesil binek araçlarda kullanılan direksiyon sistemleri: elektro hidrolik
direksiyon sistemi ve elektrikli direksiyon sistemidir.
Elektrikli Direksiyon Sisteminin Özellikleri ve Yapısı
*Sürücünün
direksiyonu döndürme kuvvetine ilave (yardımcı) olarak bir elektrik motoru, direksiyon
milinin döndürme kuvvetini (tork) arttırır. Böylece direksiyon, duruş-yavaş
sürüş-park-manevra gibi direksiyonun döndürmenin en zor olduğu ve döndürme
miktarının en fazla olduğu, en çok desteğe ihtiyaç duyulan anlarda daha yumuşak
bir şekilde döndürülebilir. Tekerleğin (lastiğin) dönüş hızı azaldıkça,
tekerleği döndürme (yönlendirme) sırasında oluşan sürtünme direnci artar; yani
ilave (servo) güç gereksinimi maksimum olur. Yük arttıkça, hız azaldıkça,
sürtünme direnci arttıkça; direksiyonla tekerlekleri döndürmek zorlaşır, bu
sebeple direksiyonun yumuşak olabilmesi için, ilave güç ihtiyacı artar.
*Elektromekanik
direksiyonda, direksiyonun hız arttıkça sertleştirilmesi sağlanır; böylece
yüksek hızlarda sürüş güvenliği artmış olur. Tekerleğin (lastiğin) dönüş hızı
arttıkça, döndürme sırasında oluşan sürtünme direnci azalır; yani ilave (servo)
güce gereksinim kalmaz. Elektrikli direksiyon sistemi, direksiyon sertliği
ayarlamak için ilave bir donanıma ihtiyaç duymaz, hidrolik sistem ilave
donanıma ihtiyaç duyar.
*Elektromekanik
direksiyonda, hidrolik donanımlar tamamen atılmıştır.
*Elektromekanik
direksiyon sisteminde bir hidrolik pompa olmadığından motordan güç çalmaz,
sadece direksiyon döndürüldüğünde elektrik akımını kullanır. Böylece yakıt
tasarrufu sağlanır (100 km’de yaklaşık 0,2 litre).
*Otomatik
park sistemi (park asistanı) kullanımı mümkün olmuştur. Direksiyon elektronik
kontrol ünitesi (Direksiyon ECU’sü) komutasında, direksiyon kendiliğinden
döndürülebilir ve araç kendiliğinden park edebilir. Hidrolik veya
elektrohidrolik direksiyonlu araçlarda otomatik park yardımı sistemi
kullanılamaz.
*Şerit takip
sistemi kullanımı mümkün olmuştur. Yine araçtaki ECU ve sensörlerin de
yardımıyla, direksiyona müdahale edilip aracın şeritte kalması sağlanabilir.
*Direksiyonun
döndürülmesinden sonra, direksiyonun kendiliğinden toplamasına, düz konuma
geçmesine, elektrikli direksiyon sistemi yardımcı olabilir. Ayrıca düz konumda
kalmasına destek vererek aracın düz sürüşüne katkı sağlayabilir.
*Direksiyon
simidi, dişli kutusu ve tekerlekler arasındaki mekanik bağlantı kesilmemiştir;
böylece bir arıza olduğunda aracın direksiyonla yönlendirilmesi halen
mümkündür.
*Direksiyon
manevra yönünün ve döndürme torkunun (sürücünün direksiyon döndürme kuvvetinin)
algılanması için sistemde halen “burulma mili” kullanılır. Burulma mili;
direksiyon konum sensörü ve tork sensörüyle birlikte çalışır.
*Direksiyon
sistemini, elektrik motoruyla bir arada bulunan “direksiyon kontrol ünitesi
(ecu)” yönetir.
Elektrikli Direksiyon Sisteminin Avantajları Nelerdir? Elektrikli Direksiyon Sistemine Neden İhtiyaç Duyulmuştur?
*Daha düşük
yakıt tüketimi,
*Daha az
parça (yağ, pompa, hortum, valf, silindir vb.),
*Daha basit
yapı, daha hafif ve daha az yer kaplar (kompakt yapı),
*Daha fazla
konfor ve daha iyi sürüş güvenliği
Hidrolik
direksiyon sisteminde hidrolik basınç, bir hidrolik pompada üretilir, pompa
hareketini motordan (kranktan) alır, bu ise motora ekstra bir yük bindirerek
daha fazla yakıtın yakılmasına sebep olur. Bu durum kötü yakıt ekonomisi ve
emisyon değerlerinin artması (kötü çevresel etki) demektir. Elektrikli
direksiyonda hidrolik pompa yoktur, sadece elektrikli bir motor vardır.
Hidrolik
direksiyon sisteminde, direksiyon döndürülse de döndürülmese de, hidrolik pompa
çalışmaya devam eder ve motordan güç çeker, yakıt tüketimi artar; fakat
elektrikli direksiyondaki elektrikli motor sadece direksiyon döndürüldüğünde
elektrik enerjisi harcar. Bir yolcuğun ortalama sadece %10’unda direksiyon
çevrilir, %90’ı boyunca direksiyon manevrasına ihtiyaç duyulmaz.
Araç dururken
veya park-manevra sırasında en fazla ihtiyaç duyulan destek kuvveti, hidrolik
direksiyonun sağlaması daha zordur, çünkü bu sırada motor devri, yani pompanın
devri de düşüktür, sistem yeterince yüksek hidrolik basınç üretemez. Bu sebeple
direksiyon yeterince yumuşak olmayabilir.
Hidrolik
direksiyonda çok fazla parça vardır. Bu durum; fazla ağırlık, çok yer kaplaması
ve fazla maliyet demektir. Elektrikli direksiyonda; az parça, daha az yer
kaplama, daha az maliyet, daha kolay bakım söz konusudur.
Hidrolik
direksiyon sisteminde; otomatik park sistemi (park asistanı) veya şerit takip
sistemi gibi yeni nesil teknolojiler uygulanamaz.
Elektrikli Servo Direksiyon Ne Demektir?
Otomotivde “servo” ilave güç , ilave destek anlamında kullanılan, küçük bir kuvvet ile daha büyük kuvvetler elde edilmesi prensibine dayanan bir terimdir. Servo direksiyon denildiğinde; bu direksiyon siteminin bir yardımcı güç donanımıyla donatılmış olduğu (elektrikli veya hidrolik) anlaşılmalıdır. Servo direksiyonda, direksiyon simidini döndürmede sürücü dışında ilave bir güç kaynağının ilave bir kuvvetle sistemi desteklediği anlaşılır. Mekanik olmayan tüm direksiyonlara servo direksiyon diyebiliriz.Servo desteği; sürücünün direksiyonu döndürmek kuvvetine ilave olarak, sistemin uyguladığı kuvvet sonucu oluşan destektir.
Devamı (Bkz: Elektrikli Direksiyon Nasıl Çalışır?)
Ana konu için (Bkz: Direksiyon Sistemi Çeşitleri ve Yapısı)
Ana konu için (Bkz: Direksiyon Sistemi Çeşitleri ve Yapısı)
renault 12 arabama elektriklihidrolikli direksiyon taka bilirmiyim kaç para
YanıtlaSilrenault 9 a uygulanırmı
YanıtlaSil