Elektrikli Direksiyon Sisteminin Çalışma Prensibi (Elektromekanik Direksiyon Nasıl Çalışır)
Direksiyon
simidinin sürücü tarafından döndürülmesiyle direksiyon mili döner, ayrıca
direksiyon miline bağlı olan bir elektrik motoru da çalışarak, direksiyon
milinin dönme kuvvetini (torkunu) arttırır, böylece direksiyon kuvveti
desteklenmiş olur ve direksiyon simidi yumuşar.Elektrikli direksiyon sistemini
ECU (direksiyon kumanda ünitesi), direksiyon torksensörü ve direksiyon açı
sensöründen gelen sinyallere çalıştırır. Bunun dışında çalışmayı düzenlemek
amacıyla, bazı diğer elektronik kontrol ünitelerinden
(Can-bus ile) alınan sensör sinyalleri de kullanılır (örneğin araç hızı, motor
devri vb.).
Tek pinyonlu
elektromekanik direksiyon sisteminde, kremayere hareket veren tek bir pinyon
dişli vardır. Elektrik motoru, bu pinyon dişliyi döndüren mile paralel olarak
bağlanmıştır ve tork desteği verir. Bu direksiyon tasarımı, çift pinyonlu
elektrikli direksiyon sistemine nazaran daha az sürtünme kayıpları sağlar.
Elektrik
motoru, direksiyon sistemine 2-3Nm ilave döndürme kuvveti (tork) desteği
sağlayabilir ve 2 – 80 amper arası akım çekebilir. Sürücü direksiyonu fazla bir
kuvvetle döndürürse, daha fazla destek olabilmek için elektrik motorunun
çektiği akım da artar, böylece direksiyon yardımcı gücü artmış olur. Direksiyon
az kuvvetle döndürülürse, motorun çektiği akım (amper) azalır.
Elektrikli
motoru çıkış mili bir sonsuz vida dişli şeklindedir ve direksiyon mili üzerindeki
büyük dişli çarka geçmiş durumdadır, direksiyon mili üzerindeki büyük dişili
plastikten yapılmıştır, böylece daha sessiz çalışma sağlanır. Elektrik
motorunun dönüşü, direksiyon milindeki dişlinin dönüşünü destekler. Böylece
direksiyon simidini elle döndürme kuvveti azaltılmış olur. Sonsuz vida dişli
ile büyük plastik dişli arasında yaklaşık 22:1 dişli oranı vardır; yani sonsuz
dişli 22 tur döndüğünde, plastik dişli (direksiyon mili) 1 tur döner, bununla
birlikte elektrikli motorun torku da 22 kat artmış olur.
Direksiyon
elektrikli motorunu, direksiyon kontrol ünitesi (ECU), sensörlerden gelen
sinyaller doğrultusunda ve hafızasında yüklü olan programa göre çalıştırır.
Elektrikli motor bir DC (doğru akım) motoru olduğundan, elektrik sinyalinin
yönü değiştirilerek, motorun dönüş yönü değiştirilebilir.
Direksiyon
kontrol ünitesi, direksiyon kolonu veya direksiyon dişli kutusu yakınında
bulunur. Sensör hatları ve sinyal hatlarının oluşturduğu bir soket bağlantısı
vardır.
Sistemin
çalışmasını sensörlerden gelen sinyaller belirler, buna göre sistemin çalışması
ve sensörlerin görevleri;
Direksiyon Tork Sensörü: Direksiyon burulma mili ile beraber
çalışır. Sürücünün direksiyona uyguladığı el kuvvetini bu sensör ölçer.
Direksiyon tork (moment)sensörü, direksiyonun ne yöne çevrildiğini ve ne kadar
kuvvetle çevrildiği algılayarak, direksiyon kumanda ünitesine (ECU) gönderir.
Kontrol ünitesi ise, elektrik motorunun hangi yönde ve ne kadar güçle
çalıştırılacağını hesaplayarak sinyal gönderir. Sürücü direksiyonu çevirdiğinde
burulan burulma mili, ne kadar çok burulursa (yani sensörün ecu’ye gönderdiği
burulma bilgisi ne kadar fazla ise); elektrik motoru o kadar çok kuvvetli
çalıştırılır. Burulma mili az burulursa; elektrik motoru az kuvvetle destek
sağlar. Burulma mili hiç burulmazsa, elektrik motoru çalışmaz.
Direksiyon
döndürülmüş haldeyken bırakılır ve direksiyon düz konuma geçmezse, elektrik
motoru devreye girerek direksiyonu toplar, toplanmasına destek olur.
Direksiyon Konum (Pozisyon) Sensörü:Direksiyonun o anki konumunu,
döndürülme açısını (direksiyonun düz konumdan ne kadar saptığını) ve döndürülme
hızını algılayıp, direksiyon kontrol ünitesine sinyal gönderir.
Bunun
dışında, motor devir sensörü, araç hız sensörü gibi sensörlerden gelen
sinyallere göre, elektrikli direksiyonun çalışmasında ayarlamalar yapılır.
Bazı
sistemlerde direksiyon simidinde bir açı sensörü bulunmaz; bunun yerine
elektrik motorunda bir “rotor konum sensörü” vardır. Bu sensör, elektrik
motorunun dönüş miktarını ve konumunu, direksiyon kumanda ünitesine gönderir.
Kumanda ünitesi, direksiyon açısını belirlemek için; kremayerin merkezi
konumunu (hafızasında kayıtlıdır), direksiyonun düz konum değerini ve elektrik
motoru rotorunun dönüş miktarı bilgilerini kullanır.
Hıza Duyarlı Elektrikli Direksiyon Sistemi
Araç
hızlandıkça, daha az yardımcı kuvvet (daha az elektrikli motor gücü)
uygulanarak direksiyonun sertleşmesi sağlanır. Araç dururken, park ederken,
manevra yaparken, elektrikli motorun gücü
arttırılır ve direksiyonun yumuşak olması sağlanır.
Elektrikli
direksiyon sisteminin kullanımıyla, aktif park asistanı (otomatik park yardımı
sistemi) kullanılması mümkün olmuştur.
Aktif Park Asistanı
Park edilebilecek boşluğu algılar,
sürücü onay verdiğinde aracın kendi kendine park etmesi sağlanır. Direksiyonu
elektrik motoru çevirir, sürücü direksiyonu çevirmez. Bu sistem belirli bir
hızın altında (30-35km/h) aktif olur.
Parktronic
Park edilme için
yönlendirme-bilgilendirme yapar. Park konumunu belirler, park etme için
izlenmesi gereken yolu hesaplar, direksiyonun çevrilmesi için uyarıda
bulunabilir. Park sensörleriyle sesli olarak veya kamerayla görüntülü olarak
yönlendirme yapar. Fakat kendi kendi park etmez, direksiyonu kendiliğinden
çevirmez.
(Bkz: Elektrikli Direksiyon Sistemi Çeşitleri)
Ana konu (Bkz: Direksiyon Sistemi)
(Bkz: Elektrikli Direksiyon Sistemi Çeşitleri)
Ana konu (Bkz: Direksiyon Sistemi)
Bu ürünün motor kısmında ki vidayı açabilecek alyanı nasıl temin edebilirim
YanıtlaSilBu direksiyon sisteminde bulunan dc motorun kontrolünü nasıl yapabilirim tam otonom araç için bilgisi olan varsa yardımcı olabilir mi? Şimdiden teşekkür ederim :)
YanıtlaSildc motoru avometre ile ölçmen gerek
YanıtlaSil