Benzin Pompası Depoda Nasıl Yangın Çıkartmadan Çalışıyor?

Benzin Pompası Depoda Nasıl Yangın Çıkartmadan Çalışıyor?

Benzin deposunda benzinin içinde çalışan elektrikli yakıt pompasının, nasıl oluyor da yangına veya patlamaya sebep olmadığı konusu kafaları kurcalamaktadır. Öncelikle bir motorlu araçta en tehlikeli parçanın benzin deposu olduğu akıldan çıkarılmamalı, depoyla ve benzin pompasıyla ilgili çalışma yapılırken tüm iş güvenliği tedbirleri alınmalı ve çalışmayı yetkili kişiler, üreticinin talimatlarına göre yapmalıdır. Akü eksi kutup başı sökülmeli ve sigara-ateşle yaklaşılmamalıdır.
Benzin deposunun içinde 12 volt gerilimle çalışan pompa, şamandıra gövdesinin içine gömülü konumdadır. Şamandıra ve pompa tertibatına ulaşabilmek için, genellikle arka koltuğun altında bulunan benzin deposunun üst kısmına ulaşmak ve ilgili katalog adımlarını izlemek gerekir. 
Benzin pompasının üst kısmında artı "+" ve "-" olmak üzere iki pinli elektrik soketi vardır. Bir DC elektrik motoru olan benzin pompasının içerisinde bir rotor ve bu rotora elektrik akımını ileten fırçalar vardır. Pompanın kablo soketinde veya pompanın fırça-kolektör dilimlerinin temasında bir kıvılcım oluşması durumunda veya elektrik kablo-soketinde bir kısa devre oluşması durumunda, ortamda benzin-benzin buharının alev alıp patlamaması nasıl gerçekleşiyor?

 

Benzin deposunda elektrikle çalışan bir pompanın patlayama-yangına sebep olmamasının sebepleri şu şekilde izah edilebilir. 

*Pompanın elektrik bağlantısı, kilitli (klipsli) soket şeklindedir ve artı ve eksi uçların birbirine temas etmesi (zorlama-darbe dışında) fiziken mümkün değildir.
*Depoda bulunan benzin, yalıtkan bir maddedir, elektriği iletmez. Yani pompanın soketinde benzinden kaynaklanan bir kısa devre meydana gelmez.
*Alevin oluşması için, yani yanmanın meydana gelmesi için ortamda oksijen olması gerekir. Benzin deposunda ya sıvı halde benzin vardır ya da benzin buharı vardır. Depo içerisindeki oksijen, benzin buharı tarafından deponun dışına itilir (süpürülür). 
*Sıvı benzinin içerisinde havayla temas etmeyecek şekilde (daldırılmış halde) kıvılcım meydana gelse bile, benzin yanmaz, çünkü ortamda oksijen yoktur. (Yine de asla denemeyiniz) 
*Depo içerisinde, az miktarda sıvı benzin varken, benzin buharının olduğu kısımda kıvılcım meydana gelse ve az miktarda oksijen olsa bile, benzinin yanmaya başlaması için ortamdaki oksijen miktarının belirli bir oranın üzerinde  olması gerekir. Örneğin karbüratörlü motorda çok benzin gidince, motor boğuldu çalışmıyor denirdi, yani benzinin yanabilmesi için ortamda belirli bir miktarda oksijen olması gerekir.
Özetle depoda bulunan elektrikli pompa oksijensiz ortamda çalıştığından, çalışması sırasında kıvılcım oluşsa bile benzin tutuşmaz. Fakat özellikle pompanın depodan sökülmesi takılması sırasında çok dikkatli olunmalıdır, elektrik kesilmiş olmalı ve kesinlikle kıvılcım oluşturulmamalıdır, çünkü sökme takma sırasında depoda içinde ve pompa tertibatının çevresinde bol miktarda oksijen olacaktır.
Not: Bu kısımla ilgili işlemleri sadece yetkili kişiler, üreticinin talimatlarına göre yapmalıdır.
(Bkz: Benzin Pompası)

Yorumlar